Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124673 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#744441 T25 passar bra i dessa så det är nog inte insex

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#744466 Så här ser dom ut. T25 passar.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744482 Det måste vara en skruv med cylindrisk skalle till bygeln annars får du skruva var gång du ska ha av kastskydd/svärdskåpa.
Den ska gå att dra av skruv o hylsa/distans.
Om du har torx eller inte spelar ingen större roll.
Sitter det torx i toppkåpan med?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#744511 3 toex till toppkåpan. Den enda spårskruven är den till bygeln som på bild.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744515 Det är inte rätt. Den får du skruva ut var gång du ska ha av spånkåpan. Lite dumt...
De andra kvittar nog vad de är.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#744563 Jag trodde man måste ta bort skruven men nu provade jag och det går att haka av den först, skruvskalle o hylsa har samma diameter. Var hittar jag IPL till Jonsered? Är nån mer som har denna variant på en gammal Jred eller finns det torx till bygeln också? Jag vill gärna ha rätt skruvar på just denna såg som är min enda fina till skillnad från brukssågarna.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#744564
hva555 skrev:Jag trodde man måste ta bort skruven men nu provade jag och det går att haka av den först, skruvskalle o hylsa har samma diameter. Var hittar jag IPL till Jonsered? Är nån mer som har denna variant på en gammal Jred eller finns det torx till bygeln också? Jag vill gärna ha rätt skruvar på just denna såg som är min enda fina till skillnad från brukssågarna.

Jag ska kolla, glömde när jag var i verkstaden i dag.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744607 Hittar hu ipl med torx o denna skruv etc, så är jag intresserad. Har inte den.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#744721 Så här ser skruvarna ut på min 535 Clasic
1642786993__mg_8945.jpg
1642786995__mg_8944.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#744734 Torx till bygeln också som man kunde misstänka. Min har dom alltså tappat bort och satt en vanlig spårskruv.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#744739
hva555 skrev:Torx till bygeln också som man kunde misstänka. Min har dom alltså tappat bort och satt en vanlig spårskruv.

Ja, det är vanligt.
Jag har set allt möjligt där i stället. Jag har ingen som jag tror är original där.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744972 Viktigast ör att hylsan är där och skallen inte är större än den.
Ska kolla mina vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#745105 Blev ett tillägg till samlingen. En 55a med closed port cylinder. funkar galant med 18" SP33G skärkoncept.

Tänken är att öppna dämpare och fixa pop up kolv sen får vi se om man portar den lite med för att testa.

Vet nån om de finns bättre oljelock till dessa? Den som sitter på är skit.
Senast redigerad av Alex Strömberg tis 25 jan 2022, 10:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#745141
Alex Strömberg skrev:Blev ett tillägg till samlingen. En 55a med "closed port" cylinder. Funkar galant med 18" SP33G skärkoncept.

Tänken är att öppna dämpare och fixa pop up kolv sen får vi se om man portar den lite med för att testa.

Vet nån om de finns bättre oljelock till dessa? Den som sitter på är skit.

Är det en 254:a cylinder på den då?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#745225
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Blev ett tillägg till samlingen. En 55a med "closed port" cylinder. Funkar galant med 18" SP33G skärkoncept.

Tänken är att öppna dämpare och fixa pop up kolv sen får vi se om man portar den lite med för att testa.

Vet nån om de finns bättre oljelock till dessa? Den som sitter på är skit.

Är det en 254:a cylinder på den då?

Nä, under några år hade 55an det. Var runt 2000 tror jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).