Motorsåg och handhållet

Slyröjningsklinga

10 inlägg 7116 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slyröjningsklinga

totte  
#29038 Undrar vad som är det bästa för slyröjning. Jag har en slyklinga till en liten Husqvarna röjsåg från början av 90-talet. Klingan ser ut som en trubbig fyruddig stjärna.

Jag tycker inte den är särskilt bra, den fungerar någorlunda på färska årsskott men inte alls bra på ett år gammalt vide och björksly och i synnerhet inte när det är blandat med tvåårsskott. Använder mest den vanliga röjklingan.

Någon som har några tips om vad som är mest användbart för sådan röjning.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29070 Har också provad de här s.k. gräs/slyklingorna, runda skivor med fyra stora "tänder" och treuddiga saker. De fungerar bra upp till någon eller annan centimeter men sen är det kört. Tycker bättre om vanliga sågklingor om man vet att det inte är något gräs i vägen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29112 Gräsklingorna passar,kontigt nog, bäst för gräs.Stihls 3-kantklinga på en fs480 kör jag en del med.
En del av dessa klingor är gjorda i hårdmetall och kan släppa flisor vid stenkörning. Jag har sett ärren efter att en sådan flisa opererats ut ur magen.Inte kul.
Sten=tråd,är ett gott råd.

/Nisse

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29115 Det behövs en starkare maskin för at få ut rätt kraft från treudds klingan, annars orkar du inte slå av sly ordentligt o gräs kan fastna mellan växeln och udden.

Har provat med tre udds på kompisen Rartner-röjsåg och kan bara säga att det gick men det gick inte bra.

Annars kan man ju köra med kjedja det fungerar ju också... om man vågar...
Senast redigerad av gossebear tor 22 maj 2008, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29116
gossebear skrev:behövs en starkare maskin kommer för de treudds sthils större maskin fungera rden bra till dock de minder maskinerna går inte alls. Och sedn är det ju det där med farbror Sten. skivan o växel blir gärna skeva...


Nu har du varit i flaskan igen....

Användarvisningsbild
totte  
#29147
nisse skrev:Gräsklingorna passar,kontigt nog, bäst för gräs.Stihls 3-kantklinga på en fs480 kör jag en del med.
En del av dessa klingor är gjorda i hårdmetall och kan släppa flisor vid stenkörning. Jag har sett ärren efter att en sådan flisa opererats ut ur magen.Inte kul.
Sten=tråd,är ett gott råd.

/Nisse


Ja inte är min av nån hårdmetall, men slutsatsen så långt är väl att köra vanlig röjklinga, i synnerhet som gossebear, som tycks ha tagit en stor stark, säger att man bör ha en sån :P , min såg är väl närmast en liten lätt. :( :D

Till gräsröjning använder jag tråd.

   TS
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#29408
gossebear skrev:behövs en starkare maskin kommer för de treudds sthils större maskin fungera rden bra till dock de minder maskinerna går inte alls. Och sedn är det ju det där med farbror Sten. skivan o växel blir gärna skeva...


:shock: :?: :?: :?: :shock:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29413 hmmm. får föklara mig bättre...

" det är dumt att köpa treudds på din parner hobby maskin"
" Det är bra att köra treudd på din sthil eller husqvarna maskin"

Användarvisningsbild

Re: Slyröjningsklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29417
totte skrev:Undrar vad som är det bästa för slyröjning. Jag har en slyklinga till en liten Husqvarna röjsåg från början av 90-talet. Klingan ser ut som en trubbig fyruddig stjärna.

Jag tycker inte den är särskilt bra, den fungerar någorlunda på färska årsskott men inte alls bra på ett år gammalt vide och björksly och i synnerhet inte när det är blandat med tvåårsskott. Använder mest den vanliga röjklingan.

Någon som har några tips om vad som är mest användbart för sådan röjning.


Vad är det för maskin du har?

Den klingan du har funkar bra till gräs o smått. är det lite grövre så blir det problem.
Tre udd o de andra liknande funkar fint till det som är betecknat som sly tycker jag.
Är det grövre än årsskott tycker jag nog enklast är röjklinga, den tar rätt grovt om motorn orkar.

Användarvisningsbild
totte  
#29468 Det är en Husqvarna 125 R från början av 90-talet. 25 cc. Maryama tror jag det står att motorn heter, japansk förmodar jag. Inte mycket att ösa på med alltså, men har alltid varit lättstartad och driftsäker. Funkar bra som gräsröjare och till lite kringgårdsröjning, vägkanter och sånt.

Brukar som regel inte ge mig på det som är grövre än sådär 3-4 cm med den, det blir ett dj-a gasande och varvande om man skall få av nåt vidare grövre.

Har av diskussionen förstått att det är röjklingan som gäller här, det behövs lite mer mjöl i påsen om man skall köra en sån där treuddsklinga tydligen. Den där fyruddiga saken jag har hamnar i skrotlådan, man kan alltid behöva en bit stålplåt nån gång :wink: Tack för tipsen :!: :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).