Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32865 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751306 Är det slir du vill slippa på klingan funkar vanligt pappers ark fint.
Finns nog att beställa eller ta från nån sliten klinga.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751329
Mange skrev:Är det slir du vill slippa på klingan funkar vanligt pappers ark fint.
Finns nog att beställa eller ta från nån sliten klinga.
Jo, ett mellanlägg är förstås lätt fixat men det är jävligt irriterande att Skogma inte har bättre koll på vad som behövs till de varor de säljer och varför de inte tillhandahåller en manual som beskriver maskinen utan tillhandahåller en manual för en maskin de inte säljer är än mer obegripligt.. 🤬 men det ska de få förklara i morgon bitti.. :-@

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751360 Ja inte riktigt bra att man. Skall gå in på hemsidan och titta på en annan liknande slip maxx för slip Jack och se video de är inte alltid. Tänker tita omkring så för info på saker till och med packnings material duger göra eller förslag kartong papper lite märkligt reflektion och tittade på. Hemsida bild Jack och er video ser inte vid spak axel plats brika med slits undertill.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751373
Vante skrev:Ja inte riktigt bra att man. Skall gå in på hemsidan och titta på en annan liknande slip maxx för slip Jack och se video de är inte alltid. Tänker tita omkring så för info på saker till och med packnings material duger göra eller förslag kartong papper lite märkligt reflektion och tittade på. Hemsida bild Jack och er video ser inte vid spak axel plats brika med slits undertill.

Skogma känner dessutom till att manualen är usel.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751390 Och video var lite ytliga funktioner inte djupt gånde exempelvis spaken under inte med i videon till vad den skall vara att uppna stänga svärd städet går som i filmen ha svärd städet länklöpande inställning med lite glapp är tänkt att uppna låsa för vage länk matar fram och mitt under är ju grad låsning en skruv ratt knoppen.
Det är gå in på skogma E handel klicka på huvudmeny klicka skogsbruk klicka averkning klicka slipmaskiner.
Av bilden på Jack slipen på hemsidan så drar jag slutsatsen att spak under är lite kombinerad för snabb grad i sidled och upp ner för låsning svärd städet borde vara excenter uppåt nedåt och för grad låsning fristående knopp mutter bakom de är 2 sak jag inte ser på i er video plast slits runt spak under och lås knopp mutter grader?
I grunden en avancerad slip för närmare yrkes användare.
Än min hobby Eenhell för 200 kr vilket inte bör jämställas med alls med bara så ingen tror de jag skilljer på ett såg Sama typ på Swedol 4-use men kostar 799 kr min Einhell kostar 499 kr utan poäng Coop men en hobby som tar ovass het bort filjonten efter typ sliper fila i oändliga sån typ.
Senast redigerad av Vante tis 08 mar 2022, 10:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#751396
anersimyra skrev:Skogma känner dessutom till att manualen är usel.. 😮

Hoppas du har gett dom upplysning om det i mycket STORA BOKSTÄVER. :grin:
Stör mig att så mycket av vad man köper kommer med manual som verkar vara skriven av någon utan koll alls, och senn översatt av någon maskin.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751936 Jag insåg just att jag glömde kommentera filmen. Det verkar ju saknas lite prylar på slipen, t.ex. "muttern" och brickan som låser fast kedjehållaren. Så här ser det ut på en Maxx-slip:
1647003757_img_1576_edited.jpg

Om dessa saknas kanske det är något mer i monteringen som blivit fel?
Sedan är det ju helt naturligt att spaken följer med när man vrider kedjehållaren. Spakens uppgift är ju att klämma fast kedjan via ett excentriskt "skruvhuvud" när man fäller ner slipskivan, och när man vrider hållaren måste ju spaken följa med för att inte ändra bredden på kedjespåret. På Maxx görs klämningen automatiskt när man fäller ner skivan så spaken används istället till att bara ställa in bredden på kedjespåret så att kedjan inte vickar när man byter länk.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751944 Skruven och brickan hade jag liggande på golvet när jag gjorde filmen..🙂 i övrigt fick jag ingen bra förklaring till hur skalan ska användas men i Jollyslipens manual nämns det att städet ska flyttas 10 grader mot sig själv vid slipning av de högra tänderna och skjutas 10 grader från sig vid slipning av de vänstra tänderna. Men skalan ska även användas för att centrera skivan över städet varefter den slits. Men med tanke på att städet endast kan flyttas från 0 till 10 grader (spaken tar i) vid slipning av de vänstra tänderna så blir slipvinkeln 10 grader inte möjlig att uppnå med en sliten skiva..🤔

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

maccall  
#752523
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1646514271_2fec6c47-3a49-428d-8746-69a023d69d8a.jpeg
JensSkoog skrev:Så är det :-bd
Har haft min USG nu i 9 år, och slipat några tusentals kedjor på den, samt röjsågsblader och häcksaxknivar, så jag kan skriva under på att det är kvalité.

..🤔 då kanske du vet hur den här skalan ska användas? Om man ställer städet på 35 grader slipvinkel så går det endast ställa skalan på strecket strax efter 10 på respektive sida, men vrider man städet till 35 grader åt motsatt håll så kan skalan endast ställas mellan 0-10 grader åt höger.. 😮

Enda jag kan tänka mig är.att den är för att justera så kedjan ligger precis under mitten av skivan????


Ja... eller kanske inte bara!

Man kan förstås använda den för att kompensera att slipskivan får mindre omkrets vartefter den blir sliten, men det kan finnas ytterligare en anledning till att den är justerbar (i det har fallet får man kanske säga "borde vara") och det är för att så gott det nu går efterlikna i vilken vinkel man håller en vanlig rundfil i förhållande till skärtandens topplatta.

Stihlkedjor skall ju slipas med filen hållen vinkelrätt mot kedjan (parallellt med topplattan) men Husqvarnas (Oregons) kedjor skall slipas med filen lite vinklad från topplattans plan. Lite i uppförsbacke skulle man kanske kunna säga. Minns inte nu hur många grader det är men kanske 5-15 eller så.

Med slipskivan precis mitt över kedjan får man "stihlvinkel" på tanden men med plattan något förskjuten blir det Husqvarnavinkel i stället. Men förstås bara om plattan fungerar...

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#752525 De flesta Oregon ska ha en ”down angle” på 10 grader vilket uppnås genom att dra städet 10 grader mot sig vid slipning av de högra tänderna och vid slipning av de vänstra tänderna ska städet skjutas 10 grader åt motsatt håll. Men då man på maxx och jackslipen har möjlighet att vända kedjan för att kunna slipa tanden utifrån och in så kommer förstås tänderna att hamna på samma sida om städets mittlinje. Det borde då innebära att man slipar bägge sidorna med städet draget 10 grader mot sig men att man ska skjuta städet åt motsatt håll om man inte bryr sig om att vända kedjan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).