Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32664 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Björn T  
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#636705
Björn T skrev:https://skogma.se/vatsten-rengoring-av-diamantslipskiva-186335001001/ För att rengöra diamantskivor.

Tackar "Björn T" :-bd
Har tänkt en tid att jag skulle skaffa något föir mina diamantskivor, men
jag använder de mycket sällan, så det har inte varit behov, men dags
blir det ju med tiden. :wink:

Nu sökte jag på "våtsten" i Norge, och vilka prisar det är här:((
Får få min dotter som sitter "coronafast" i Ödenäs till
att ta hem en från Skogma :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#750444
1645977190_a034c528-2255-4e2b-8dd8-799d21c03735.jpeg
. Se på tusan där fanns ju en till skala som såklart inte beskrivs i den i övrigt usla manualen.. 😮 i övrigt så fanns det ingen schimsbricka i försändelsen trots att den nämns i manualen.. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750501 Bara att reklamera !!

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#750503 Man känner i gen skalor från filjonten har köpt elslip på Coop bygg Bolist en Einhell BG-CS 85E har inte blivit använd kommer använda på de som behöver mer slipas än filjonten på tändern ser den är 85 watt får max belasta i 20 minuter (korttidsdrift). Blev utnyttja poängen Coop återbäring.
Senast redigerad av Vante mån 28 feb 2022, 09:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#750509 Visserligen vet jag vad skalan är till för och hur den används finns beskrivet i Oregons manual men Skogma ska få ett samtal under dagen då manualen för både Jack och Maxx troligen är för en slip med benämningen Franz.. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750521 Franz Jäger?

Ställa in slip, sköta klingan och köra dem är det som tar tid att lära sig. Det är samma som allt annat. Den som kör ger resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#750577 Den är ser jag mer avancerade som den Swedol och skogsverktyg säljer Tecomec jolly evo.
En min Einhell motsvarar Sharpmaster med horisont filhållvinkel 0 även kallad 90* och möjligheter till 10 nåt sådant finns inte på min får filjonten äfter i så fall.
Har provat slipen kommit underfund med lite kompcera trick för höger vänster skärtänder skivan rotera ju Sama håll blev bra resultat.
Har provat kjedjorna jag slippade är nöjd med resultatet tar bra vad det är för skärvinkel på tanden vet jag inte men de funkar bra i björk jag köpte slipen för ca 5 år sedan kostade då 499 kr poäng -300 kr så jag gav 199 kr en duglig hobby slip.
Senast redigerad av Vante sön 06 mar 2022, 01:09, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751165
anersimyra skrev:
1645977190_a034c528-2255-4e2b-8dd8-799d21c03735.jpeg
. Se på tusan där fanns ju en till skala som såklart inte beskrivs i den i övrigt usla manualen.. 😮 i övrigt så fanns det ingen schimsbricka i försändelsen trots att den nämns i manualen.. 🤬

Slipen ser ut Samma typ som Swedol säljer Tecomec som även origon har i slip sortiment.
Senast redigerad av Vante lör 05 mar 2022, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751174
Vante skrev:
anersimyra skrev:
1645977190_a034c528-2255-4e2b-8dd8-799d21c03735.jpeg
. Se på tusan där fanns ju en till skala som såklart inte beskrivs i den i övrigt usla manualen.. 😮 i övrigt så fanns det ingen schimsbricka i försändelsen trots att den nämns i manualen.. 🤬

Slipen ser ut Samma typ som Swedol säljer Tecmec som även origon har i slip sortiment.

Typerna är desamma men det är inte samma märke..🙂

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751203 🤬 🤬 🤬 är det någon som begriper hur den där jävla horisontalskalan fungerar!!!! Det är alltså inte som på en av Oregons slipar där städet kan ställas från 0-10 slipläge vilket är detsamma som filläget. I Oregons manual anges det att skalan ska användas för inställning av kompensation för skivans förslitning men skalan och dess funktion finns inte med l vare sig Jack eller Maxx slipens manual.. 🤬 🤬 🤬 ställer man skalan på 0 och slipvinkeln 30 grader åt ena hållet så går det inte nå 30 grader åt andra hållet utan att hela skiten måste skjutas mot 10 på skalan annars så tar låsspaken i underredet. Vill man av någon anledning slipa 35 grader så fungerar det endast åt ena hållet då låsspaken tar i och omöjliggör justering mer än till 30 grader varefter hela städet lyfter från underredet!!!! 🤬 🤬

Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

tallen100  
#751207 😂😂😅
Har inget vettigt att komma med men kul med film.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

johan eriksson  
#751208 Jag säger som en gammal Zetor säljare.
Har man köpt sån skit ska man ha sån skit!

För övrigt anser jag att det skulle vara olagligt att tillverka produkter som inte går att använda, det om något är miljöovänligt. Hur fan kan man sälja sånt rappel. Jag hade förmodligen stoppat upp det i någon anatomiskt lämplig öppning på säljaren…

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Helproffs  
#751213
anersimyra skrev:🤬 🤬 🤬 är det någon som begriper hur den där jävla horisontalskalan fungerar!!!! Det är alltså inte som på en av Oregons slipar där städet kan ställas från 0-10 slipläge vilket är detsamma som filläget. I Oregons manual anges det att skalan ska användas för inställning av kompensation för skivans förslitning men skalan och dess funktion finns inte med l vare sig Jack eller Maxx slipens manual.. 🤬 🤬 🤬 ställer man skalan på 0 och slipvinkeln 30 grader åt ena hållet så går det inte nå 30 grader åt andra hållet utan att hela skiten måste skjutas mot 10 på skalan annars så tar låsspaken i underredet. Vill man av någon anledning slipa 35 grader så fungerar det endast åt ena hållet då låsspaken tar i och omöjliggör justering mer än till 30 grader varefter hela städet lyfter från underredet!!!! 🤬 🤬

Markussons har riktiga maskiner 💪

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751214
Helproffs skrev:
anersimyra skrev:🤬 🤬 🤬 är det någon som begriper hur den där jävla horisontalskalan fungerar!!!! Det är alltså inte som på en av Oregons slipar där städet kan ställas från 0-10 slipläge vilket är detsamma som filläget. I Oregons manual anges det att skalan ska användas för inställning av kompensation för skivans förslitning men skalan och dess funktion finns inte med l vare sig Jack eller Maxx slipens manual.. 🤬 🤬 🤬 ställer man skalan på 0 och slipvinkeln 30 grader åt ena hållet så går det inte nå 30 grader åt andra hållet utan att hela skiten måste skjutas mot 10 på skalan annars så tar låsspaken i underredet. Vill man av någon anledning slipa 35 grader så fungerar det endast åt ena hållet då låsspaken tar i och omöjliggör justering mer än till 30 grader varefter hela städet lyfter från underredet!!!! 🤬 🤬

Markussons har riktiga maskiner 💪


Fast Franzen ska väl vara ännu bättre, tror jag. Men smakar det så kostar det, ynka 211.250 kr ink moms + frakt på Skogma... 😎 💪
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).