Motorsåg och handhållet

Stihl 064 får inte kedjan att stanna

8 inlägg 4578 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 064 får inte kedjan att stanna

brandjon  
#393552 Har en 064 som inte används så mycket, men går kanon när de används. Efter motorsågskörkort så blev jag mera varse att kedjan ska stanna på tomgång och det gör den inte på min såg.
Rev ner kopplingen och rengjorde allt. Köpte nyligen även nya fjädrar i den utan att få nån effekt.
kopplingen ser nästan ny ut. Har även justerat förgasaren och tomgång till ett minimum.
Känns lite som om sågen pulserar i gången att varje puls slänger ut kopplingen tillräckligt för att kedjan ska röra sig. Läggar man kedjan mot en stock så ligger kedjan still när den går på tomgång, men inte fritt i luften.

Är detta vanligt och nåt man kan åtgärda....vore tråkigt om man satte den i byxorna i onödan..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

DannyKaye  
#393597 Jag hade samma problem. Bytte hela kopplingen inkl. nållager och ""locket". Fungerar perfekt nu.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

Ola63  
#393599 Är nållagret smort regelbundet?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

brandjon  
#393610 Känns som om allt är i nyskick och nållagret är nysmort, men kan mycket väl vara att lagret är lite slitet och "locket" kastar lite och på så sätt når slungkopplingen. Får väl krypa till korset och köpa ny koppling trots allt då. Tråkig kostnad när allt ser så fint ut...närmast nyskick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

Ola63  
#393611 Kopplingen ska inte glappa, tänkte annars att den varit dåligt smord så nålarna blivit deformerade.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

Ola63  
#393612 Och sedan rätt spänning av kedjan. Man ser många med hängande kedja.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

brandjon  
#393619 Absolut, men den är perfekt :-) Är noga med den, liksom allt annat på sågarna jag har. Bara denna j-a koppling kvar att fixa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 får inte kedjan att stanna

Ola63  
#393620 Ja då så, kolla så inte koplingskorgen fladdrar och tar i på insidan av kopplingsdelarna på vevaxeln. Lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).