Motorsåg och handhållet

Kjedja som käkar trä .325 3/8 .404.

8 inlägg 4444 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kjedja som käkar trä .325 3/8 .404.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28502 Vilken av kjedje länkning om vi utgår från standard kjedjor, vanliga tänder och normal filad.

.325 1,5
3/8 1,5
.404 1,6

äter sig bäst igenom trä?
Är det någon skillnad ?
Varför är det skillnad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28512 Hör du... Har du inte dessa representerade i maskinparken så du kan testa?

Det handlar om effect o skärets egenskaper.
Vill man kvista o skära mycket klent ska det ta lite på var tand o ha många tänder, tätt ihop. Då blir det mjukt o fint.

Vid kapning av lite grövre grejer är det kedjans hastighet o drivenhetens effekt som ger valmöjligheterna.

Har du klen motor ska tanden ta lite o sällan.

Ju mer var tand kan ta o destu högre effect på drivenheten destu högre belastning på kedjan. Detta gör att det inte funkar med klena grejer på stora motorer.

Kedjor finns i olika utförande med olika egenskaper, olika delning, form på tand etc ger olika resultat o har olika krav. Enda gemensamma nämnare är skärpa! Alla måste vara vassa för att prestera optimalt.

Som regel (med vissa undantag):
0-50 (1/4, 3/8 Hobby)
30-60cc (.325, 3/8 Hobby)
50-110cc (3/8)
60-130cc (.404)
80cc + (1/2)
100cc + (3/4)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28516 om jag kör med 3/8 eller 404 på 3120 eller partner 7000+ har med andra ord ingen betydelse eller påverkar inte skärhastigheten om jag kör samma gran på bägge sågar?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28525 Klurig fråga...

Det är inte så enkelt.

Grovlek, hastighet på kedja, skärpa, ryttarställning, du kan få din 7000 o skära sanabbare än 3120 om du har fel grejer på...

Var tand ska skära sitt. Spånutrymmet bestämmer hur mycket var tand skär, sen det är fullt så är det fullt. Grova kedjor = mer utrymme, men de har större skärande yta med vilket behöver mer effekt.

En nerfilad vass kedja skär fortare än en ny vass, pga av spånutrymmet.

.404 och de andra större tål mer bus o kraft innan de går åt pepparn.

Ex.

9 kugg / .325 / 15" skär snabbare än samma med 7 kugg. Kräver mer kraft oxå. Den kraften som krävs o belastning som blir, sliter mer på kedjans delar o svärdet än ex 7 kugg. Därför kan det i detta exempel vara bättre att gå upp till 3/8 / 8 kugg, få samma skär hastighet, fast grövre grejer som håller bättre.

Man ska försöka hålla kedjehastigheten o utnyttja spånutrymmet.
De som tar ner ryttare o tycker det skär som bara den kan kolla sido länkarna o svärds banorna o se att de har onödigt slitage o friktion, vilket tar ut vinsten o ger enbart kostnader på utrustning o bränsle.

Det är en balansgång man får prova sig fram till vad som passar bäst..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#28582 jag kör .325 och 3/8 på min sågar, 346:an enbart .325 , 357 .325 & 3/8 och 372:an enbart 3/8 men jag kör "bara" upp till 24" i svärdslängd med längre svärd 32"< så kan det kanske vara bra med ett större chassi om man har motor att dra runt det men dom flesta huggarna i Usa/Kanada verkar köra 3/8 på sina sägar även med väldigt långa svärd ,,,,

Som Mange säger prova :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28588 Jag har 3/8 på de långa med, det funkar så länge det inte är allt för mycket kraft. De slits nog sönder då.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#28591 jag tror Rbtree kör 3/8 på sin trimmade 3120 !?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28592 Jo, det har han nog, John hade det på sin 088KD med... Undrar om han har den kvar? Den gick som bara den....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).