Motorsåg och handhållet

grejer till 244rx

6 inlägg 2655 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

grejer till 244rx

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28293 Hittade en gammal 244rx i gömmorna som small igång tämligen omgående. Men klingan har sett bättre dagar.
Måste ha ny klinga och kanske fil osv, vad man nu behöver. Jag har röjt precis 0 timmar tidigare så jag måste väl ha nåt slags startkit. Vad ska man ha för sorts klinga? Ser att det finns några olika sorter. Skillnad mellan märken? Jag vill ha billigt och bra men om jag måste välja tar jag hellre bra. Bra postorder ställe?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
peter399  
#28344 Hej!

Jag har själv 2st 244RX. Satsa på 200mm klinga tycker jag. Jag tycker motorn är lite för klen för den större 225mm klingan. En klinga håller ganska länge om den inte stensågas så köp du en på första bästa ställe. Räkna med 130-150 spänn. Jag kör mest med Stihl klingor faktiskt. Har du sele? En bra sele gör ju helhetsupplevelsen bättre även om man har en gammal såg. Triobalance från HVA brukar få mkt bra betyg. Fil behöver du naturligtvis. jag brukar fila med rundfil, tycker det är enklast. 5,5mm diameter på filen. Klingan behöver skränkas då och då, så ett skränkjärn. Ofa har du filmall och skränkjärn i ett. Ta hem ett par extra klingmuttrar när du ändå är hos handlaren. Gamla har en tendens att lossna vilket är irriterande samtidigt som det knycker i vinkelväxeln. Glöm för övrigt inte att kolla att det är fett i vinkelväxeln. Det är den stora skruven du lossar och kollar. Lycka till! - Peter

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28353 Men det finns ju några oliak tandningar har jag sett, någon som är bättre än den andra?

//H

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28359 Hur mycket ska du köra?

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28373 Jag vet inte, det finns nog obegränsat med behov. det är mer min lust och mitt intresse som styr hur mycket det blir. I första läget ska det snyggas upp i lite skog som är stugnära sen finns det ca 20 ha ungskogsröjning att ta sej an.

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28434 det finns ju xrt, eia och nån fler... Hur stort hål ska jag förresten ha? 20 eller 25 mm? Sågen är 30 mil härifrån.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).