Motorsåg och handhållet

Stor kedjeoljeförbrukning?

5 inlägg 3714 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stor kedjeoljeförbrukning?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1569 Hej,

Under helgens arbete så noterade jag vid varje tankning att kedjeoljan var helt slut? Normal brukar det ju vara en slatt kvar i det hålet när soppan tar slut om man fyllt fullt i båda vid tankning.
Jag har ännu inte analyserat problemet (öppnat sågen), men finns det några tips om vad problemet kan vara?
Det hela gäller en Hva 55'a (som så vitt jag vet inte har justerbar oljemängd)
Oljan är nån tysk variant i grå dunk som en Stihlhandlare "lurade" på mig, den är seg som sirap (bokstavligen) och väldigt mörk.

Mvh,
Björken



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stor kedjeoljeförbrukning?

Skogshuggarn  
#1570
björken skrev:Hej,

Under helgens arbete så noterade jag vid varje tankning att kedjeoljan var helt slut? Normal brukar det ju vara en slatt kvar i det hålet när soppan tar slut om man fyllt fullt i båda vid tankning.
Jag har ännu inte analyserat problemet (öppnat sågen), men finns det några tips om vad problemet kan vara?
Det hela gäller en Hva 55'a (som så vitt jag vet inte har justerbar oljemängd)
Oljan är nån tysk variant i grå dunk som en Stihlhandlare "lurade" på mig, den är seg som sirap (bokstavligen) och väldigt mörk.

Mvh,
Björken



Hej Björken!.

Har en sprajtans ny 55á själv med samma fenomen.
Det spelar ingen roll om jag kör med OKQ8ás AW Bizet 46 som är "mellanviskositet" eller den ännu tunnare 32án från Shell.
Det är i princip tomt i oljetanken när det är dax att fylla soppa.
Jämför jag den med min gamla 80 tals proffssåg så slukar den bara hälften så mycket.
Har egentligen inte brytt mig så mycket om det hela, för svärdet och kedjan verkar må bra och någon dl "hit eller dit", i förbrukning sätter nog ingen på fattighuset.
Åtminstonde inte bland de som jobbar självverksamt med lite lättare huggning på egen fastighet.
Däremot kan det ju vara kul om någon känner till om smörjningen (flödet),är "uppgraderat" på HVA´s nyare sågmodeller? samt ev åtgärdsförslag för den som promt vill minska förbrukningen.
Tar tex oljan slut före bränslet så är det ju inte alls bra.

Hur gillar du 55án annars, Björken?.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1571 Jaha, där ser man....
Jag tycker att detta fenomen har kommit på senare tid på min såg, tidigare brukade det gå mindre kedjeolja mellan tankningarna.
Som sagt, bekymret är ju mest om det tar slut innan soppan, än den faktiska förbrukningen.
55'an är 2-3 år gammal och just nu mogen för en ordentlig rengöring. En ny kedja och svärd vore nog ingen överdriven åtgärd heller...

Annars är sågen fullt tillräcklig för mitt bruk, men jag saknar handtagsvärme så här års:(

/Björken

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1572 Normalt är nog att det ska förbrukas 2/3 av tank volymen per tank bensin.

Kolla så den inte läcker eller så.
Vad jag vet så kan man inte påverka flödet mycket annat än andra oljor.
Man kan byta oljepump o få den ställbar, ben det brukar vara när den ger för lite :wink: Du har bra bekymmmer när den ger för mycket.
Ger den så mycket olja ut till svätdet och svärdet inte är över 17" borde du se en hel del av oljan bli avkastad vid tippen av svärdet.
Hela sågen borde vara rätt insmotd i alla fall H.sidan..

Ryker sågen?

Är den lite orolig på tomgång?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1575 I min såg finns det alltid kvar en liten slurk olja när bränsletanken är tom, men inte är det mycket.
Sågen är defenetivt inte "nersölad" för den skull och kedjan är alltid mjuk och fin när den ska upp i slipmaskinen.
Annars så tycker jag att 55án är en enkel/robust och kraftig såg som inte kroknar i första taget.
Nackdelen blir ju å andra sidan att den är lite tyngre och saknar just handtagsvärme.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).