Sida 1 av 2

Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa nytt?

Postat: tis 29 mar 2016, 00:24
av Plankan
Hej alla glada!

Jag har fällt en för mig stor gran på sommarstugetomten och börjat såga plank med en Logosol jigg till motorsågen med 18" svärd och klyvslipad kedja på10 grader. efter ett par stockar blivit plank så började Husqvarna 50 gå sämre och stannade helt när jag släppte på gasen, den gick att få igång igen i direkt anslutning till detta, men sedan samma visa och startar nu varken varm eller kall.
Tog sedan den mindre sågen Partner 351 och skivade drygt en planka, varpå den betedde sig på samma sätt, först tappar orken och sedan stannar. kör på blyfri 95 octan med 1:40 olja från oregon alltså 5 liter soppa och 1,25 dl 2-taksolja från oregon.

En kompressionsprovare införskaffades på Biltema och trycket i Husqvarna 50 kommer upp i max 4,5 Bar efter några drag i snöret. Parntner 351 landar på 3,5 Bar
såg i någon tråd på detta forum att det bör ligga mellan 8,9 Bar - 12,4 Bar 130psi-180psi
om så är fallet och jag har lyckats mäta rätt, så verkar jag ha kört dem varma och de har skurit.

jag har öppnat Husqvarna 50 och såg repor på överdelen av kolven på avgas sidan, frågan är om detta är orsaken till att den inte vill starta, gnistan är ok, det kommer bränsle fram till förgasaren, har testat en gång med start spray i tändstiftshålet, utan minsta antydan till start och även sprayat i luftfiltret utan resultat.

fjädrar i kopplingen ligger inte emot.

Frågan är om jag ska lämna in den till en serviceverkstad för felsökning och reparation, eller köpa delarna på e-bay direkt och fixa själv. lite osäker på vad för kvalité som krävs på delarna nicasil är ju inte helt billigt. kan man gå upp i dimension på kolv och cylinder på Husqvarna 50 (46mm)?

Tråkigt att inte kunna göra klart, funderar även på ett elsåg för att kunna göra klart.

tips och förslag mottages tacksamt!

/plankan

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 00:38
av th
Du har nog lite för små sågar för att köra i sågverk och har kört dem för hårt så att de skurit. I sågverk bör man ha minst 70 cc och helst mer, de sågarna är gjorda för kontinuerlig belastning och har bättre kylning än små sågar. Jag gjorde visserligen 8" reglar ur en 6 m fura med en HVA242 en gång men använde då en klyvfilad kedja där vartannat tandpar var avfilat för att minska belastningen, skruvade upp förgasaren en hel del för att ge sågen mer bränsle samt tog det mycket lugnt. Så om du bara reparerar sågarna utan att byta byta sågningsteknik har du problemet tillbaka som i en liten ask.

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 00:42
av Plankan
1459208367_50.png
se bild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 00:45
av Plankan
Tack TH, det var ett bra tips, med att fimpa några tänder...

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 12:45
av tallen100
Med så liten såg gäller det att vara försiktig, kör några dm åt gången och släpp gasen en liten stund så den inte går på toppvarv konstant. Samt ställ på förgasaren så den får fetare blandning.

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 16:57
av Mange
Håller med TH.

Tänk på att om den är för varm och varvtalet sänks, gör även luftflöde och kylning det.

Små sågar går varma i timmer jigg, förr eller senare.

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tis 29 mar 2016, 17:56
av SawTroll
Til den typen bruk trenger du en mye større sag, primært I 90cc klassen eller mer.

En HVA 50 kan være verd å fikse om den generelt er i god stand, men ikke en Partner 351 (en billig sag laget av Poulan).

Når det gjelder bruk av 46mm cylinder (for HVA 55 etc.) på HVA 50, så er det i hvert fall I teorien avhengig av om den er en "Special" eller ikke - se vedlegg. 46mm passer på de som er 45mm (51cc) I utgangspunktet. Så vidt jeg forstår er det imidlertid mulig på de eldre også, men det må (vanligvis) gjøres tilpasninger. Ikke spør meg om detaljene, det er bare noe jeg har lest....

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: ons 30 mar 2016, 15:20
av totte
Bilden visar tydligt att den blivit överhettad och kolven är skuren. Har du tur så kan cylindern vara användbar så du bara behöver ny kolv. Kolla också på http://www.skogsverktyg.se/Engine-Parts ... 2_436.html. Inte original, men Sven brukar försöka sälja hygglig kvalitet.

351:an skulle jag, för min del, inte lägga några pengar på.

Sen är det rätt som sägs, det här är för små sågar att klyva stock med. 90 cc som SawTroll säger är kanske att ta i om man bara sågar tillfälligt för små behov, men minst 70 cc kan rekommenderas.

Kan inte heller rekommendera att köra små sågar med varannan tand borta, förvisso minskar det belastningen och det är större chans att sågen överlever, men i längden så håller en för liten såg lika väl inte.

Nämndes också, men tål att upprepas: När man kör i sågverk så skall sågen justeras så den får mer bränsle på högvarv vilket får den att gå lite svalare och minskar risken för att skära betydligt.

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: ons 30 mar 2016, 23:13
av Plankan
tallen100 skrev:Med så liten såg gäller det att vara försiktig, kör några dm åt gången och släpp gasen en liten stund så den inte går på toppvarv konstant. Samt ställ på förgasaren så den får fetare blandning.


tack! men det blir till att laga sågarna först :|

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: ons 30 mar 2016, 23:14
av Plankan
Mange skrev:Håller med TH.

Tänk på att om den är för varm och varvtalet sänks, gör även luftflöde och kylning det.

Små sågar går varma i timmer jigg, förr eller senare.


du har en poäng där, jag i min enfald trodde mig kunna köra snällt!

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tor 31 mar 2016, 00:17
av Plankan
SawTroll skrev:Til den typen bruk trenger du en mye større sag, primært I 90cc klassen eller mer.

En HVA 50 kan være verd å fikse om den generelt er i god stand, men ikke en Partner 351 (en billig sag laget av Poulan).

Når det gjelder bruk av 46mm cylinder (for HVA 55 etc.) på HVA 50, så er det i hvert fall I teorien avhengig av om den er en "Special" eller ikke - se vedlegg. 46mm passer på de som er 45mm (51cc) I utgangspunktet. Så vidt jeg forstår er det imidlertid mulig på de eldre også, men det må (vanligvis) gjøres tilpasninger. Ikke spør meg om detaljene, det er bare noe jeg har lest....


Tack, detta var mycket bra information med manualer. mitt serienummer är 8360005 så om jag fattat rätt är det en gammal 50R. Om jag vill sätta en större cylinder +kolv så behöver man bara "flytta" skruv hålen (räcker eventuellt att borra upp dem 0,8 mm) kanske inte är värt den extra cylinder volymen? detta under förutsättning att inte kolven går ner i huset då diametern där är mindre? bäst att kolla på den gamla först, eller om någon här vet?

/Plankan

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: tor 31 mar 2016, 00:28
av Plankan
totte skrev:Bilden visar tydligt att den blivit överhettad och kolven är skuren. Har du tur så kan cylindern vara användbar så du bara behöver ny kolv. Kolla också på http://www.skogsverktyg.se/Engine-Parts ... 2_436.html. Inte original, men Sven brukar försöka sälja hygglig kvalitet.

351:an skulle jag, för min del, inte lägga några pengar på.

Sen är det rätt som sägs, det här är för små sågar att klyva stock med. 90 cc som SawTroll säger är kanske att ta i om man bara sågar tillfälligt för små behov, men minst 70 cc kan rekommenderas.

Kan inte heller rekommendera att köra små sågar med varannan tand borta, förvisso minskar det belastningen och det är större chans att sågen överlever, men i längden så håller en för liten såg lika väl inte.

Nämndes också, men tål att upprepas: När man kör i sågverk så skall sågen justeras så den får mer bränsle på högvarv vilket får den att gå lite svalare och minskar risken för att skära betydligt.


tack för länken, ska kolla in den. Visst borde man kolla upp vilken såg som krävs innan jiggen införskaffades, fast det var roligt så länge det varade :grin: det får bli som beskrivit, mer bränsle och större såg.
/Plankan

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: lör 02 apr 2016, 09:04
av Plankan
Kompressionen var runt 4,5 Bar, demonterade Huskvarana 50 igår kväll och såg att packningen mellan cylinder och hus hade blåst!( den använda packningen kan inte ha varit den rätta, eftersom den inte följer konturen och är väldigt tunn på två ställen, se bild) cyliderloppet var ganska jämt och fint, kolven något repig, kolvringen såg ok ut, men om den har blivit sliten kan jag inte säga? hur vet man det? hur mycket glapp får det vara mellan kolvring och knaster (enligt mig skulle det kunna läcka just här då minskar komp.) lokala handlarn skulle ha 900+moms för ny kolv+kolvring+lager :x :!: och måste beställas. på nätet kan man hitta (ej orginal) för runt 100kr :!: så jag monterar ihop denna utan att byta något, bara lite flytande packning. så får vi se om det blir bättre kompression.

/Plankan

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: lör 02 apr 2016, 13:42
av Plankan
blev 6,8 bar, kan det räcka tro? har inte provat den ännu. tändplattan(svänghjulet) gick visst att sätt i två läge 90 grader förskjutna. jag noterade inte det innan den blev bortmonterad så nu är jag lite osäker på om det vill fungera. men jag monterade den så att gnistan kommer närmast toppläget, det såg ut att vara allt för långt ifrån med det andra läget.

/Plankan

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Postat: lör 02 apr 2016, 20:04
av totte
6,8 är mycket för lågt. Kan tänkas att den startar och går men nån vidare sprätt på den blir det knappast med den kompen. Drog du ett antal gånger när du testade kompen? Ändras kompen mycket om du pytsar i en tesked motorolja i cylindern innan du testar?