Motorsåg och handhållet

Kvalitén på Huskvarna 346XPG

12 inlägg 9859 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvalitén på Huskvarna 346XPG

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1564 Har funderingar på att byta ut min gamla trotjänare, en 242XPG som har gått hårt efter Gudruns härjningar, och har kollat lite på dagens motsvarande såg, en 346XPG. Tittade på en idag men blir fundersam över uppbyggnaden och kvalitén. Detaljerna som t.ex. chokereglage, stoppknapp och värmeströmbrytare verkar klena, sågen verkar ha många svårrengörbara skrymslen där det kan komma in spån. snäppfjädrarna för kåpan verkar lätt kunna brytas loss från kroppen m.m. T.ex. ser värmeströmbrytaren på sågen inte längre ut som i manualen, i.s.f. den gamla hederliga skjutstömbrytaren har man satt på någon liten fjutt som man knappast kan komma åt med handskar på.

Hur är det med hållbarheten allmänt, startapparat, motor och vevparti?. Pratade med en annan kund i affären som definitivt avrådde köp eftersom ryktet säger att dessa sågar inte håller så bra.

Tack till Skogshuggarn som tipsade mig om denna grupp som verkar betydligt mer fokuserad ån Lantbruksnet

th



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1565 När vi va i Småland så hade vi med oss 2 346:or varav 1 blev stulen men den andra gick som ett skott i 4 månader.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1573 346 är inget nytt. När du köpte 242:an fanns troligtvis 246 :wink:

Vad det gäller hållbarhet jämfrt med 242 tror jag nog det är det samma.

Känner du dig lite tveksam finns det andra modeller o märke.
Jonsered tror jag du ska ta en titt på..

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1576 246 tillhör ju samma familj som 242. 346 är en helt annan såg än 246, inte ens cylindervolymen är samma (45,0 för 346 mot 45,6 för 246)

Huvudfrågan för min del är om 300-serien är tillräckligt hållbar för att det skall vara någon idé att byta

th

   TS
Användarvisningsbild

346xpg

swe#kipp  
#1577 tycker nog inte att du skall vara så orolig,,, reglagen funkar fint med handskar på, många anser att det är den bästa sågen i klassen ,,,
Han/hon som sa att du skulle passa dig för den vad var det personen inte gillade med den ??
jag har haft min ett år bara förvisso men den har funkat fint !!
öppnar man sen upp ljuddämparen lite så får man en helt annan såg, som andas bättre svarar bättre på gasen och går svalare ,,,,,

/Kristoffer

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1579 Pappa kör en 346xpg som är ca tre år gammal. det ända som har varit problem med den är att gas handtaget har gått at några ggr. men det kan man ju ordna med lite epoxy eller varför inte silvertejp

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1580 Har sett några bilder på ljuddämpare med dubbla utblåsrör i samband med trimmade motorer, verkar onekligen lockande!.

Är det någon skillnad på motor med eller utan kat? Med kat (E-TECH-motor) skall ju motorn gå varmare för att reningen skall funka bättre. Såg också i manualen att man rekommenderar att rensa cylindrarna oftare p.g.a. risken för överhettninmg med kat

th

   TS
Användarvisningsbild

346xpg

swe#kipp  
#1581 Sågen går svalare utan cat så det är ju bättre för motorn, jag har öppnat ljuddämparna på två av mina sågar 346xpg / 372xpg och skall även göra det på min 262xpg, det gör skillnad sågen blir rappare och orkar mer, nackdelen är ju att det låter lite mer om dom ,,,,

/Kristoffer

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1594 Meningen med cat ar inte att motorn ska gå varmare utan at det ska bli en sekundär förbränning.
Finns massor att läsa om detta på internet.

Ju högre motstånd det är i dämparen, destu varmare går sågen.

På många Partner R12 är där ställbara ljuddämpare.
Fin ide som aldrig slog. Vid kvistning etc hade man ett litet hål, vid kapning o fällning hade man hela botten på dämparen öppen.

42/242/246 är sist i 133 familjen.

246 är nästan samma såg men inte direct. Jag har ingen att kolla på, men efter vad jag sett på Ipl

346 är helt ny motorkropp o familj.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1673 OK, det blev en 346:a till slut. Ett första intryck efter en dag i skogen är positivt, förutom det att vibrationerna på tomgång är betydligt kraftigare än på 242:an. Bär man 346:an på rak arm på tomgång känns det rakt igenom armen och hörs i huvudet att det är något som skakar, jämfört med 242:an som inte märks alls på tomgång. Någon annan som har märkt samma sak? Eller kan det bero på att sågen är ny och har en mycket högre kompression än en gammal såg? Har kollat vibrationsupphängningen lite extra och märkt att 346:an har har två gummikuddar som inte är fastskruvade i motorkroppen utan bara i handtagsdelen. Systemet är väldigt rörligt på låga frekvenser och detta kanske orsakar vibrationerna på tomgång. Vid normalt fällarbete och kvistniong märk ingen skillnad.

th

   TS
Användarvisningsbild

346

swe#kipp  
#1679 ja dom ruskar nog lite på tomgång ,, men det går att få det lite bättre om man ställer in tomgången lite ,,,,
kör du på grundinställningarna nu eller ???

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1680 Har inte ändrat fabriksinställningen. Kan vara lite dumt att öka tomgången eftersom man kommer lite nära inkopplingsvarvtalet. Har för mig att en marginal på 25 - 30 % mellan tomgång och inkoppling är vad man ställer in på fabrik.

th

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).