Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41411 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Delsbo  
#383016
axwell skrev:Aspen(Husqvarna) är ett av flera marknadsförda namn på ALKYLATBENSIN, det går precis lika bra med något annat märke skrivet på förpackningen.
Tom. Jula har en helt OK produkt som heter Starta, Biltemas är lika bra och billigare, Stihls (motomix?), OKQ8:s Ultima, osv.

Färdigblandad för vanlig motorsåg kallas Alkylat 2T (2-takt), för maskiner som tex gräsklippare är den inte oljeblandad och heter då Alkylat 4T.

Kedjeoljan i fina flaskor kan du ersätta med helt vanlig rapsolja direkt från hyllan i livsmedelsaffären.

Köp absolut inte någon bioolja till kedjan, sågen klibbar ihop om den får stå oanvänd någon längre tid.


Nu har du grunderna !! :smile:
Bra förslag på sågar utifrån olika erfarenheter !!!
Skulle rekommendera dig att titta på någon kurs för "motorsågs körkort", speciellt om du inte har någon kunnig att prata med ang sågteknink (hantering av sågen). Det är en del pengar för en kurs (dyrt tycker jag) men väl värd pengarna ..

Kör så det ryker (eller Inte) !!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

jannee  
#383017 Bättre med eventuellt lite huvudvärk på kvällen (den går över) än huvudvärk av vin dagen efter :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#383064
jannee skrev:Bättre med eventuellt lite huvudvärk på kvällen (den går över) än huvudvärk av vin dagen efter :grin:

Ett glas eller två med rött vin går bra, men dom sensta åren med macksoppa på sågen
gav mig huvudvärk hela natten, dårlig vila och oftast vaknade jag genomblöt av svätt :???:

Finns dom som inte kan använde alkylat av samma grund, så vi är nog olika. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#383068 Ne det blir ingen kurs men tack för tipset , har en del personer om kring mig som har lärt sig både via forum internet filmer på tuben osv flera av dom har lärt sig från början utan att kunna nått och fäller i dag träd på ett bra säkert sätt .
Mycket är sunt förnuft gäller också att inte ta vatten över huvudet skynda långsamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

jannee  
#383072 Kommer säkert att gå bra, bara SKYNDA långsamt.
Började själv redan som 12 åring lära mig med en tung (i mitt tycke) McCulloch och mer än 50 år senare är jag fortfarande vid liv och god hälsa.
Se bara till att du har erforderlig skyddsutrustning, i mitt fall var det nada. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Delsbo  
#383073 Jag har inte gått någon kurs heller !!! Men har gått i skola med svärfar och hans bror som båda jobbade i skogen vintertid i hela sitt liv !! Där fanns det mycket sunt förnuft och visdomsord...
Grabben däremot har gått utbildningen som en del av praktiken som gjordes i Hudiksvall med omnejd under tiden han gick och går på skogsmästar utbildningen i Skinnskatteberg... Kul när han säger att han hittat rätt i vad han vill göra, nu efter det att han hoppade på och senare av utbildningen till Lantmätare i Gävle...Han säger att det var på tok för mycket matte i undervisningen, då han vill ha ett fritt utejobb !!
Han kom just (igår kväll) hem från Albanien som skolan besökte. Sorgligt med ett land som mer eller mindre skövlat all skog !! Det som finns kvar är på bergssidor och svåråtkomligt....

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Kebbe  
#391659 Sammanfattar:
Storleken har ingen betydelse, det är hur du använder den som spelar roll, kunskap är A och O. Om den inte är jävligt liten förstås. Syftar på motor och röjmotorsåg. Vilket bränsle du använder lär inte vara så viktigt så länge du använder alkylatbensin. Här förlitar jag mig på övriga forumdeltagare då jag bara har erfarenhet av okq8 och aspen men just köpt från Biltema som verkar prisvärda. Vad gäller kedjeolja, hellre testikelcancer (påstogs i alla fall förr vara en risk med mineralolja) än en vegetabilisk olja. Det är sant faktiskt, vegoljan är världens äckel, klibbar igen såg och svärd när det är vilosäsong. Sägs dock finnas alternativ till mineraloljan också, förslag?

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

axwell  
#391709
Kebbe skrev: Det är sant faktiskt, vegoljan är världens äckel, klibbar igen såg och svärd när det är vilosäsong. Sägs dock finnas alternativ till mineraloljan också, förslag?


Så är det, "vegolja är världens äckel".
Efter bla. mitt ihållande tjat om att lämna den där skiten, allt fler även här på Skogsforum har övergått till vanlig rapsolja från hyllan i livsmedelsbutiken.
Långt under halva priset, Willys (kanske fler) har förpackningar på 1l, 2l. 5l, och 10l.

Enda nackdelen jag känner till är att den fryser vid 20 minusgrader, tinar upp igen som om ingenting hade hänt.
Ingen frostsprängning vad jag har kunnat se.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

traktorz  
#391757 Vilken viskositet har Willys rapsolja? Gissar att med tunn livsmedelsolja ökar risken för blånerade svärd, skurna topptrissor, ökat slitage på kedja och drivkrans, tom. kedjebrott som resultat?

Förmodligen ökar nackdelarna med rapsolja, ju större och starkare såg och skärutrustning som används?

Vi använder OKQ8 mineralbaserad kedjeolja med ISO VG100 i viskositet, men det finns även en variant med lägre viskositet för kyliga dagar. Våra sågar är i 35-60 cc klasser, med 12"-18" svärd. Har funderat på att prova rapsolja, och kyler den bara tillräckligt bra, så varför inte...

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

axwell  
#391770
traktorz skrev:v traktorz » Idag, 07:33
Vilken viskositet har Willys rapsolja? Gissar att med tunn livsmedelsolja ökar risken för blånerade svärd, skurna topptrissor, ökat slitage på kedja och drivkrans, tom. kedjebrott som resultat?

Förmodligen ökar nackdelarna med rapsolja, ju större och starkare såg och skärutrustning som används?

Vi använder OKQ8 mineralbaserad kedjeolja med ISO VG100 i viskositet, men det finns även en variant med lägre viskositet för kyliga dagar. Våra sågar är i 35-60 cc klasser, med 12"-18" svärd. Har funderat på att prova rapsolja, och kyler den bara tillräckligt bra, så varför inte...


Låt dig övertygas genom att prova storskaligt. Har inte längre svärd än 18", det fungerar utmärkt även i sågverket, kyler minst lika bra som vegoljan.

Viskositeten har inte ställt till några bekymmer, fungerar bättre ur kombidunken även vid minusgrader än dom specialojor som fanns 9-10 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

DannyKaye  
#391791 Vad jag förstår så är vi många här med en massa bra och bättre sågar, stora som små. För mig är det okej om någon vill komma och testa någon av mina sågar. Jag har bl.a. Msa160t, ms200, MS660, 550 och 560.
Jag bor i Gnosjö

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Chemgineer  
#391794 Jag skulle kunna vara intresserad av denna möjlighet, som är generös, men det är lite för långt mellan Gnosjö och Uppsala, tyvärr.

Detta är ett sympatiskt forum, och ditt erbjudande är ett bra exempel på det! :-BD

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilken motorsåg nybörjare

Blivande snickare  
#391802
traktorz skrev:Vilken viskositet har Willys rapsolja? Gissar att med tunn livsmedelsolja ökar risken för blånerade svärd, skurna topptrissor, ökat slitage på kedja och drivkrans, tom. kedjebrott som resultat?

Förmodligen ökar nackdelarna med rapsolja, ju större och starkare såg och skärutrustning som används?

Vi använder OKQ8 mineralbaserad kedjeolja med ISO VG100 i viskositet, men det finns även en variant med lägre viskositet för kyliga dagar. Våra sågar är i 35-60 cc klasser, med 12"-18" svärd. Har funderat på att prova rapsolja, och kyler den bara tillräckligt bra, så varför inte...

Kör Husqvarna 371 xpg med 18" 3/8 med rapsolja utan bekymmer.
Alla andra övriga (30-45 cc) med 13 tum har åxå fungerat klanderfritt.

Det bästa jag tycker med raps är att sågen blir så lätt rengjord!
Bara att blåsa/torka av. Inget klibb alls. Lika om man spiller på byxorna, av olika orsaker :)

Hade en burk ute i -27. Då blev oljan stel MEN inte varken hård eller expanderande!

Att det är billigt är bara en fet bonus! :D

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilken motorsåg nybörjare

traktorz  
#391861
Blivande snickare skrev:...
Det bästa jag tycker med raps är att sågen blir så lätt rengjord!
Bara att blåsa/torka av. Inget klibb alls.
...


- Många fördelar alltså. Det där med lätt att rengöra, det låter riktigt bra.

- Får väl fundera på att utöka kontoplanen i bokföringen, så att man även kan handla varor med moms-satsen 12% i fortsättningen, (övriga varor i Sverige har ju 25%).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).