Motorsåg och handhållet

Såg tips?

22 inlägg 9212 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28005 Varför köpa Stihl när det finns svensktillverkade sågar som håller bra kvalité?

Närproducerat är ju senaste modet numera :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Hansson  
#28012 Ja det har du rätt i.
Tips på svensk såg önskas :)

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28019 Det här ska bli intressant!

:D

Användarvisningsbild
maccall  
#28025
th skrev:Varför köpa Stihl när det finns svensktillverkade sågar som håller bra kvalité?

Närproducerat är ju senaste modet numera :)


Kanske för att Husqvarna och Jonsered rövkn.....^h^h, eh, skor sig på de svenska sågköparna med sinneskjuka högpriser eftersom de ändå är störst på den svenska marknaden och inte tycker sig behöva konkurrera.

Stihl däremot får närapå dumpa sina priser här för att få något sålt eftersom svenskar gärna köper såg av gammal vana i stället för att köpa med skallen.

MS361: 6990:- vs. 357XPG 8700:- HVA är 24,5% dyrare (jag vet att handtagsvärme ingår på Husqvarnan, men om jag inte vill ha det då?)

MS260: 5690:- vs. 346XP 7900:- HVA är 38,8% dyrare.

I det senare fallet får man ju sannolikt en mycket bättre såg med Husqvarnan, men i det förra fallet får man inte ens det...

Nä, det finns all anlednig att titta på Stihl och Dolmar så länge Husqvarna har så höga priser.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28074
maccall skrev:MS361: 6990:- vs. 357XPG 8700:- HVA är 24,5% dyrare (jag vet att handtagsvärme ingår på Husqvarnan, men om jag inte vill ha det då?)

MS260: 5690:- vs. 346XP 7900:- HVA är 38,8% dyrare.

I det senare fallet får man ju sannolikt en mycket bättre såg med Husqvarnan, men i det förra fallet får man inte ens det...

Nä, det finns all anlednig att titta på Stihl och Dolmar så länge Husqvarna har så höga priser.


En handlare här i närheten tar 6700 för en 346XP, 6900 för en XPG, visserligen gamla modellen men den är ju helt OK den med. Sibro tar 7400 för en 2147 och 7650 för en 346XPG_NG. Hos de flesta handlare kan man nog pruta på HVA:s listpris rejält.

Vill man inte ha handtagsvärme på en 357 kan man ju alltid köpa en Jonsered 2156, samma såg men utan värme.

Användarvisningsbild
maccall  
#28104
th skrev:En handlare här i närheten tar 6700 för en 346XP, 6900 för en XPG, visserligen gamla modellen men den är ju helt OK den med. Sibro tar 7400 för en 2147 och 7650 för en 346XPG_NG. Hos de flesta handlare kan man nog pruta på HVA:s listpris rejält.

Vill man inte ha handtagsvärme på en 357 kan man ju alltid köpa en Jonsered 2156, samma såg men utan värme.


Visst är den gamla modellen bra, jag har en 2147 - toppensåg! Hade jag aldrig gett mig råd att köpa om de inte hade reat ut den på Granngården när den 2153:an kom. Annonserades för 5690:-, japp - samma pris som en MS260; now we're talking! Men det var en kampanj som annonserades tydligt i press och reklamblad, inte någon deal. Ja, i ärlighetens namn fick jag faktiskt 400:- extra i rabatt i kassan när jag skulle betala, men det var bara för att de inte lyckades slå in en simpel 2147 med 1500:- i kampanjrabatt, utan de fick till slut slå in en 400:- dyrare 2147CWH å så fick jag 1900:- i rabatt i stället... Men jag avviker från ämnet, rättning!

Bra försök th! Men:

346XP 6700:- vs. MS260 5700:-, HVA 17,5% dyrare
CS2156 8500:- vs. MS361 7000:-, Jonsered 21,5% dyrare

Jag har aldrig blivit erbjuden en enda krona i rabatt på prislappen hos en Husqvarnahandlare. Jag vet att många här har andra erfarenheter, och att många får rabatt genom diverse obskyra föreningar som de är medlem i, men jag tror inte på att fläska på med hysteri-priser för att sedan smörja folk med rabatt för att de skall känna sig speciella. Vill jag ha det åker jag till någon arabisk marknad, köper jag såg vill jag bara bli korrekt behandlad och kunna se på prislappen vad min vara kostar.

Jag har naturligtvis inte fått några särskilda dealar hos min Stihlhandlare heller, lite olja och en fil eller så, men de skickar åtminstone julkort sedan... :D

Avatar Fallback
Hansson  
#28131 Kollar man på Pris/Effekt/Vikt så finns det ju ingen som slår Sthilen..

Var och kände på Dolmar 5000 i går och det verkar vara en fin såg.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).