tor 03 nov 2016, 01:59#416047
känner som du med kedjorna. min livs andra sthil motorsåg. den nya MS 261 C-M VW och den störtgillar jag.
det första jag noterade med sthilkedjan var att den behöll bra skärpa länge. betydligt längre än hva, oregon kedjorna. men jag blir inte riktigt klok på filningen av kedjan jag heller.
jag fick med den nya rullmallen och försöker använda den. men den är svårare att använda jämfört med hva:s mall. för jag tycker inte att man riktigt ser vad man gör.
jag brukar på hva, oregon kedjorna vilja ta ner underställningen lite mer än vad mallen anvisar till. för att ge den ett bra bett. utan att den blir orolig.
medan sthilmallen känns ut att ta ner underställningen lite för mycket. det skär dock som tusan med dragande kedja. men med skjutande kedja vid kvistning, underskär eller instick till fällskäret. är det ett otrevligt äventyr när sågen kommer baklänges snabbare och hårdare än man kan klara att hålla emot(4 hp.). den känns inte träslö som hva, oregon kedjorna gör. men den får något bättre egenskaper om man skärper eggen lika regelbundet.
volvo_per skrev:Skit samma vilket. Jag fick iaf en massa otäcka kast vid instick när jag hade stihl och aldrig fått något med husqvarna och då tror jag inte det har med tekniken och göra. Om inte en stihl såg ska hanteras med någon särskild teknik då tror det dels beror på stihls kedja och även svärdet då det har en större topp jämfört med husqvarna.
för mej beter sig sågen, kedjan precis såhär.
röjar kalle skrev:En rätt filad och vass kedja kastar inte.
tydligen gör den det. och jag använder mallen. men kedjan är lugnare ny och ofilad. förmodligen för att underställningen är grundare än mallen visar på en ny kedja.
m.v.h. Jan L.
allting har sin tid men helst för en stund sedan.