Motorsåg och handhållet

husqvarna sågar!

5 inlägg 3166 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna sågar!

trader-traktorn  
#377385 Haloj! Fick en 154 idag av en bekant. Vad är skillnaden mellan denna och min 55:a? Mer än att 55:an har ytterst lite mer kubik.
mvh Lars



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna sågar!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377387 55 har faktiskt mindre motor, 46 mm kolv och 32 mm slaglängd, mot 154:ans 45 mm kolv och 34 mm slaglängd, vilket gör ca 1 cc mindre. Skillnaden är förutom 6 år mellan introduktionen att 55:an är en bondesåg (eller farmarsåg om man vill amerikanisera sig i språket) medan 154 är en proffssåg med lite mer kvalitet i delarna. 55:an borde ha bättre avvibrering men där har jag inga jämförande data.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna sågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377391 Avvibrering är den samma. Gummi plugg i bägge.
154 är en ordentligt beprövad såg, en av mina favoriter. Bättre krut i den än 55.

Avatar Fallback

Re: husqvarna sågar!

trader-traktorn  
#377522 Okej! Tack för infon. :smile: hur går 154:an med 18 tums svärd? Har ett sånt liggandes för där va inget med.
Mvh Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna sågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377536 18" tycker jag är lite mycket. Lätt det går varmt. Lite olika vad man gör och hur sågen belastas.

15-16" brukar vara lagom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).