Sida 2 av 2

Re: Ny förgasare HVA 550

Postat: lör 13 feb 2016, 00:03
av jörgent
Palms skrev:OK, ja den kanske inte blir bättre än sådär, verkar ju ha krånglat en hel del så lite bluddrande får du leva med :shock:

Har du provat deras batterisåg? Den är jag riktigt imponerad av, en arborist jag jobbar med ibland klättrade upp i en 30+ m hög gran, kvistade hela stammen på vägen upp och sektionsfällde den utan att få slut på batteriet.
Tycker att Hva kan öka utvecklingen på batterisidan och glömma de här elektroniska förgasarna och friskluftsmotorerna...


Jag har använd batterisåg (husq 536 Li) tre år nu - är mycket nöjd! Använder den mest när jag gallrar, är det lite grövre träd använder jag bensinsågen (550xpg) för att fälla o kvistar m batterisågen, tyst, lätt o lagom stark... har med 2 batterier o de varar en timme e så vardera o efter 2 timmar kan jag med gött samvete åka hem o fika en stund :)
Fördelen är att den är lätt o hyfsat tyst (vilket är en fördel efter allt skjutande o sågande genom livet..... tinnitusen trivs sas...) Vad som är viktigt är att kedjan måste vara väl filat, funkar INTE med dålig kedja
Rekommenderas!

Re: OT: Primerblåsan

Postat: lör 13 feb 2016, 01:05
av traktorz
Mange skrev:
traktorz skrev:Aha!
Som t.ex. sågar förberedda för förgasarvärme, vika har bränslepumpmembranet ovantill, vilket ger längre bränsleledningar.


Nej, inte så.
Nej. Mät längden på slangarna så begriper du vad jag menar.
HVA's spiral slang blir nån dm längre än de form pressade som andra använder på 346 tex. Spar många drag med bläran på dem.

Vilken såg har du sett det vänds förgasare på vid förgasarvärmens montering?

Som Brumsten skriver, förvärmningselementet sitter på reglersidan på förgasaren, dvs på ovansidan.
Jag mindes fel från mitt mekande med våra CS2150 & 2152. Har inte behövt rota i nya Jonsered/Husqvarna ännu, räknar med att de också ska gå 10 år utan att behöva röra förgasare och cylinder, liksom våra gamla Jonsered.

Bludder - hurdå?

Postat: lör 13 feb 2016, 01:15
av traktorz
anersimyra skrev:I dag har jag kört sågen med den nykonstruerade förgasaren som kommer på de nyare sågarna om några veckor. Den är som tidigare lika lättstartad, den har ännu inte stannat vid gaspådrag från tomgång. Men, från tomgång varvar den nästan fullt, den " bluddrar " sen någon sekund innan den når toppvarv.. :shock: skillnaden är alltså att " bluddret " kommer vid högre varv. :???:


- Är det AutoTune, som justerar med LeanOut-funktionen?
- Eller är det RevBoost du menar med bluddret?
- För det kan väl inte vara det extra hjälpmembranet på förgasarens reglersida, som ger karaktärsändringen på bluddret?