Sida 13 av 15

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 10:24
av Mange
Jag och Anders märkte att det skillnad på hur man kör såg när vi testade 550'n. Det var rejäl skillnad på sågarna när vi bytte.

Eftersom sågen anpassar sig så gör de det efter körstil med. Det är säkert samma med Stihls system eftersom även det minns och anpassar sig.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 10:31
av svampbob
Jag upptäckte anpassningen till körstil då 80-åringen hade kört min ena 550 en dag.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 11:38
av Hema
Hmm, körstil, vad är vitsen med att lära sig det? Borde väl räcka med att känna av lufttryck, fuktighet och temp. Det är väl ingen växellåda det handlar om.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 13:04
av Mange
Det där med luft tryck har jag aldrig fattat hur det mäts eller påverkar. Det sitter ingen barometer i dem.
Ingen fukt eller syre mätare heller...

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 14:05
av Hema
Mange skrev:Det där med luft tryck har jag aldrig fattat hur det mäts eller påverkar. Det sitter ingen barometer i dem.
Ingen fukt eller syre mätare heller...

Vid högtryck är det enklare att andas, tänk att bestiga ett berg. Ju högre upp du kommer desto lägre tryck, luften känns tunnare och det är lätt att bli andfådd. Men vad sitter det för sensor i sågen då, bara tempmätare?

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 15:17
av anersimyra
can skrev:Kanskje ein liten avsporing og muligens nevnt ein Anna plass men noken som veit korleis ein ser forskjell på 550 med ny og gammal forgasser?
De är identiska.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 15:42
av Ekhagas trädfällning
Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.

Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 15:55
av Hema
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.

Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.

Danke. :)

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 17:13
av Mange
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.

Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.

Den får information av tempgivare i förgasarhus, gassplällets position och magneternas placering. Den vet även då om varvtalet går upp eller ner. Den har även i sitt minne en förutbestämd tänd och bränslekurva baserad i en mängd variabler.
Utifrån detta räknas det fram en massa efter fasta kurvor och parametrar bland annat tändpunkt och antal öppningar av bränsleventil/sek vilket ger bränsle inställning i just det varvtal och den situation du är i.

Accelererar varvtalet, kanske konstant det eller går ner i varv? Vilket varvtal är det?
Är gas spjäll öppet stängt eller är dess läge under förändring?

Dessa para metrar ändras kontinuerligt efter vad som funkar bäst. Inga jätte ändringar per sekund men ändå lite här o där hit o dit. Det märker man då de återställts eller uppdaterats.

Exempel.
Den "lär" sig att det behöver vara 82% på lågfart eller 80% baserat på den förutsatta parametern i accelleration eller toppvarv.
Ska den stiga si eller så många varv/sek ska den ha en viss mängd bränsle och en viss tändförställning vid en viss procents öppning av gasspjället för att uppnå det önskade resultatet.

Där är ingen aktiv referens punkt som känner av avgasers temp eller innehåll utöver de fasta parametrar som lagrats i kurvorna för tändning och bränslesystem.
Den vet heller inte vilket humör du har, hur rapp du är, vilket träslag/arbetsätt/användningsområde den är i.
Den vet inte om du är duktig på att fila, kaffesugen, glad, förbannad eller irriterad heller.
Den vet inte var eller vad du tankar eller har blandat.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 17:16
av can
Skal ha meg ny sag No, blir enten denne (261) eller 550 xp

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 18:35
av johan eriksson
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.

Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.


Det stora problemet som jag ser det är att det inte finns någon återkoppling till styrenheten i form av lambdasond som kollar avgaserna. Utan det så reglerar det i blindo.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 07 apr 2016, 19:20
av Ekhagas trädfällning
Det var en mer utförlig och informativ förklaring, Mange! Bra!!

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: ons 13 apr 2016, 19:03
av can
Kjøpte ei sån i dag, 261 med rs kjede, har filt det opp og får prøva i mårå.

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: ons 13 apr 2016, 19:06
av can
Kjeme mest sannsynlig til å prøva picco super og, pga har sverd og drev samt 95 vpx for å Sjå kva Eg liker best på ho og sån, men får nå prøva Rs kjede først No da

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Postat: tor 14 apr 2016, 18:36
av can
Saga virka kjempebra. Aldri vært borti meir lettstartet sag, er lettere enn 550 xp kjenner Eg. rs kjede var grusomt å kvista med, veldig dårlig til det. Var litt bedre å kappa med. Kan Vera min feil og for hadde filt det før Eg brukte det, men Oregon pleier bli skarpere enn nytt etter ei filing. Har tatt på picco drev og sverd samt Oregon 91 vxl kjede får bruka det fram til Eg får iggesund sverdet mitt.