Motorsåg och handhållet

Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

8 inlägg 4381 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

svampbob  
#370636 Veckans betydelsefulla spaning :lol: :lol:

Jag gjorde just en upptäckt via Stihls hemsida. Då den enda Stihl såg som jag äger är nya 201an så har jag tagit för givet att locken på bensin och olja är vridna åt samma håll i stängt läge på alla Stihlmodeller. Bensinlocken verkar vara lika vridet på alla modellerna men oljelockets vridning varierar och endast 201an har båda locken pekande åt samma håll.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

axwell  
#370656
svampbob skrev:Veckans betydelsefulla spaning :lol: :lol:

Jag gjorde just en upptäckt via Stihls hemsida. Då den enda Stihl såg som jag äger är nya 201an så har jag tagit för givet att locken på bensin och olja är vridna åt samma håll i stängt läge på alla Stihlmodeller. Bensinlocken verkar vara lika vridet på alla modellerna men oljelockets vridning varierar och endast 201an har båda locken pekande åt samma håll.


Inget jag tänkt på men MS 192 har båda pekande åt samma håll, uppåt i stängt läge med sågen stående.
Både sitter i framdelen av sågkroppen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

Tjita1  
#370701 Kan man inte sätta sätta dom på endera hållet då?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfylln

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370738 Jag har noterat att locken på 241an inte pekar lika. Oljelocket pekar på kl 12 o bensinlocket kl halv 11.
Tänkte först att det var ju lite ologiskt men nu har jag vant mig o tänker inte på det. Har en 200 oxå men den får jag aldrig köra då farsan abbonerar på den numera.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

tallen100  
#370768 ja det låter som ett elände med dom där locken, har länge stört mej på att dom inte har samma storlek heller på den gamla 242xp:n :mrgreen: :mrgreen: :D

Användarvisningsbild

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

totte  
#370770
tallen100 skrev:ja det låter som ett elände med dom där locken, har länge stört mej på att dom inte har samma storlek heller på den gamla 242xp:n :mrgreen: :mrgreen: :D


:D :D :D

1454545186_120719_02.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

svampbob  
#370783 Bifogar två bilder så alla inser vidden av problemet. Kan det verkligen vara riktiga Tyskar som gör på detta viset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl inkonsekvent vridning av lock till oljepåfyllning

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370792 Dette handler nok om ergonomi, hur det er lettest å grippe lokket for en som er høger hendt. Om man tenker seg sagen liggende på sidan fremfor seg med sverdet mot venster kjens det ganske normalt. Det er letter å gripe om lokket er vridet mot venster fra kl 12 en om det står kl 12 for det bakre lokket. For det fremre er det nok mer utrymmet som styr. Lite annen løsning på dom større sagene se bla fremre på MS 362. Om man griper fran ovan kjens det greit.

Bild

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).