Sida 2 av 3

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: ons 27 jan 2016, 21:50
av Fredrik Reuter
Testar inlägg.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: ons 27 jan 2016, 21:52
av Fredrik Reuter
Så, då ska tråden vara reparerad, eller egentligen återuppbyggd.
Den förra stod utom räddning! :D

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tor 28 jan 2016, 00:05
av totaya79
Tackartackar :grin:

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tis 10 okt 2017, 18:27
av SvenOlov
Jag måste byta vevhustätningen för kedjeoljan rinner ut. Jag har försökt få tag i en verkstadshandbok för motorsågen Husqvarna 44 men misslyckats hittills. Nästa moment är att dela vevhuset. Vevaxelns kullager är pressade in i vevhushalvorna. Jag funderar på om någon kan tipsa mig hur jag pressar isär vevhushalvorna utan att förstöra något. Hur gjorde du? Det finns en verkstadshandbok för Husqvarna motorsågar som omfattar flera modeller 36, 40, 41, 42, 45, 51, 55, 62 och flera till, men inte 44-modellen. Om metoden att dela vevhuset på 44-an är lika som någon av de uppräknade modellerna borde jag kunna köpa boken och följa den. Är det någon som vet?

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tis 10 okt 2017, 19:31
av totte
Tillhör samma familj som modell 40. Att dela vevhus gör man i stort sett på samma sätt för alla sågar av modern kontruktion. Av med svänghjul och koppling och allt annat som kan vara ivägen. Se till att alla skruvar är ur, kan vara lite knepigt att se en del ibland. Så värmer man ena vevhushalvan till sådär 60 - 80 grader, med varmluftpistol eller flambrännare. Sen bör den mer eller mindre gå att lyfta av utan mycket motstånd. Kan behöva bändas lite ibland, men känns det som det tar emot ordentligt så värm lite mer.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tis 10 okt 2017, 20:09
av Mange
Den 40 Totte menar är inte samma 40 som du räknade upp nyss.
Totte menar 40 Praktica. Den och några till hör till i 140 familjens sågar.
140, 240, 340, 344, 40, 444, 44 är de vanligaste. fanns några till som export varianter.
Här hittar du lite hjälp: http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 59#p230159

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: ons 11 okt 2017, 10:45
av SvenOlov
Tack Totte för din ide att värma det gick utmärkt. Tack också Mange för Reservdelslista och verkstadshandbok till 44-an. Mycket bra, nu kanske det går att fixa sågen.
Det var inget fel på vevhuspackningen vad man kan se men jag byter den ändå. Det kraftiga läckaget av sågkedjeolja förvånar mig. På den lilla sträckan det läckte låg det en porös beläggning under packningen som jag kunde skrapa bort med nageln. Kan det vara nån form av organism, bakterie eller svamp, som tagit sig in under packningen och pressat isär metallytorna. Jag har använt vegetabilisk kedjeolja. Den har bildat hårda klumpar lite här och där, påminner om hur linolja uppför sig då den stelnar. Jag får kolla planheten hos metallytorna också om det blivit någon permanent deformation.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: ons 11 okt 2017, 14:54
av totte
Bra det, värme brukar fixa det. Svårt att säga varför det kommit ut olja.

Byt till rapsolja, funkar lika bra, stelnar inte, miljövänkigt och är dessutom billigt att köpa på mataffären.

Mange har rätt om det med modell 40. Besvärligt det där att Hva i vissa fall använt samma modellnummer på helt olika sågar.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tor 12 okt 2017, 16:54
av SvenOlov
Skärmavbild 2017-10-12 kl. 16.46.54.png
Jag skruvade ihop vevhushalvorna till husqvarna 44 utan packning. Fyra skruvar runt vevhuset och två skruvar i motsatta hörnet av kedjeoljetanken och åtdragna med moment. Runt vevhuset är det helt tätt. Med en lampa inuti kedjeoljetanken kan jag se att det glipar på tre sidor och lyser igenom. Endast runt hörnen där de två långa skruvarna sitter är det tätt. Kanske glappet går att fixa med en tjockare tätning 0,3mm istället för originalet som är 0,2mm tjock. Jag har också funderat på om det går att använda flytande packning i kedjeoljehusdelen. Om någon har erfarenhet av flytande packning så är jag intresserad av ideer och synpunkter. Försöker skicka med en bild på "ljusmätningen".

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tor 12 okt 2017, 17:25
av johan eriksson
Utan packning är kanske inte så bra, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på 44 men endel sågar har ju en botten till lagerlägena på ramlagerna, så utan packning så kan man riskera att klämma ihop lagerna för hårt.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tor 12 okt 2017, 17:34
av totte
Nej, inte tjockare tätning, klistra tätningen med Permatex istället och lägg på mer där du har problemet.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: tor 12 okt 2017, 19:09
av Mange
Jag använder permatex flenstätning o klistrar de mesta..

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: lör 14 okt 2017, 15:46
av SvenOlov
Packning44.pdf
Packning44.pdf
Packning44.pdf
Tack för råden. Jag skall försöka med följande: behålla papperspackningen runt vevhuset för att ej påverka måtten. Klippa bort papperspackningen i övrigt runt kedjeoljetanken. Täta kedjeoljetanken med flytande tätning. Försöka få en successiv övergång mellan papperspackningen och den flytande packningen genom att klippar spetsar på papperspackningen. Tyvärr lyckades jag inte få tag på någon Permatex. Däremot blev jag i affären föreslagen att använda "Super RTV Silikon Plus" som jag nu köpt. Försöker bifoga en bild på hur jag tänker mig tätningen.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: lör 14 okt 2017, 19:12
av totte
Nej, du skall absolut inte ta bort papperspackningen runt oljetanken. Däremot skall du klistra packningen på båda sidor.

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Postat: sön 15 okt 2017, 00:26
av Mange
Det är inte ovanligt att de är lite ur form. Packning som limmas brukar lösa det mesta.
Vissa packningar, särskilt de gröna från senare 44/444 är lite tjockare och tätar lättare om det är lite ojämnt. Och de är det ibland..