Husqvarna 44 reparerad tråd

Den förra stod utom räddning!

Totte menar 40 Praktica. Den och några till hör till i 140 familjens sågar.
140, 240, 340, 344, 40, 444, 44 är de vanligaste. fanns några till som export varianter.
Här hittar du lite hjälp: http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 59#p230159
www.chainsawcollectors.se
Det var inget fel på vevhuspackningen vad man kan se men jag byter den ändå. Det kraftiga läckaget av sågkedjeolja förvånar mig. På den lilla sträckan det läckte låg det en porös beläggning under packningen som jag kunde skrapa bort med nageln. Kan det vara nån form av organism, bakterie eller svamp, som tagit sig in under packningen och pressat isär metallytorna. Jag har använt vegetabilisk kedjeolja. Den har bildat hårda klumpar lite här och där, påminner om hur linolja uppför sig då den stelnar. Jag får kolla planheten hos metallytorna också om det blivit någon permanent deformation.
Byt till rapsolja, funkar lika bra, stelnar inte, miljövänkigt och är dessutom billigt att köpa på mataffären.
Mange har rätt om det med modell 40. Besvärligt det där att Hva i vissa fall använt samma modellnummer på helt olika sågar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Vissa packningar, särskilt de gröna från senare 44/444 är lite tjockare och tätar lättare om det är lite ojämnt. Och de är det ibland..