Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP

42 inlägg 28482 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27890 Ska se vad jag kan gräva fram, du får nog tag i en ring ska du se...

Ge mig ett par dar ska vi se vad vi kan gräva fram..

Om inget annat så vet jag att det finns modeller med samma ring idag så vi får väl klura ut vika det är bara...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
totte  
#27896
Mange skrev:Ska se vad jag kan gräva fram, du får nog tag i en ring ska du se...

Ge mig ett par dar ska vi se vad vi kan gräva fram..

Om inget annat så vet jag att det finns modeller med samma ring idag så vi får väl klura ut vika det är bara...


Jamen vad trevligt det låter :D ! Jag tackar för det så får vi se vad som kommer fram. Ingen brådska, jag har min Partner 4200 som tjänstgör bra just nu.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#29828 Glömt :?: :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29833 :oops:

Jajamensan!

Jag ska se på måndag vad jag kan klura ut.

Användarvisningsbild
totte  
#29841 Tycker mig känna igen situationen från egen erfarenhet! :oops: :D

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29989 Cylinderns diameter är 44mm.
Har du en handlare nära som har Husqvarna eller Partner så fråga efter kolvring till Partner 5000/540 eller husqvarna 50.
Jonserds 2051 borde med passa.

Har ring här om du behöver...

Användarvisningsbild
totte  
#30046 Tack! Jag skall höra med Husqvarna här i Vännäs om dom har nån, om inte så hör jag av mig.

Tack för detta så länge! :D

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30048 Ta kontakt med Husqvarna i Umeå annars. Fråga efter Mats o hälsa från mig!

Användarvisningsbild
totte  
#30077 Kolvringen är hemma nu! :lol: :lol: Eftersom jag var i stan idag så for jag upp till Husqvarna och frågade efter Mats, precis som du sa. Mycket trevlig och hjälpsam man. Han fixade fram en ring efter en smula letande och gjorde sig ordentlig möda att mäta och kolla så det verkligen skulle bli en som passar. Nästa vecka får jag hem övre vibrodämparn till bågen också!

Tusen tack för hjälpen Mange! Rätt kontakter är halva jobbet. 8) :D

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30079 Mats är en kanon kille o trevligare hjälp hittar man nog inte!

Användarvisningsbild
totte  
#30080 Kan bara instämma! Nu skall här rengöras, putsas, skruvas och ihopmonteras. Sågen behöver verkligen en generalgenomgång, om den skall bli användbar igen. Kommer med lite bilder så småningom när projektet tar form.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#30113 Nu börjar renoveringen. Utgångsläget är en kartong med en delvis nedplockad såg. Steg 1 blir att färdigställa nedmonteringen. Sen skall allting rengöras grundligt och alla delar granskas ordentligt.

Efter det börjar hopmontering, med den nya kolvringen. Kolven är i bra skick lite koks och några mycket ytliga repor. Även cylindern verkar vara i riktigt hyggligt skick, inga större skavanker syns.

Övre gummifästet till bågen är sönder, nytt är beställt och bör anlända om en vecka ca.

Fortsättning följer...

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30120 Glöm inte o se till att det blir ordentligt tätt i vevhuset.
Det finns en särskild silikon som Husqvarna rek. som funkar bra.
Bör gå o beställa hos din ÅTF om du inte har redan....

Användarvisningsbild
totte  
#30128 Jag har svart packningsmassa på tub, har jag använt till en hel del andra motorgrejor och det har alltid funkat bra där. Borde gå bra här också tycker jag, eller har jag fel?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30129 Vet inte vilken det är, har bara haft denna o luckas, de andra har inte hållt, men det funkar säkert om du använt det i liknande situation/miljö tidigare!

8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).