Motorsåg och handhållet

0,325 - 0,404 - 3/8?

5 inlägg 5593 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

0,325 - 0,404 - 3/8?

Kvistfri  
#86 Hejsan

Är det nån som testat att köra med 404 eller annan dimension på kedja till motorsåg? standard kan man väl säga att 325 är, men det skulle vara roligt att veta vad som är skillnaden är, ja den tekniska tror jag mig veta, men det vore roligt att veta skillnaden i skogen, bättre driv, mindre slipning, eller?

är det nån som testat?

hälsningar kvistfri

TS
Husqvarna motorsågar
Fredrik  
#89 Hej Kvistfri,

Intressant fråga, jag hoppas på svar av nån kunnig, för själv har jag bara kört med 325...

MvH Fredrik

TimberJack  
#100 0.404" kedjorna används till större sågar (mer än 70cc) och skördare. Kedjorna är starkare än kedjor med mindre delning. Dom har dessutom större underställning än en 0.325" kedja vilket gör att skärtanden skär djupare i virket. Grövre delning gör att man har färre länkar än en med grov delning. Jag har t ex ett 24" svärd och ett 28", kedjorna som jag anväder på dessa svärd har båda 84 länkar men med 3/8" och 0.404" delning. Jag föredrar 0.325" eller 3/8" framför 0.404" eftersom dom ger smalare sågsnitt. Nackdelen är att jag får fila lite fler länkar.

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#101 Hej hej och tack för svaren. 28" det är rejält det, bannemig. då ger du väl dig på rejäla grejer :o Dom större sågarna har dom annorlunda utväxling som gör att det blir högre kedjehastighet?

vi hörs hälsningar kvistfri

TS
TimberJack  
#109 Hej!
Jag har oftast inget större behov av det längsta svärdet. Ibland är det bra att ha när man tar ner stora träd och kan göra instick genom hela trädet från en sida.
Kedjans hastighet är snarare något lägre för stora sågar eftersom dessa inte varvar lika högt som små. Det som gör att en stor såg är snabbare är att den orkar driva kedjan vid högre belastning än en liten. Varje skärtand kan alltså ta med sig mer material utan att kedjan bromsas upp.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).