Motorsåg och handhållet

Svärdsbommar?

7 inlägg 2354 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdsbommar?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26843 Hur filar ni slitna svärdsbommar? Jag vet att det finns speciella filar för detta men det borde finnas bonnlösningar på detta med. Fila på frihand i skruvstädet känns inte rätt när det skall gå i sågverket. Lurar på om jag ska prova med en bänkslipskiva i pelarborren o lägga svärdet på bordet. Kan det gå tro?

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26846 En sådan här använder jag. man ställer en vinkel hake på den så vet man att den är exakt 90grader.

Bild


999:- på Jula.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26849 Jag putsar sidorna med puts skiva på vinkelslip. Efter det kollar jag om de är jämna. Laminat svärden kastas, men de homogena kam man busa med rätt länge. Har svärds fördjupare med som jag använt en gång...

Ett par gonger har jag putsat på bandslip, men inte ofta.

Inte ofta de behöver planas av, är det så de är ojämna brukar det vara felaktigt filad/dågig ryttarställning som gjort det o då är de i regel tunna i ena sidan eller båda o vobblar i svärdet.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26851 Sidorna/grader är ju enkelt men det jag menar nu är ovansidan på bommarna. Jag har nog aldrig behövt göra detta på nån vanlig såg. Oftast så har man lyckats kröka svärdet eller så innan det blivit så slitet.
Svärdet som går i sågverket däremot kommer att behöva filas så småningom. Matningstrycket är nog högre. Extra viktigt att bommarna är lika höga för att det inte ska sticka iväg.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26856
Magnus M skrev: Matningstrycket är nog högre. Extra viktigt att bommarna är lika höga för att det inte ska sticka iväg.

Magnus M


Det förstod inte jag.

Skulle matnings trycket vara mer på ena sidan o därför det skulle slita mer?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26879 Jag menar att när man kör i sågverket är matningstrycket högre o det blir liksom ett spår efter kedjan efter ett tag. Detta ska då filas bort o det är extra viktigt att det blir helt plant. Minsta lilla som bommarna är olika höga så skär det snett direkt.
Bommarna kan ju oxå slitas snett om filningen inte är rätt men det har inte hänt mig än. Lite därför jag skaffade Maxxen för att slippa det problemet.

Är du med nu?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26907 Slipar du sidorna försvinner det som sticket utanför. är det ojämt efter sidan är plan, kolla då sido länkarna på kedjan. Slår vad om att de är nerslitna om kedjan är rätt filad med rätt ryttarställning.
Blir det mycket U form o fort efter har du för mycket tryck på för mjuka grejer. Då slits vanliga kedjor jättefort ner på sidolänkarna.

Hade ett jäkla bestyr o få till det för en kille här men efter han berättat att den satt i sågverk o vi modererade med svärd, kedjor, drev o matning blev det rätt bra.

Jag inbilla mig att största vinsten var hastigheten....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).