Motorsåg och handhållet

effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t

127 inlägg 50307 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32154
th skrev:För att lugna Fisketorp så läs
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=35783
där man ser att Continental-motorn har härdade ventilsäten och inte alls behöver blytillsats.

regular i usa är det samma som 86 oktan mon = 96oktan ron för i helvete dom har inte ens samma soppa som vi har i sverige dom har tilloch med en speciell vinter bensin sen tar det här som du länkade till endast oktan talet på bensinen
hade dom pratat om unleaded eller leaded bensin så hade det varit annat
för vad skulle hända om en motor skulle rasa på grund av otilräcklig smörning av styrningarna jo stämningarna skulle hagla mot bensinbolagen

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32170
knaggen skrev:
th skrev:För att lugna Fisketorp så läs
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=35783
där man ser att Continental-motorn har härdade ventilsäten och inte alls behöver blytillsats.

regular i usa är det samma som 86 oktan mon = 96oktan ron för i helvete dom har inte ens samma soppa som vi har i sverige dom har tilloch med en speciell vinter bensin sen tar det här som du länkade till endast oktan talet på bensinen
hade dom pratat om unleaded eller leaded bensin så hade det varit annat
för vad skulle hända om en motor skulle rasa på grund av otilräcklig smörning av styrningarna jo stämningarna skulle hagla mot bensinbolagen


Om man läser i slutet av texten jag länkade till står det:

"The lead additive makers would like you to believe the lead somehow cushions or lubes your valves to reduce wear. You Z120 was designed to be a high hours industrial engine running 1950's era, "no frills" gas. Your Z120 has hardened exhaust valve seats and runs lower RPMs than most car engines. I ran my Z120 for ~5 years on regular gas and rebuilt it about a year back. I didn't see anything to suggest a problem running no lead. My opinion is the lead treatment is a waste of money."

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32172
th skrev:
knaggen skrev:
th skrev:För att lugna Fisketorp så läs
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=35783
där man ser att Continental-motorn har härdade ventilsäten och inte alls behöver blytillsats.

regular i usa är det samma som 86 oktan mon = 96oktan ron för i helvete dom har inte ens samma soppa som vi har i sverige dom har tilloch med en speciell vinter bensin sen tar det här som du länkade till endast oktan talet på bensinen
hade dom pratat om unleaded eller leaded bensin så hade det varit annat
för vad skulle hända om en motor skulle rasa på grund av otilräcklig smörning av styrningarna jo stämningarna skulle hagla mot bensinbolagen


Om man läser i slutet av texten jag länkade till står det:

"The lead additive makers would like you to believe the lead somehow cushions or lubes your valves to reduce wear. You Z120 was designed to be a high hours industrial engine running 1950's era, "no frills" gas. Your Z120 has hardened exhaust valve seats and runs lower RPMs than most car engines. I ran my Z120 for ~5 years on regular gas and rebuilt it about a year back. I didn't see anything to suggest a problem running no lead. My opinion is the lead treatment is a waste of money."

jo där för att dom kam ännu köpa blyad bensin från pump för dom skriver bara regular gas senverkar det som det skulle vara mindre med blyet i bensinen där men deras soppa är inte som våran det räker med danmark för att märka skillnad mellan svensk soppa och dansk men problemet är inte ventil sätena utan ventilstyrningarna som blir utslitna i förtid med följd att ventilen gåtr snett och trasar sönder ventilsätet

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32174
knaggen skrev:jo där för att dom kam ännu köpa blyad bensin från pump för dom skriver bara regular gas senverkar det som det skulle vara mindre med blyet i bensinen där men deras soppa är inte som våran det räker med danmark för att märka skillnad mellan svensk soppa och dansk men problemet är inte ventil sätena utan ventilstyrningarna som blir utslitna i förtid med följd att ventilen gåtr snett och trasar sönder ventilsätet


Ytterligare ett citat från min favoritkälla vad gäller Grålle-teknik:
"There is no need to use any additives with this engine as when it was introduced we didn't have leaded fuel here in UK and it was designed to run like that, on very low grade TVO which is much lower than petrol. The valves are lubricated by the sump breather back into the air cleaner and then into the air intake, there is also another feed of oily air from the Valve Cover to the Inlet manifold just above the carburettor"

Således, motorerna är konstruerade så att ventilerna smörjs av den vanliga oljan och behöver inget bly/blyersättning. Det är väl bra om man kan undvika att stoppa ytterligare en massa kemikalier i bensinen om man inte behöver det :)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32202 Den här tråden har nog spårat ur lite. Fr.o.m. halva Fisketorps inlägg den 15:e juni borde nog detta hamna under "Lantbrukstraktorer" istället, kanske med rubriken "Aspen till Grållar" så kan det bli lättare att hitta info i framtiden

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32240
knaggen skrev:
th skrev:För att lugna Fisketorp så läs
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=35783
där man ser att Continental-motorn har härdade ventilsäten och inte alls behöver blytillsats.

regular i usa är det samma som 86 oktan mon = 96oktan ron för i helvete dom har inte ens samma soppa som vi har i sverige dom har tilloch med en speciell vinter bensin sen tar det här som du länkade till endast oktan talet på bensinen
hade dom pratat om unleaded eller leaded bensin så hade det varit annat
för vad skulle hända om en motor skulle rasa på grund av otilräcklig smörning av styrningarna jo stämningarna skulle hagla mot bensinbolagen


Bensin har skiljer sig ordentligt mellan de olika staterna, det ar inte latt o fa reda pa nat inehall mer an pa webben...
All bensin ar blyfri aven Racing 105 oktan (mon) Nascar racing gas vilket manga har i sagarna!
Finns ingen bly har o tillsatta i vanlig handel...
Deras bensin ar anpassad liksom var att fungera utan blytillsats.
Det finns 55 Gallon dunkar att kopa till gammla maskiner o sa vidare, men det ar inte billigt eller latt o fa tag pa...

De har mer Alcohol an vad vi har i var, det ar nog den storsta skillnaden.
Dieseln har lite mer dang i sig, som i polen till exempel...

Jag ska forsoka ta hem lite info till dig (om jag kan hitta), om jag far tillfalle, du litar val inte pa bilder eller ord anda, men sa du far lite mer kott pa benen.

Aspen finns i tva takt o fyrtakt. Med eller utan tva taktsolja.
Det finns anra med som Aspen Racing o Aspen Marin.

Att Aspen funkar i fyrtaktare har jag inget tvivel om, det anvands flitigt i grasklippare, MC, o till viss del i skotrar.

Skjut du pa Knaggen, stall fragorna du vill jag ska framfora nu nar du har chansen.
Jag fick lofte om ett besok o tror det var arligt, han kommer nog. Annars far jag val aka dit...

Forsok o vara lite saklig sa jag inte framstar som en idiot sa ar du snall....

Avatar Fallback
ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32595 Jaha får ta och göra mitt premiärinlägg nu då efter att bara ha läst ett tag :)

Aspen och liknande bränslen får iaf INTE användas i Yamahas 4 taktsmotorer för då gäller inte motorgarantin om något inträffar.
Vi fick i vintras sluta tanka våra snöskotrar med Aspen då Yamha hotade säga upp garantierna och Aspen var inte direkt sugna på att ta över dem vilket man kan förstå.
Det var rätt långa samtal om detta men facit blev att vi sluta ta hem Aspen till våra tankställen och nu använder vi vanlig soppa igen efter 3 säsonger med Aspen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).