Motorsåg och handhållet

550 skjært seg (igjen)

73 inlägg 16788 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352632
Nybyggeluen skrev:Sågarna har idag absolut bättre vikt/förhållande än vad bara den förra generationen sågar hade så att vikten gått upp måste naturligtvis sättas i relation till effekten.

Det här är inte rätt.

Jag tror inte det är bränsle och tändsystemen som ger felen utan motortypens toleranser.
Det krävs en del tid och värme för att få fullständig förbränning.
I dessa höga varv blir det inte mycket tid.

Det finns gränser för hur snabbt flamman kan gå och Bränsle/luft blandning kan expandera.

Tror mer på konventionella motortypen, kanske med direktinsprut och de fina tändningar som finns idag.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

stegmaster  
#352635 Ja Dolmar er jag med mycket nöjd med.
Haft en Ps5000 i ca 12-15år, och den går som et skollat troll.
Bara vanlig service så langt.
Dock er jag inte heltidshuggare, och har dessutan 2 andra såger, men Dolmar`n er för mig nr1.
Er bra nöjd med Jonsered`n ochså, men tycker Dolmar`n er snappet vassare.
Blander vanlig macksoppa själv, 95 oktan. 2% olja + bitte lite til " just in case", då oljan er heltsyntestisk MC olja (för 2 takt crosshöjer) :smile:




Har dessa:

Dolmar Ps5000
Jonsered 2054
Husqvarna 42

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Hema  
#352636 Vad sägs om HVA skulle erbjuda genom mjukvaruinställning, sänka maxvarvet med några hudratals varv, så kanske den skulle räcka lite längre?

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

tallen100  
#352642 Så länge det finns märkesfantaster får dom sälja sina sågar ändå... Bara titta på Merca ägarna för något år sedan när dom rostade som värst, dom trätade över att dom nästan nya bilarna rostade upp. Sän köpte dom en ny Merca............ :-O :lol:

Användarvisningsbild

550 skjært seg (igjen)

traktorz  
#352660 Att en tvåtaktsmotor skär beror uteslutande på varmgång. Bakomliggande orsaker kan vara kvarglömd vinterlucka sommartid, dålig kylning pga smutsansamlingar, undermålig bränsleblandning, snålställd förgasare, ogynnsamma arbetsförhållanden/dålig skärutrustning, ...

Med lite "fingerspitzengefühl" och musiköra, torde man kunna bli varse, när man är på randen till haveri. Vissa parametrar torde man därvid kunna korrigera, för att undvika totalhaveri, men förmodligen är ändå en skada redan skedd.

Helt klart också är att dagens friskluftsmotorer med alla dess spolkanaler ger fler tänkbara "hot spots", där överhettning kan initieras.

Det är nog bara att gilla läget då både Stihl och Husqvarna numera har majoriteten av respektive modellprogram som "Stratified" motortyp.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352664
traktorz skrev:Att en tvåtaktsmotor skär beror uteslutande på varmgång. Bakomliggande orsaker kan vara kvarglömd vinterlucka sommartid, dålig kylning pga smutsansamlingar, undermålig bränsleblandning, snålställd förgasare, ogynnsamma arbetsförhållanden/dålig skärutrustning, ...

Det kan även vara skuret lager som: kolvbultslager, vevstakslager, vevaxel lager.

Fler anledningar som kan ligga bakom är felaktigt luftflöde in och ut, mekaniskt slitage, överbelastning, övervarvning, mekaniska fel.

Olika motortyper fungerar väldigt olika. Olika motorer innom samma motortyp kan vara väldigt olika.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352666
traktorz skrev:Det är nog bara att gilla läget då både Stihl och Husqvarna numera har majoriteten av respektive modellprogram som "Stratified" motortyp.

Det provas kontinuerligt andra alternativ. Nytänkande finns även på marknaden än om det inte är för försäljning så testas det en hel del.
Det här med insprut tycker jag låter intressant. Det är nog lättare att styra systemet då om det nu är den väg man vill gå. Ska det styras behövs en styrenhet som får resultat att rätta sig ifrån med temp och Lambda.
Ventilstyrd tvåtakt?
Ventilstyrd 4-takt som Dolmar provade verkar funka men ger fler rörliga delar och en motor som inte verkar efter samma principer som man är van vid.
Vankel och quadra motor är heller inte lätt.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352667
Mange skrev:
traktorz skrev:Det är nog bara att gilla läget då både Stihl och Husqvarna numera har majoriteten av respektive modellprogram som "Stratified" motortyp.

Det provas kontinuerligt andra alternativ. Nytänkande finns även på marknaden än om det inte är för försäljning så testas det en hel del.
Det här med insprut tycker jag låter intressant. Det är nog lättare att styra systemet då om det nu är den väg man vill gå. Ska det styras behövs en styrenhet som får resultat att rätta sig ifrån före under och efter förbränning, tex med motortemp och Lambda.
Ventilstyrd tvåtakt?
Ventilstyrd 4-takt som Dolmar provade verkar funka men ger fler rörliga delar och en motor som inte verkar efter samma principer som man är van vid.
Vankel och quadra motor är heller inte lätt.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Nybyggeluen  
#352699
Mange skrev:
Nybyggeluen skrev:Sågarna har idag absolut bättre vikt/förhållande än vad bara den förra generationen sågar hade så att vikten gått upp måste naturligtvis sättas i relation till effekten.

Det här är inte rätt.

Jag tror inte det är bränsle och tändsystemen som ger felen utan motortypens toleranser.
Det krävs en del tid och värme för att få fullständig förbränning.
I dessa höga varv blir det inte mycket tid.

Det finns gränser för hur snabbt flamman kan gå och Bränsle/luft blandning kan expandera.

Tror mer på konventionella motortypen, kanske med direktinsprut och de fina tändningar som finns idag.



Förstår inte vad det är som inte är rätt. Att dagens sågar defakto har bättre power/weight ratio eller att man valt att göra så?

Du har rätt att det finns gränser för gnistan men den gränsen är det långt kvar till. Allt handlar om kostnader. Det är inga större bekymmer att konstruera ett tändsystem som levererar tillräcklig gnisteffekt och längre brinntid. Bekymret tror jag snarare handlar om att få oss kunder att köpa produkten med dess betydligt högre kostnad och till viss del också högre vikt.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

T Landström  
#352705 Ju mer effekt de plockar ur sågarna ju större blir ju risken för haveri...
Har en bekant där ett av barnen kör cross... Där plockade dom 10-12 hk ur en 50cc motor... Där kan man snacka om många skurna motor på ett år...

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352718
Nybyggeluen skrev:
Mange skrev:
Nybyggeluen skrev:Sågarna har idag absolut bättre vikt/förhållande än vad bara den förra generationen sågar hade så att vikten gått upp måste naturligtvis sättas i relation till effekten.

Det här är inte rätt.

Jag tror inte det är bränsle och tändsystemen som ger felen utan motortypens toleranser.
Det krävs en del tid och värme för att få fullständig förbränning.
I dessa höga varv blir det inte mycket tid.

Det finns gränser för hur snabbt flamman kan gå och Bränsle/luft blandning kan expandera.

Tror mer på konventionella motortypen, kanske med direktinsprut och de fina tändningar som finns idag.



Förstår inte vad det är som inte är rätt. Att dagens sågar defakto har bättre power/weight ratio eller att man valt att göra så?

Du har rätt att det finns gränser för gnistan men den gränsen är det långt kvar till. Allt handlar om kostnader. Det är inga större bekymmer att konstruera ett tändsystem som levererar tillräcklig gnisteffekt och längre brinntid. Bekymret tror jag snarare handlar om att få oss kunder att köpa produkten med dess betydligt högre kostnad och till viss del också högre vikt.

Det är inte gnistan jag menar utan förbränningen den startar, expansionen av bränsle/luft blandningen.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352722
T Landström skrev:Ju mer effekt de plockar ur sågarna ju större blir ju risken för haveri...

OK. Jo, det klart det skiljer, men inte mycket. Inte tillräcligt för att jämföra med högpresterande motorers drift timmar.
560: 3,5kw vid 9600rpm, 5,6Kg
262: 3,4kw vid 9600rpm, 5,8Kg.
9600 är det varvtal de ger mest effekt (arbetsvarvtalet), det man ligger på i stock normalt sett.. 0,1kw skillnad och likaså 0,2kg
Toppvarven skiljer mer, så ska man stå och rusa på gården är det ju klart häftigare med de nyare...

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352726 Effekt är bra om man skall stå på gården och kapa trissor. Skall man in i skogen och gallra är vikten väl så intressant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).