Motorsåg och handhållet

Oljeklet blandat med barr på cylinderflänsar

17 inlägg 8100 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26057Plåten är av alimummum o ska fungera lika som packning.

Att dämpare o port samt denna är plana o fina är avgärande.

Det låter som kletet är oförbränd olja i lite större mängd.
Vilken olja o blandning har du?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26066Det där med oljeklet från/runt ljudd känner jag igen på 245 RX.
Beror som påpekat att anliggningsytan på främst dämparen är dålig, men det går lätt att plana till med relativt enkla grejor.
Tex kan man tejpa fast ett ark med slippapper på en tjock glasruta och plana på denna.
Det ska även sitta en planpackning av metall mellan dämpar och cyl om jag inte minns fel?.
Grisar den ändå från reguljärt utblås?, så bör du se över blandningen och justera in sågen bättre.

Startapparaten har däremot fungerat "klockrent" för min del, men sågen kräver ett fast handgrepp runt starthandtaget och bestämda drag om den har normal kompression.
Runt 5 drag kall låter normalt.

Användarvisningsbild
#26068Ser ut som de äldre har packning, men de nyare inte har om man tittar på IPL.

TS
Användarvisningsbild
Mange skrev:Ser ut som de äldre har packning, men de nyare inte har om man tittar på IPL.

Det låter troligt!

Jag har sett "både och", men var lite osäker om det var orginal eller eftermonterat.

Användarvisningsbild
#26082Sprängskiss=Illustrated Parts List.

TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeklet blandat med barr på cylinderflänsar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
trislc skrev:3. Min såg kräver minst mellan 5 och 7-8 ryck för att starta. Inte sällan "baktänder" den under startförsöket. Det medför ett kraftigt motryck i startsnöret, som ibland medför att snöret kilar in sig i rullen och inte vill rulla tillbaka av startfjädern. Det är irriterande att tvingas skruva bort startapparaten för att frigöra snöret, mitt i röjningsjobbet! Har varit hos min återförsäljare med detta problem. Han säger sig inte ha träffat på någon såg tidigare som tänder på detta sätt, men eftersom tändläget inte går att justera, har han ökar avståndet mellan tändspole och magnet. Har inte kollat ännu om det medfört någon förbättring.

Gäller 5-8 ryck oavsett om motorn är kall eller varm? Så här gör jag:
1. Choken på..
2. Ett eller 2 ryck så att den tänder till.
3. Choken av
4. Ett ordentligt ryck, ge lite gas när den startat.
Fungerar alltid på mina sågar, 2-3 ryck och den är igång.

Att snöret hamnar bakom rullen beror nog på att du inte håller i det ordentligt, lite svårt när den baktänder förstås men det är nog orsaken, den rullar tillbaka för snabbt när den baktänder.

Användarvisningsbild

maccall  
trislc skrev:Kör med ODAL 2T. Blandar in 2 % (plus "lite bonus", blir inte högre än 3 %.)
Glömde nämna att oljekleten också förstås spred sig på ljuddämparen och att det var mycket smörja i huset under ljuddämparen och i plastgallret vid lj-dämp.

Så du tar ODAL 2T, vilket alltså är färdigblandat med olja, och häller i ytterligare 2-3%, så att du får en 4-5% blandning? Varför då?

Användarvisningsbild
maccall  
#26150Aha.. Odal 2t _är_ 2-taktsoljan? OK, då blir det ju mer rimligt...

Användarvisningsbild
#26174Palms.

I din signatur har du angett 9hk för Mac 1-53...
Var har du gjort med den?

Alla de där 80cc sågen ligger normalt på runt 4hk.

TS
Användarvisningsbild
#26181Det är tryckfelsnisse som varit framme, 6hk ska det vara! Vart har du hittat att det ska vara 4hk i dem? Verkar vara olika siffror på olika ställen isf?

Dessutom 88cc om vi ska vara så noga...

Användarvisningsbild

Palms skrev:
Gäller 5-8 ryck oavsett om motorn är kall eller varm? Så här gör jag:
1. Choken på..
2. Ett eller 2 ryck så att den tänder till.
3. Choken av
4. Ett ordentligt ryck, ge lite gas när den startat.
Fungerar alltid på mina sågar, 2-3 ryck och den är igång.

Antal ryck beror på "användarfrekvensen".

Får den tex ligga över en helg ute i skogen inlindad i en bit pressenning så vill den gärna ha ett ryck eller 2 extra.
Kör man från ena dan till den andra så är det 2 mindre, och varm så startar den på 2 max 3 drag,,,dvs om man inte kör tanken snustorr.

Användarvisningsbild
Palms skrev:Det är tryckfelsnisse som varit framme, 6hk ska det vara! Vart har du hittat att det ska vara 4hk i dem? Verkar vara olika siffror på olika ställen isf?

Dessutom 88cc om vi ska vara så noga...

Jag har information samanställt från bruksanvisningarna.
Samt information från Mike Acers sida Chainsaw collectors Corner, CSCC, där många samlare har bidragit med information från tillverkare.
CSCC

Förutom Denna sida finns även Chainsaw collectors forum, CSCF.
Ett forum för såg samlare.

Mac 1-40, 80cc, 4hp, 11m/sek, 54mm kolv/35mm Slaglängd. (Min bruksanvisning från Elux.)
Mac 1-53, 80cc, 54mm kolv/35mm Slaglängd.

Dessa är alla väldigt lika o har samma motor ofta. Många modeller är samma fast en eller flera detaljer skiljer.

Så. Var hittar du dessa uppgifter på 6hp o 88cc?

TS
Användarvisningsbild
#26200Lite fler 1-53:

http://www.chainsawcollectors.se/viewtopic.php?t=3437

TS
Användarvisningsbild
#26234Mina uppgifter är från sidan du nämnde...Nog om detta, eller skicka PM om du misstror mig :lol:

Användarvisningsbild
#26237OK.
Jag bara undrar för det ser inte rätt ut. Jag har en Homelite från samma period på 8hk o den är bra på 129cc.
Vilket ger en fingervisning på storlek av en 9hk motor från denna tid....
Hittar inte var du menar det skulle stå angivet vad du skrivit, så jag undrar.
PM skickat.

Rätt ska va rätt. Bättre vi tar reda på hur det ligger till.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).