Motorsåg och handhållet

Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

67 inlägg 41337 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354530 H skruven ska inte vara under 3/4 varv ut. Gärna ett varv ut.
L skruven ska inte vara mer än 1 1/2 varv ut. Gärna 1 och 1/4 varv ut.
De båda hjälps åt och är beroende av varandra. Har du H för långt in vill L inte ge mer hur många varv du än har den ut.

Du ska nog ha en 13" i arbete för att belasta den så den går ner i arbetsvarv.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#354533
Högre varv och långsammare acceleration jämfört med Tottes Jonsered iallafall.


Ingen annan 60-kubikare slår trycket i 621:an :mrgreen: . Annars är det som det sagts, axet bestäms mest av L-skruven.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#354692 Spelade in ett nytt videoklipp igår. Det var dock innan jag sett era senaste kommentarer så jag har inte tagit fasta på dem i videon. "Pinnen" (eventuellt rönn den här gången) jag sågar är t ex inte mycket till belastning sett till Manges kommentar. Har inte full koll eftersom jag skruvat hit och dit, men H ligger runt 3/4 varv ut.

Videon illustrerar acceleration och lätt belastning. Misstänker själv att inställningen är i snålaste laget på H. Ni som har erfarenhet av sågar från samma serie, lyssna och kom gärna med synpunkter. Tänkte sätta sågen i arbete snarast möjligt men vill få inställningen rätt innan dess så jag inte riskerar något...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#354705 Den går riktigt bra, och i varje fall inte för snålt ställd. Det är det viktigaste. Den duger bra så för att börja använda. När du får den i lite tuffare arbete så kan du finjustera. När du jobbar med lite grövre så den belastas ordentligt och också blir riktigt varm efter en bra stunds sågning.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#355822 Tack för ditt utlåtande Totte! Då kör jag på inställningen och finjusterar eventuellt senare. Får nog justera en annan såg också, har insett att jag nog rent generellt kör på för fet inställning på H...

Nu när den gamla sågen kommit igång vill jag tacka alla som bidragit till denna tråd med synpunkter och råd! För dem av er som är intresserade och för trådens skull kan jag säga att den gamla sågen kommer få gå i lite stormskadad skog nu till att börja med. Kommer mest bli kap/stormkap, det är ju en lite väl stor pjäs att kvista med :smile:

Det kommer bli 18 tums skärutrustning. Såg att en annan tråd hade samma fråga men det hade inte kommit svar: Kan oljemängden justeras till det längre svärdet eller finns bara "ett läge" på Hva 260/263?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#355842 Vad jag minns så kan man inte justera oljemängden. Däremot så oljar de på rätt bra, skall inte vara nåt problem med 18".

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hepo  
#659226 Hej det går att justera oljemängnden man får ta loss pumpen sitter 2 skruvar som man byter plats på är romersk 1 vid ena o 2 vid den andra ena skruven är vanlig o andra är längre o utan gänga fram o det är den man väljer flödet med på 1 lite flöde på 2 mer. packboxen sitter även i pumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).