Motorsåg och handhållet

Biltema motorsåg eller?

15 inlägg 24672 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltema motorsåg eller?

Peckberg  
#348846
1446313730_biltema_1.png
1446313739_biltema_2.png
Hej!
Jag hittade denna såg på Alibaba.com. är det Samma såg som Biltema säljer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

totte  
#348851 Inte helt identisk, kopplingskåpan skiljer, den gröna har en extra upphöjning över tändstiftet och infästningen av bygeln ser ut att vara lite annorlunda. Kan ändå mycket väl vara byggd på samma fabrik. Risken är att kvaliteten är ännu sämre än på Biltemasågen. Är i stort sett omöjligt att avgöra om olika sågar från lågprisfabriker är samma, de byggs med olika kåpor, detaljer och färger. Kvaliteten beror på beställarens krav, varierar från möjligtvis fungerande ned till farlig och fullständigt kass.

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348853 Varför skulle man bry sig

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Elfving  
#348858 Det finns mycket prisvärt på Biltema, däremot avråder jag från att köpa motorsåg där! Begagnad kvalitetssåg är ett bättre köp än hur man vrider och vänder på det.

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Blivande snickare  
#348861 Den gröna ser misstänkt lik ut denna :shock:
Erre - Sågjättarna jagar piratsågar

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Peckberg  
#348942 Ja det ser faktiskt ut som motorsågen i tidningsartikeln. För 599 danska kronor ut till kunden är det knappast värt besväret. Köper man många kan man få skrotet för 47 dollar vilket bli ungefär 400 kronor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Skogstinsen  
#349077 Biltema återkallar sina skit sågar. Vet ej varför men enligt mig är hela sågen skit!

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

axwell  
#349084 Det ser ut som om dom återkallar en 40 cc som var med i förra katalogen (har inte kollat senaste), undermåligt kastskydd.
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... 2G-17-454/

Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

totte  
#349095 Finns ingen 40-kubikare i webkatalogen nu, bara en 49 cc.

Visserligen är det bra att de tar ansvar men bra mycket bättre vore om de inte sålde smörjan överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Peckberg  
#349135 Om man studerar manualen för CS 162G BIltema så står det att man inte ska jobba mer än 75 minuter om dagen p.g.a av alla vibrationer! På Husqvarna 450E så är vibrationer vid en jämförelse väldigt mycket lägre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

totte  
#349146 Notera även att det står att det skall vara 4% oljeblandning. Skall man ha olja från 70-talet då också?

Avatar Fallback

Re: Biltema eller?

Elfving  
#349231
totte skrev:Notera även att det står att det skall vara 4% oljeblandning. Skall man ha olja från 70-talet då också?

Off topic kanske, men något liknande står i manualen till min Stihl FS 480 röjsåg. Om man inte använder Stihls egen 2T-olja skall man blanda 4%... Låter helt mossigt och måste ge en katastrofal arbetsmiljö.
Kanske man blandar annorlunda i någon annan del av världen på grund av annan oljetyp, vet inte?

Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

totte  
#349241
Elfving skrev:
totte skrev:Notera även att det står att det skall vara 4% oljeblandning. Skall man ha olja från 70-talet då också?

Off topic kanske, men något liknande står i manualen till min Stihl FS 480 röjsåg. Om man inte använder Stihls egen 2T-olja skall man blanda 4%... Låter helt mossigt och måste ge en katastrofal arbetsmiljö.
Kanske man blandar annorlunda i någon annan del av världen på grund av annan oljetyp, vet inte?


Marknadsföringstrick för att folk inte skall köpa sin olja på andra ställen utan köpa den ofta överprissatta märkesoljan. Den är då vanligen inköpt från något av de stora oljebolagen och tappad i egna flaskor. Det är ju också ett underkännande av kunden, som förutsätts absolut inte begripa att man skall använda tvåtaktsolja utan tar flaskan med gräsklipparolja. Funkar det med, men då behövs det sannerligen minst 4%.

Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349267 Även detta är en av de hundratals versionerna av samma skräpsåg....

Användarvisningsbild

Re: Biltema eller?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349269 Jem O Fix garden är återkallad av samma skäl och hade dessa sågar granskats innan försälning för att hålla de säkerhetsföreskrifter och emmisioner vi har att gå efter hade de inte fått säljas.

AMV, Transportstyrelse och andra myndigheter får nu ta vid då det rapporteras/anmäls istället för det som SMP gjorde innan försäljning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).