Motorsåg och handhållet

GB svärd från skogma. skit?

42 inlägg 14543 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#348370 Kallingar har jag i mängder.. :D vad jag dock inte har i mängder är ett 15" Oregon Power Match i 325 / 1,5. Mängder av åf lyser också med sin frånvaro.. :sad: :sad: inte fan har jag någon större lust att fara in till Carlsönerna frivilligt, de huserar ju i de fiiiina delarna av staden.. :shock:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348420 Hehe
15" .325 borde vem som kunna ta hem till dig.
Att det är mindre eller mer kedjespänning är nog lite relativt. Jag har mindre på Solida när jag kör, annars vill det lätt gå varmt.
En intressant detalj på de äldre Partner svärden var att de var redan nerskurna där de slits.
GB hade en serie Titanium svärd med rullnos istället för drev. Jag har ett sådant. Jag tror de har dem ännu.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Hema  
#348445 Rullnos? Är det ett tredje alt. eller bara ett annat namn för ett utan noshjul?

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348449 Rullnos är som ett löphjul utan kuggar.
Drev som det vanligtvis sitter i nosen är inte kuggat utan runt löphjul. Detta användes förr främst för att det var olika kedjedelningar i samma sågmodell.
Med detta funkade det oavsett delning bara det var samma spårvidd.
Andra svärdtillverkare som Oregon, Sandviken, Cannon, Torrington etc hade även detta.

http://www.gbbar.com.au/hsprockets.htm

Bild
Senast redigerad av Mange tor 29 okt 2015, 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348451 Förr skildes begreppen med de Engelska termerna "Roller Nose" och "Sprocket nose". Detta flöt sedan samman och blev synonymt en bit in på 60'talet.
Roller nose var rull noshjul utand rev.
Sprocket nose var med drev.

Skillnaderna mellan dessa två är som Brumsten beskriver att kedjan rider i drevet och därav inte ger friktion mot svärdssidor och sidolänkens undersida, vilket inte skapar värme, slitage.
Rullnos ger visst slitage på sidolänkar men o andra sidan inget på drivlänken, vilket drevet gör (om än väldigt lite).

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Hema  
#348455 Vad bra att jag frågade. Låter nästan som om att det vore att föredra framför nuvarande lösming, men hade det varit bättre så hade det väl varit standard idag och så är ju inte fallet. Tack för förklaringen.

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

totte  
#348458 Tror inte att rollernosesvärden håller för kvistningsarbete där det är ganska utsatt för smällar från alla håll. Försvann i stort sett helt när sågarna kom ned i vikt och började användas på "modernt" sätt. Har varit populära i tävlingssammanhang, anses ge minsta möjliga friktion.

1446125172_100715_01.jpg

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Blivande snickare  
#348460 Häftig bild totte, tack för den! :)

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348464 Här är en bild till...

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#348498 Va trött jag blir. Tror ni inte det kom ett pro am idag fast jag sa att jag skulle ha ett pro lite. :( måttligt sur. Är även pro lite på bilden på skogmas hemsida men sedan skickar dom pro am :( hm.

   TS
Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

SawTroll  
#350241
volvo_per skrev:Va trött jag blir. Tror ni inte det kom ett pro am idag fast jag sa att jag skulle ha ett pro lite. :( måttligt sur. Är även pro lite på bilden på skogmas hemsida men sedan skickar dom pro am :( hm.


Jeg ville ikke funnet meg i det, det er ikke samme kvalitet, selv om de ser ganske like ut.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

SawTroll  
#350243
Mange skrev:Förr skildes begreppen med de Engelska termerna "Roller Nose" och "Sprocket nose". Detta flöt sedan samman och blev synonymt en bit in på 60'talet.
Roller nose var rull noshjul utand rev.
Sprocket nose var med drev.

Skillnaderna mellan dessa två är som Brumsten beskriver att kedjan rider i drevet och därav inte ger friktion mot svärdssidor och sidolänkens undersida, vilket inte skapar värme, slitage.
Rullnos ger visst slitage på sidolänkar men o andra sidan inget på drivlänken, vilket drevet gör (om än väldigt lite).


Forskjellen er jo fortsatt der, selv om "roller nose" bare finnes i begrenset grad i dag, og mest brukes på "hot saws" . :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).