Motorsåg och handhållet

Köpe av motorsåg

28 inlägg 10212 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Tim.J  
#25533 Jag har alltid haft husqvarna sågar men är ganska sugen på att testa en Jonsered.

Jag kollar och försöker hitta bra återförsäljare till dessa sågar i mitt område.
Handlare som jag har nära mig vet jag inte men jag bor nära till Örebro, Lindesberg & Arboga.
kanske någon som kan rekommendera en återförsäljare i trakterna.

funderar just nu på en Hq 350, 353 eller Jonsered 2152.
någon som testat dessa sågar och kan berätta om hur dom känns ätt arbeta med?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25534 353, 2152 tycker jag är en trevlig såg med lagom tryck i o de verkar hålla bra (med undantag av kopplingsfjädrarna).

350 tycker jag är en klass under. Den har horisontal delat vevhus med dess för o nackdelar.

Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#25544 Jag har en Husqvarna 345 Triobrake och den fungerar klockrent till det jag använder den till. dvs som komplement då det är extra jävlit för skördaren. jag hade tänkt köpa en 346 xp men fick jävlit bra pris på 345an, 3200:- ny av återförsäljare!

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#25559
Ponsse Ergo skrev:Jag har en Husqvarna 345 Triobrake och den fungerar klockrent till det jag använder den till. dvs som komplement då det är extra jävlit för skördaren. jag hade tänkt köpa en 346 xp men fick jävlit bra pris på 345an, 3200:- ny av återförsäljare!


Ja, det var ju ett bra pris, fast man kan ju inte jämföra den med 346'an direkt.

Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#25562 Nej, men till det priset så tyckte jag att det var värt det.

Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25572
Tim.J skrev:Jag har alltid haft husqvarna sågar men är ganska sugen på att testa en Jonsered.

Jag kollar och försöker hitta bra återförsäljare till dessa sågar i mitt område.
Handlare som jag har nära mig vet jag inte men jag bor nära till Örebro, Lindesberg & Arboga.
kanske någon som kan rekommendera en återförsäljare i trakterna.

funderar just nu på en Hq 350, 353 eller Jonsered 2152.
någon som testat dessa sågar och kan berätta om hur dom känns ätt arbeta med?



Prova hos Hans Eriksson i frövi,han kör med jonsered och stihl med en förkärlek för jonsered!

Avatar Fallback
Tim.J  
#25575 Ok ska åka till frövi och kolla in vad hans har att erbjuda :D
tack för tipset !

   TS
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25621 Ett litet tips om du funderar på en bra såg i 50 cc klassen och vill lägga till lite pengar så kan jag rekommendera jonsered cs2153 samma som husqvarna 346NE :lol:

Avatar Fallback
Tim.J  
#26790 Ok nu har beslutet fallit.
Jag har bestämt mig för en Stihl 280

Tekniska data
Cylindervolym 54,7 cm³
Effekt 2,8/3,8 kW/hk
Vikt utan svärd & kedja 5,4 kg
Vikt/effektförhållande 1,9 kg/kW
Oilomatic sågkedja delning/typ .325" RMC
Standard skärlängd 32, 37 cm

kommer att få sågen under nästa vecka.
tackar er all för tippsen ni gett mig :D

Är det något speciellt man bör underhålla extra noga med denna modell.
skulle även vilja höra lite från dom som har en sådan såg om vad dom tycker om sågen.

// Tim

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#26792
Tim.J skrev:Ok nu har beslutet fallit.
Jag har bestämt mig för en Stihl 280

Tekniska data
Cylindervolym 54,7 cm³
Effekt 2,8/3,8 kW/hk
Vikt utan svärd & kedja 5,4 kg
Vikt/effektförhållande 1,9 kg/kW
Oilomatic sågkedja delning/typ .325" RMC
Standard skärlängd 32, 37 cm

kommer att få sågen under nästa vecka.
tackar er all för tippsen ni gett mig :D

Är det något speciellt man bör underhålla extra noga med denna modell.
skulle även vilja höra lite från dom som har en sådan såg om vad dom tycker om sågen.

// Tim


Kul! Det är en rejäl såg men den är inte så vanlig, kanske för att den inte alltid prissatts så förmånligt inom Stihls sortiment. Den lär bli ett steg upp från det du använt tidigare och kommer säkert att tjäna dig väl!

Däremot undrar jag om det är någon annan här som haft en, du är antagligen först så ansvaret vilar tungt på dina axlar med att förse oss med rapporter, analyser och inte minst bilder! Vi gillar bilder!

Ett tips: Var uppmärksam när handlaren visar dig hur du startar sågen. Är man van vid Husqvarna, eller vad som helst som inte är Stihl, är det lätt att missa hur masterswitchen för off/on/choke interagerar med den förhöjda tomgången och gasreglaget. Det är inget svårt, inte alls, händerna lär sig på ett par gånger, men om hjärnan sedan lägger sig i kan det bli knepigt om man inte lyssnade noga...

Grattis och mycket nöje! Å så får du ju nu i nästan en vecka återuppleva hur det var natten innan julafton eller födelsedagen när man var liten...

Avatar Fallback
Tim.J  
#26802
maccall skrev:
Tim.J skrev:Grattis och mycket nöje! Å så får du ju nu i nästan en vecka återuppleva hur det var natten innan julafton eller födelsedagen när man var liten...


Haha ja det kan jag hålla med om, givetvis ska jag knäppa lite bilder på sågen när den kommit.

   TS
Avatar Fallback
fm  
#26805 Jag har haft 2 st. En har jag bytt mot storebror 361. Den andra har jag kvar.
Du kommer att bli nöjd!

Avatar Fallback
fm  
#27763 Blev du nöjd med sågen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).