Sida 2 av 7

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: ons 23 sep 2015, 18:54
av vajnis
Aspen 2T, okej.
Plockade bort cylindern idag, ville kolla kolvringarna som var fina, och då "försvann" en av skruvarna till cyl-vevhus.
Tänkte att den åkte väl ner i vevhuset men så enkelt var det inte. Den hittar jag nog, men när jag lyfte på motorn och skakade lite lätt ramlade den här muttern ner på golvet.Jag hade bråttom och hann inte undersöka var den har suttit. Den var ordentligt oljig och smetig. Kanske Totte eller nån annan som varit o rotat i en R12 känner igen den och vet var den hör hemma.
1443030764_cimg1984.jpg

M6 är det.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: ons 23 sep 2015, 21:03
av totte
Om jag inte minns fel så sitter den ipetad nånstans i/under vevhusets cylinderfläns och det är den som cylinderskruven drar i. 259902 på sprängskissen tror jag, lite svårt att se, min skiss är ganska sudigt scannad.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: ons 23 sep 2015, 21:32
av vajnis
Jag ser den på sprängskissen nu. Tack för det.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: ons 23 sep 2015, 21:45
av Mange
Din är enligt nummer senare i serien.
Här är en sprängskiss lite bättre scannad: http://files.chainsawcollectors.se/down ... R12-62.pdf

Re: Sv: R 12/K 12-problem...

Postat: ons 23 sep 2015, 22:21
av Krokmark
vajnis skrev:Vad löser man upp gammal, segare-än-sirap-kedjeolja med?
Jag la kedjan i en mix av T-sprit/lacknafta/avfettning/alifatnafta + något som inte hade etiketten kvar,
men tycker inte det händer så mycket.


Något som brukar funka fint på oljiga och skitiga delar är ett bad i ATF-olja.
Funkar kanon till MC-kedjor och dyl.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: tor 24 sep 2015, 00:20
av totte
Mange skrev:Din är enligt nummer senare i serien.
Här är en sprängskiss lite bättre scannad: http://files.chainsawcollectors.se/down ... R12-62.pdf


Ja den var mycket bättre. 253106 heter muttern på den nyare skissen.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 25 sep 2015, 00:12
av vajnis
Ja, riktigt tydlig sprängskiss(för att vara R12). Det var en av muttrarna till cylindern. Och nu ser jag
att det ska vara brickor på skruvarna till dom muttrarna - det var det inte på mina.
Jag minns från ungdomen nåt snack om fotogen(?) till cykelkedjan men det gällde kanske rostig kedja, min köpte jag för typ 5-6 år sen och den har gått en halvtimma max. Ingen som helst rost. Bara gammal stel sågolja. Men det löser sig, som käringen sa när hon sket i poolen. :surp:
Samma sega olja fanns på innanför kåpan till svänghjulet, säkert närmare 1 hekto i vikt, men inte en droppe på kylflänsarna!
Tänkte ta mig in till brytarna härnäst och undrar om det är något man bör tänka på innan.
1443136197_mitt_svaenghjul.jpg

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 25 sep 2015, 09:09
av Mange
Ta det nätt och försiktigt. Vevaxeln brukar inte tåla mycket bus.
Gör eller skaffa en avdragare. Dennas hål kan använas/göras om att passa de flesta sågar om så önskas.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 25 sep 2015, 21:03
av totte
Jo, avdragare rekommenderas. Och ta det försiktigt när diu drar i de små skruvarna i svänghjulet, drar man ner för långt kan spolen få skador.

Avdragare på, dra åt, knacka på centrumbulten med rappa slag, dra åt igen, knacka, etc. Om det inte släpper så värm runt centrum. Behöver inte vara stark hetta, sexti - hundra grader gör mycket.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 25 sep 2015, 21:51
av vajnis
Jag hittade inget lämpligt att göra avdragare av nu ikväll, har nog bättre tur o fantasi imorgon.
Annars har jag värmepistol - det, wd 40 och eventuellt en hiltimaskin som försiktigt knackar på bultänden, kanske.
Utanpå svänghjulet så var den tunna skumgummi-skivan även på min såg helt borta.
Jag undrar varför dom(Partner) valde det materialet, det släpper väl igenom luft o värme? Och äts upp av syre.
Totte: Du gjorde en ny av liggunderlag, eller hur var det?

Det är en trevlig såg att hålla på med.
1443214231_smiley.jpg

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 26 sep 2015, 19:08
av totte
Det löser sig nog med svänghjulet, lugnt, metodiskt och försiktigt bara. Tålamod är en dygd och särskilt när det gäller tjuriga svänghjul.

Var tvungen att leta upp min gamla tråd och jodå, jag karvade ut en tunn skiva ur ett liggunderlag. totte - Partner R12 renovering

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 26 sep 2015, 23:09
av vajnis
Gjorde en avdragare av VVS-kopplingar mm. Rätt kraftig mässing, typ 4 mm, kände mig helnöjd men svänghjulet sitter kvar på axeln. Jag tror att svänghjulet kom någon millimeter innan mitt avdragarbygge började luta och dra snett. Då la jag ner projektet för kvällen. Har sökt avdragare och såg era tips om att hänga den i svänghjulet och sen knacka med muttern i nivå,
och det låter vettigt. Ska prova det imorrn.
Hur blir det när svänghjulet ska tillbaka då, är det lika trögt att få in skiten som att få av den?

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 26 sep 2015, 23:18
av vajnis
Och måste jag "låsa"kolven medan jag drar av svänghjulet och ända tills svänghjulet är på plats igen?

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: sön 27 sep 2015, 11:06
av Mange
Nej, det behöver du inte.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: tis 29 sep 2015, 19:26
av totte
Och att få på svänghjulet går lätt, det är en kona det handlar om. Det som gäller när den skall dit är att sikta in den mot krysskilen och skjuta på den och så dra åt muttern. Men, innan dess skall konorna, på axeln och i hjulet, göras fruktansvärt ohyggligt rena. Putsa gärna lite med mycket fint slippapper, tvätta flera gånger, använd sprit eller förtunning så det inte blir någon oljig hinna. Då biter konan som den skall och det är konan som håller hjulet på plats, inte kilen. Kilen är bara en styrning för att det skall hamna rätt. Sitter det inte ordentligt på konan så klipper det förr eller senare kilen.