Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 kolv

3 inlägg 3485 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 242 kolv

Pererik  
#339428 Hej,
Har plockat isär min Husqvarna 242 från omkring kanske 80-90-tal då den plötsligt hade börjat gå dåligt och hade dålig kompression, visade sig att kolvringen fastnat och att kolven hade sprickor på utblåssidan och saknade bitar. Bytte kolven för 3 år sedan då förra kolven (originalkolven) också hade liknande sprickor. Har inte använt sågen så mycket.
Någon som har någon ide varför kolvarna spricker?

Tips på var man köpa ny kolv?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 kolv

skogsjan695xl  
#339433 http://www.skogsverktyg.se/Motordelar-M ... :2874.html

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 kolv

totte  
#339538
Pererik skrev:Hej,
Har plockat isär min Husqvarna 242 från omkring kanske 80-90-tal då den plötsligt hade börjat gå dåligt och hade dålig kompression, visade sig att kolvringen fastnat och att kolven hade sprickor på utblåssidan och saknade bitar. Bytte kolven för 3 år sedan då förra kolven (originalkolven) också hade liknande sprickor. Har inte använt sågen så mycket.
Någon som har någon ide varför kolvarna spricker?

Tips på var man köpa ny kolv?


För magert inställd gissar jag. Då blir den överhettad och det tar självklart värst på utblåssidan. Stora flertalet haverier av motorsågar beror på detta. Se till att den fyrtaktar ordentligt utan belastning på fullgas och börjar gå rent först när den belastas ordentligt i stock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).