Motorsåg och handhållet

Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 42?

11 inlägg 8717 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 42?

Nilsson1979  
#338869 Hej!
Kommer att köpa en motorsåg för att fälla en del mindre träd i ett skogsparti som min familj äger, mest björkar för att elda med. Har sågat en del när jag var yngre men aldrig ägt en egen såg. Har ni något bra tips på en prisvärd såg på begagnatmarknaden? Har kollat lite på en Husqvarna 42 för ca 1000:- i bra skick. Är det något att ha eller finns det något bättre lämpat? Jag kommer inte köra så långa stunder i taget, så det jag mest av allt förväntar mig av sågen är att den skall vara lättstartad och pålitlig. Ha det fint!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338870 Till det du ska ha den till spelar det ingen roll om sågen egentligen är för liten eller stor för att vara optimal. Huvudsaken är att den går bra och kan tänkas göra det framöver, och att det finns reservdelar till den.
För dig verkar dock 42:an vara alldeles ypperlig som såg. Har själv en 242 och 42 var väl en "halvsyskon" till den.

Avatar Fallback

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

j-eg63  
#338878 42 an benämndes väl farmarsåg när det begav sig. Har själv en med beteckningen 42 Special den sågen har aldrig krånglat för mig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

totte  
#338905 Kan bara instämma, 42:a i bra skick är en riktigt trevlig allroundsåg. Är den i så bra skick som utlovats så är det ingen idé att leta efter nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

Jamt  
#339326 Vi har en 42a som är från sent -80 eller tidigt 90-tal. Har använnts en hel del och används än. Lätt smidig driftsäker såg. Motorn är i stort sett samma som till proffssågen 242. Men mindre effekt utplockad.

En 42a får nog ses som ett prisvärt begagnatköp för sällananvändare.

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339327 En bra 42:a kommer troligen att hålla bättre än en ny 545 eller 345. Den var tillverkad innan man började fundera över att begränsa livslängden på sågen för att kunna sälja fler sågar senare.

Avatar Fallback

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

Elfving  
#339330 Tusen kronor är ett bra pris om skicket dessutom är bra. Om kedja och svärd behöver bytas ganska snart så åker 500 kr till. Bra skick är en svår term (VAD är bra skick på en beggad motorsåg, 20 år gammal?) men det är väldigt lite pengar i potten i detta fall och låg risk.
Köp, såga och ha kul!
Åter till topic så skulle jag rekommendera en begagnad Tanaka ECV 4501 eller motsvarande såg med Hitachidekaler från Tradera. De brukar kosta runt 700 kr i "bra skick" och är en perfekt såg för en "då-och-då"-sågare!

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

totte  
#339382
Elfving skrev:VAD är bra skick på en beggad motorsåg, 20 år gammal?


En intressant fråga! Men några indikationer finns i alla fall.

Att den verkar ha bra kompression. Hänger man sågen i starthandtaget bör den inte åka hiss ner.

Om man kan få lossa ljuddämparen så det går att se om kolven är ful och repig.

Att den inte ser allmänt vanvårdad och sliten och smutsig ut, är det t ex i stort sett tätt med skit mellan kylflänsarna är det en klar minusfaktor.

Att alltig sitter fast och alla skruvar är där och drar gäng ordentligt.

Att det inte hörs knackande eller skramlande ljud när man drar runt den.

Startar från kall utan tjogtals ryck i snöret, fem till åtta ryck om den stått stilla ett bra tag. Startar varm på högst två ryck med gasen på tomgång.

Att köra den på tomgång och vrida den från sida till sida. Då skall den inte ändra tomgångsvarvet nåt mycket. Annars kan det vara dåliga vevaxeltätningar.

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339385 Kan tillägga att det finns många såg som är hopplockade av skrot på marknaden. Vissa rätt, andra inte.

42 är ingen dum såg alls. 42Special och 242 är samma såg. 246 är ovanligare men min favorit i den serien/familjen.

Har haft 42'or som presterat bättre än flertalet 242 jag haft. Inte lika rappa kanske, men varvvilliga och bra vrid.

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339461 Jag är lite tveksam inför äldre såg och "sällananvändare", det är ofta hårt körda fd bolagssågar (iaf 242+246) och är i slutskedet av livet (sågarna alltså :) ), med nästa haveri runt knuten. Delar blir svåra att få tag i, husqvarna har snart inget kvar till de gamla sågarna, artikel utgången står det på det mesta snart. Mange får väl nån gång slut på delar även han...

Jag håller med mange om 246, farsan har en sån och det är en riktigt bra såg. Jag tog sågkörkortet med den för några år sen, och har fällt, kvistat och kapat en del med den de senaste 15 åren, mycket fin såg faktist.

Användarvisningsbild

Re: Bästa begagnatköp för en "då-och-då"-sågare? Husqvarna 4

totte  
#339540 En bra iakttagelse, Palms. Just därför är en s k farmarsåg ofta ett bra alternativ, har vanligen inte gått lika hårt. Problemet med reservdelar finns alltid när man kör äldre grejor. Förgasarkit och sånt finns alltid. Det man bör kolla noga är sånt som avvibreringsgummin och kedjebroms, där kan det vara svårt att hitta grejor. Cylinder och kolv byter man nog oftast inte på en tusenkronorssåg om den klappar ihop, om man inte är lite sågnörd förstås.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).