Motorsåg och handhållet

Krabbig STIHL 024...

7 inlägg 7558 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krabbig STIHL 024...

snoken  
#1342 Har en Stihl 024 (AV Super) som vandrar på tomgång, vill ibland dö och ibland rusar den så kedjan går med. :cry:
Har bytt nållager och fjädrar till centrifugalkopplingen, så nu kan jag justera den bättre... Men den vandrar ju ändå.
Någon som vet vart man skall börja?

Riktigt nöjd med sågen annars :lol:
(...till kvistning och lättare fällning)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1344 Att den vandrar upp o ner i varvtal tyder på nånting med bränsle/luft blandning...
Detta kan vara:
Def bränsle tillförsel, dålig impuls till membran, felaktigt inställd förgasare, def förgasare, def membran, luftläcka, taskig kompression.

Kolla slangar o allt först innnan du börgar felsöka, starta vid pickupen i tanken o vandra framåt. Hittar du inga fel rek jag ett verkstads besök med tryck test!

Avatar Fallback

Membran?

snoken  
#1348 Tackar! Har funderat på tjuvluft... Men membran, som gamla saab och volvo eller? Och vad menar du med impuls till membranet, vad ger impulsen?

Aldrig skruvat motorsåg förut, närmsta tvåtaktare är ILO Piano...

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1349 OK. Såg kurs nr.1 !!!!!!!!

Impuls till membranet skapas när kolven går ner och skapar övertryck i vevhuset. Detta tryck leds fram till bränsle pumpen (Pump o förgasare sitter ihop som en enhet), vilket trycker membranet. När kolven vänder blir det undertryck i stället.

Vanligaste felet är nog luft läcka.
En luftläcka i sig behöver inte ställa till mycket, men det kan ge bieffekter som mager blandning etc..
Om vevhus tätningar läcker brukar impulsen bli svagare, vilket i sin tur ger mager blandning eftersom membranet ej arbetar rätt.

Avatar Fallback

Jaha..

snoken  
#1354 Låter logiskt, jag får ställa blandningen rikt, i förhållande till std inställningen i instr.boken.
Dessutom ändras tomgången när sågen lutas i sidled, tyder kanske på vevaxeltätningarna...

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1355 Kom ihåg att det behövs inte mycket på de gamla sågen, 1/2 mer än grundinst är mycket!!

Avatar Fallback
snoken  
#1360 OK! Tackar för hjälpen. Nu har man lite inomhuspyssel till helgen om det blir kallt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).