Motorsåg och handhållet

Bästa Röjsågen?

68 inlägg 41684 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32541 Handtagsvärmare är ju iaf inget man behöver om man röjjer under sommaren, skulle väl vara nån regningdag då det är kring nollan, annars så är det sällan man behöver det, speciellt på stihlen är det dessutom relativt enkelt att komma åt handtagsvärmarknappen oavsiktligt.... (där har husqvarna gjort en liten bättre lösning)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
stenen  
#34772
peter399 skrev:Ni som kör Stihl 480. Jag tittade på en sån, är det inte löjligt smalt riggrör på den ? Tyckte det verkade var typ entumsrör ?

Håller med om att det är klent, får man ett olyckligt kast så blir det krökt!
Jag råkade ut för det efter bara en veckas körning. Har lämnat in det för reklamation, får se hur det går.

Någon annan som råkat ut för detta på en Stihll 480?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34791 Det är klent riggrör i Hva också men de håller lika bra som de gamla, tunga rören.
Har dock fått byta ett riggrör pga att det sprack i växeländen, vet inte om det var fabrikationsfel eller handhavandefel. De andra har hållit bra iaf!

Man klarar sig gott utan värmehandtag men det är jäkligt gött att dra på värmen när fingrarna börjar bli stelfrusna :lol:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34810 Jag har värme i nyaste röjaren och skulle inte komma på tanken att köpa utan värme
nu när man provat.

Avatar Fallback
tobmah  
#35004 Måste bara göra ett inlägg då det gäller märkesval av såg.
Har gått en månad med stihl 480 och röjt olika typer av bestånd från klent till 1:a gallringsträn. En bra såg helt klart. Men köpte en hva 355 förra veckan och måste bara säga "gud vilken såg". Selen i kombination med sågens utformning av handtagen, samt sågens balanseringen gör att det känns som att dansa i skogen. Jag känner att man inte behöver anstränga sig lika mycket då hva sågen går lätt att vinkla o vrida i princip hur som helst. En klar skillnad jämfört mot stihlen. Denna manöverbarhet gör det oxå mycket lättare att kapa ner trän som blivit lutande o.s.v.
Detta är min personliga reflektion.
P.S Jäklit gött med handtagsvärme även fast det är tio + och regn.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35039 Hur långt tid tar det köra upp "en tank" med Stihlen?
Farsan hade både Stihl o Hva för länge sen men tyckte att soppan tog slut lite väl snabbt i Stihlen, är det fortfarande så?

Jag gillar också Hvas ergonomi och handtag, passar mig väldigt bra.
Värmehandtag är som allt annat man inte visste att man behövde innan man provat :lol:

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35050 Hur är 345 i jämförelse med 355 då tänker jag mest på vikt och manövrering, orken lär ju va en jäkla skillnad. Funderar om man skulle bytt ut 345.
Husqvarna tycker jag går längre per liter bensin än vad Stihl gör, har en stihl 450 att jämföra med. 345 jag har går jag minst 1,5 tim på en tank i ungskogsröjning. Tycker man blir mycket mer effektiv när man slipper att springa efter bensindunken hela tiden. Har man dessutom med sig en halvlitersflaska med bensin i ryggsäcken på selen så går man ledigt drygt 2 tim mellan tankningarna.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35053
NZ skrev:Hur är 345 i jämförelse med 355 då tänker jag mest på vikt och manövrering, orken lär ju va en jäkla skillnad. Funderar om man skulle bytt ut 345.
Husqvarna tycker jag går längre per liter bensin än vad Stihl gör, har en stihl 450 att jämföra med. 345 jag har går jag minst 1,5 tim på en tank i ungskogsröjning. Tycker man blir mycket mer effektiv när man slipper att springa efter bensindunken hela tiden. Har man dessutom med sig en halvlitersflaska med bensin i ryggsäcken på selen så går man ledigt drygt 2 tim mellan tankningarna.


I våra Stihlsågar räcker tanken mellan 45 till 50 min. Det var som sjutton att tanken räcker så länge i en 345. Hur stor är tanken?

Avatar Fallback
Boden  
#35056
valmet901 skrev:
NZ skrev:Hur är 345 i jämförelse med 355 då tänker jag mest på vikt och manövrering, orken lär ju va en jäkla skillnad. Funderar om man skulle bytt ut 345.
Husqvarna tycker jag går längre per liter bensin än vad Stihl gör, har en stihl 450 att jämföra med. 345 jag har går jag minst 1,5 tim på en tank i ungskogsröjning. Tycker man blir mycket mer effektiv när man slipper att springa efter bensindunken hela tiden. Har man dessutom med sig en halvlitersflaska med bensin i ryggsäcken på selen så går man ledigt drygt 2 tim mellan tankningarna.


I våra Stihlsågar räcker tanken mellan 45 till 50 min. Det var som sjutton att tanken räcker så länge i en 345. Hur stor är tanken?


Den är på 0,9L

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35057
Boden skrev:
valmet901 skrev:
NZ skrev:Hur är 345 i jämförelse med 355 då tänker jag mest på vikt och manövrering, orken lär ju va en jäkla skillnad. Funderar om man skulle bytt ut 345.
Husqvarna tycker jag går längre per liter bensin än vad Stihl gör, har en stihl 450 att jämföra med. 345 jag har går jag minst 1,5 tim på en tank i ungskogsröjning. Tycker man blir mycket mer effektiv när man slipper att springa efter bensindunken hela tiden. Har man dessutom med sig en halvlitersflaska med bensin i ryggsäcken på selen så går man ledigt drygt 2 tim mellan tankningarna.


I våra Stihlsågar räcker tanken mellan 45 till 50 min. Det var som sjutton att tanken räcker så länge i en 345. Hur stor är tanken?


Den är på 0,9L


Då är det inte så konstigt att tanken räcker länge för på 480 är tanken 0,67 liter stor.
Och 550 har 0,77 liter har jag för mig :P

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35091 Jag tror att jag sågar upp en tank i 345an på 75-80minuter, 252an tar väl ca 55min.
Skillnaden i tankvolym är bara 1dl.

Tycker att 252an har för kort mellan tankningarna och 345an ganska lagom.

Avatar Fallback
dag-man  
#35167
stenen skrev:
peter399 skrev:Ni som kör Stihl 480. Jag tittade på en sån, är det inte löjligt smalt riggrör på den ? Tyckte det verkade var typ entumsrör ?

Håller med om att det är klent, får man ett olyckligt kast så blir det krökt!
Jag råkade ut för det efter bara en veckas körning. Har lämnat in det för reklamation, får se hur det går.

Någon annan som råkat ut för detta på en Stihll 480?


Farsan har en drös 480 på förataget. Men det är ingen fara med att dom böjer sig lite i riggröret. dom funkar lika bra för det.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

stihl  
#68015 Bensin dunken har man ju fast på ryggen kan ju inte fara och leta den tar ju en jädra tid
Så kan du röja mycket lättare det är bara att ta ett lång slag

Avatar Fallback

Re:

Nonkan  
#68019
dag-man skrev:
stenen skrev:
peter399 skrev:Ni som kör Stihl 480. Jag tittade på en sån, är det inte löjligt smalt riggrör på den ? Tyckte det verkade var typ entumsrör ?


Är du säker på att det inte är en HVA 355 du har? :)

Vi har bytt några rör på Stihl, men inte i närheten så många som på HVA.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

masterchief  
#68037 En stor anledning till att riggrör kröker sig är att röjarna sitter på sågarna när de har rast....
Mina huggare gör inte det längre :lol:
Fast Hva345 kröker sig i vilket fall.....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).