Motorsåg och handhållet

Bästa Röjsågen?

68 inlägg 41601 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
stihl  
#25637 Att använda filen är ett måste för att de ska gå bra att röja och de blir mycket roligare med en vass klinga.Fila vid varje tankning par drag på varje räcker så kan man använda skränkjärn åxå om man sågat mycket groft så kläms klingorna i hop sämre vinkel på tänderna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#26322 Var ute på långpromenad med hunden.
Han fattade tycke för en gran å började böka.
Fram klev jag å lyfte på en gren. Där låg fem motorsågar gömda, kommunen gallrade skog å orkade uppenbarligen inte bära hem maskinerna.
Måste onekligen medge det kliade i fingret..... Suddade dock ut egna spår i snön så ingen annan skulle se skattgömman å gick därifrån.

Skulle kunna raljera, vem fan lämnar en såg i skogen?? Dock, jag har i detta nu en gallringsrulle ståendes i skogen. Inte lika dyr som en såg men nästintill....

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26435 Du som hade problem med Stihlen efter en regnig natt ute i det fria, kolla luftfiltret, de binder fukten riktigt bra om de är lite skitiga!
Inte bra när man ska starta sågen och filtret är som igensatt av vatten, bara att torka av eller byta till ett torrt filter så går det bra.
Mina sågar ligger ute jämt, lägger de under nån gran bara och det brukar inte vara några problem, förutom nån gång på hösten när gasvajern fryser fast.

Till trådskaparen: vad ska du använda sågen till? Röja sly/gräs eller riktig skogsröjning?

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26586 Det viktigaste är att man trivs med sin såg och att man har rätt maskin till rätt användningsömråde.
Själv så trivs jag ypperligt med Stihl FS480 som jag har kört med i flera år. Kort rigg dock, den långa tycker jag blir alldeles för svajig. Kapa gärna bärröret ~5cm så blir den mycket mera lättmanövrerad.
Min erfarenhet är att Stihl´s sågar är mycket mera driftssäkra än tex Husqvarnas och när något väl går sönder så är reservdelarna mycket billigare.

Användarvisningsbild

Stihl FS480

Sjögård  
#26868 Ska köpa nytt röjsåg, då vårat Husqvarna 245RX från 1999 har sett sina bättre dagar.

Stihl 450 eller 480, skillnaden är bara 650:-. Så finns det någon anledning att inte ta det med större kubik?

Selen; är den Stihl skickar med bra?

Avatar Fallback

Re: Stihl FS480

HotRodFranki  
#26893
Sjögård skrev:Ska köpa nytt röjsåg, då vårat Husqvarna 245RX från 1999 har sett sina bättre dagar.

Stihl 450 eller 480, skillnaden är bara 650:-. Så finns det någon anledning att inte ta det med större kubik?

Selen; är den Stihl skickar med bra?


Välj 480 tycker jag, finns lite mera resurser hos den.
Stihls´s sele tycker jag är bland det sämsta som tillverkats, men jag vet de som tycker att den är kanon, smaken är som baken.
Själv så trivs jag mycket bra med Husqvarnas Trio balance sele.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26913 Ingen som är sugen på en 265 till vettigt pris... Ny?

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS480

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26992
HotRodFranki skrev:
Sjögård skrev:Ska köpa nytt röjsåg, då vårat Husqvarna 245RX från 1999 har sett sina bättre dagar.

Stihl 450 eller 480, skillnaden är bara 650:-. Så finns det någon anledning att inte ta det med större kubik?

Selen; är den Stihl skickar med bra?


Välj 480 tycker jag, finns lite mera resurser hos den.
Stihls´s sele tycker jag är bland det sämsta som tillverkats, men jag vet de som tycker att den är kanon, smaken är som baken.
Själv så trivs jag mycket bra med Husqvarnas Trio balance sele.


mina 480 är jag mycket nöjd med! har egentligen ingenting att anmärka på! att dom inte skulle starta när dom legat ute har jag inte märkt nåt av!! :roll: mina har legat ute både två & tre veckor ibland,sommar som vinter! å dom har jämt startat och gått bra direkt när man kör igång! Kan väl tillägga att jag kör med "vinter" filtret året runt! pappfiltret som brukar sitta på sågen när man köper dom ger jag inte mycket för! samlar skit som en svamp! så det enda jag gör är att ta bort "vinterplastbiten" i kåpan när snön har försvunnit och det börjar bli lite plusgrader ute! Tips: fundera inte ens på att köra med pappfiltret på vintern!! framför allt inte utan "plastbiten!

När det gäller röjselar så har jag nog provat det mesta! tycker inte alls att stihls comfort sele är så dum! tycker att den sitter "skönare" än bla trio balancen! däremot vinner nog trio balancen i längden mellan dom två, då jag tycker att man har lite bättre rörelsefrihet(sving på sågen) med den! själv kör jag med "baggen" pro harness sedan ca ett år,och måste säga att den ligger helt i en klass för sig på alla punkter! Bla: inget material som binder fukt,lätt att ta av och på,bra ventilation på ryggen,bra "puta" med rejäl "sving", dessutom sitter den jäkligt skönt med bra avlastning! jag har "dunkfästet" på mina,så när jag förröjer så har jag en 5 litersdunk med snabbkork med mig på ryggen,knäpper lätt å snabbt av mig selen,tankar sågen med dunken kvar på selen,på med selen igen,och så är man igång igen på nolltid!! :D anledningen till detta är att på förröjning så kommer man ofta en ganska lång sträcka på en tank,och på detta sätt så slipper man gå så långt å yra runt å leta efter dunken!! :D på ungskogsröjning däremot har jag ingen dunk med mig!(för det mesta)

detta med röjselar är nog en personlig smaksak,men för mig funkar baggen helt klart bäst! jag använder även baggens huggarbälte bla!

Avatar Fallback

Re: Stihl FS480

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26994
Huggarn skrev:
HotRodFranki skrev:
Sjögård skrev:Ska köpa nytt röjsåg, då vårat Husqvarna 245RX från 1999 har sett sina bättre dagar.

Stihl 450 eller 480, skillnaden är bara 650:-. Så finns det någon anledning att inte ta det med större kubik?

Selen; är den Stihl skickar med bra?


Välj 480 tycker jag, finns lite mera resurser hos den.
Stihls´s sele tycker jag är bland det sämsta som tillverkats, men jag vet de som tycker att den är kanon, smaken är som baken.
Själv så trivs jag mycket bra med Husqvarnas Trio balance sele.


mina 480 är jag mycket nöjd med! har egentligen ingenting att anmärka på! att dom inte skulle starta när dom legat ute har jag inte märkt nåt av!! :roll: mina har legat ute både två & tre veckor ibland,sommar som vinter! å dom har jämt startat och gått bra direkt när man kör igång! Kan väl tillägga att jag kör med "vinter" filtret året runt! pappfiltret som brukar sitta på sågen när man köper dom ger jag inte mycket för! samlar skit som en svamp! så det enda jag gör är att ta bort "vinterplastbiten" i kåpan när snön har försvunnit och det börjar bli lite plusgrader ute! Tips: fundera inte ens på att köra med pappfiltret på vintern!! framför allt inte utan "plastbiten!

När det gäller röjselar så har jag nog provat det mesta! tycker inte alls att stihls comfort sele är så dum! tycker att den sitter "skönare" än bla trio balancen! däremot vinner nog trio balancen i längden mellan dom två, då jag tycker att man har lite bättre rörelsefrihet(sving på sågen) med den! själv kör jag med "baggen" pro harness sedan ca ett år,och måste säga att den ligger helt i en klass för sig på alla punkter! Bla: inget material som binder fukt,lätt att ta av och på,bra ventilation på ryggen,bra "puta" med rejäl "sving", dessutom sitter den jäkligt skönt med bra avlastning! jag har "dunkfästet" på mina,så när jag förröjer så har jag en 5 litersdunk med snabbkork med mig på ryggen,knäpper lätt å snabbt av mig selen,tankar sågen med dunken kvar på selen,på med selen igen,och så är man igång igen på nolltid!! :D anledningen till detta är att på förröjning så kommer man ofta en ganska lång sträcka på en tank,och på detta sätt så slipper man gå så långt å yra runt å leta efter dunken!! :D på ungskogsröjning däremot har jag ingen dunk med mig!(för det mesta)

detta med röjselar är nog en personlig smaksak,men för mig funkar baggen helt klart bäst! jag använder även baggens huggarbälte bla!

hur lång är du för han som till verkar baggen säger att man skall andvända den gammla modelen om man är över 180 men den får jag ont i ryggen av fanskapet han har satt skruvar i den nedre stöd punkten så då tittade jag på pro harnes men den är 5cm kortare än den gammla modelen

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26996 Jag är en liten skit på 170cm å ca 85 "pannor" tung!! :lol:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26997
Huggarn skrev:Jag är en liten skit på 170cm å ca 85 "pannor" tung!! :lol:

fan då är man en stor gris på 185 och 95 pannor
ä får väl köpa en och prova om den är bättre än den gammla ryggsäcks modelen är

Användarvisningsbild
Sjögård  
#26998 Selen jag använt de få timmar röjning jag presterat hittills är en Baggen-sele, lånad. Får se vad Stihlselen går för, annars blir det en Bagge.

(Jag är 186cm och tycker den fungerar bra, alla de ca 2x4h jag provat den)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26999
Sjögård skrev:Selen jag använt de få timmar röjning jag presterat hittills är en Baggen-sele, lånad. Får se vad Stihlselen går för, annars blir det en Bagge.

(Jag är 186cm och tycker den fungerar bra, alla de ca 2x4h jag provat den)

är det en pro harnes eller den med stålram

Användarvisningsbild
Sjögård  
#27000 Stålram

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27007
Sjögård skrev:Stålram

den har jag andvänt i ett år nu och tycker den inte är så där jäkla bra det finns vissa saker i konstruktionen som borde vara bättre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).