Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49691 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

anersimyra  
#334590
Göt skrev:hittADE EN VIDEO

15.47 In i videon finns en prototyp på hur man skulle kunna mäta kraften m.m. på ett kast
Ingen länk.. :???:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Göt  
#334591



Lysande att glömma skicka med länken 🤷‍♂️ ~X( ^#(^ :geek:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

anersimyra  
#334592
Göt skrev:
anersimyra skrev:
Göt skrev:det blir djupare och djupare diskussioner men jag tänker så här

Om man gör ett instick i ett träd rakt in på svärdstoppen med fullvarv på sågen så upplever jag att kastrisken är liten

men om jag gör ett instick med lite halvfart på sågen så upplever jag att det är lättare att få kast

:ugeek:
Det är en helt riktig iakttagelse, instick ska alltid göras med maximalt varv på sågen.. :grin:


Men frågan är ju varför :surp: jag ulever också att kastrisken är större med en skämd såg (jag hör till dom som lyckas skämma sågen) blr det högre vridmoment vid ett lägre varv :geek:
Vid lägre kedjehastighet och alltför stort matningstryck klarar kedjan inte att avverka spånor, den kommer helt enkelt att fastna i virket. En slö kedja riskerar snarare att dra snett och nypa fast vid instick.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#334593 Va fan!! Sån orkar jag inte bygga!!! :))
Min blir enklare. :wink:
Börjar bygga imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

anersimyra  
#334597
Göt skrev:https://www.youtube.com/watch?v=UamFWzb7ufE


Lysande att glömma skicka med länken 🤷‍♂️ ~X( ^#(^ :geek:
:grin: lysande att se demonstratörens kedja ( 9.30 in i filmen ) hänga slapp som en " gamgubbskuk " under svärdet.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Homo abies  
#334652 Många teorier här.... (här kommer mina:) att beakta av betydelse: långt svärd;större nosradie, fler tänder i ingrepp, större hävarm jfr. sågmassa/mothåll av förare Kort svärd; mindre nosradie, färre tänder i ingrepp, mindre hävarm jfr. sågmassa/mothåll av förare Teoretiskt borde tvärt emot praktiken ett kort svärd ge snabbare kast än långt beroende på kort avstånd noshjul-främre handtag MEN det bygger på att tänderna vid noshjulet har samma fäste i träet och så är sannolikt inte alls fallet. Som påpekats ovan är ju förutsättningen för kast att kedjan fäster bra i träet av något skäl t.ex många tänder i ingrepp, aggressiv filning/ mycket underställning, slöa tänder. fiberriktning (torrgran ändträ..) och i vissa fall för låg fart. -nu blir det mycket**

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Homo abies  
#334656 -Erkänner: -läste inte innan jag skrev .... flera före mig har skrivit detsamma :sad:

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Hema  
#334703 Varför inte använda sig av en gungbräda rent tankemässigt. Leden på gungbrädan motsvarar det övre hantaget på motorsågen. På ena sidan är avståndet mellan leden och bakre handtaget fast (konstant). Om man sedan tänker sig att man har en justerbar längd på andra sidan gungbrädan (för att motsvara olika svärdslängder, så har vi modellen klar.

De fakta vi utgår ifrån är:
Samma kedjehastighet
Samma storlek på noshjul (svärdsspetsen förändrar risken för kast, inte utfallet av ett kast) Samma kedja (olika kedjor har olika karaktär, men förhindrar inte heller utfallet av ett kast, bara risken för ett kast).

Föreställ er nu att sågen hänger i det övre handtaget och i centrum av noshjulet har man fäst ett snöre, som sedan går vidare upp till ett block hängandes i taket. I andra änden av snöret fästes en vikt, (som skall representera kedjans hastighet). Vikten kommer släppas från en samma nivå, med slappt snöre. Under det bakre handtaget på sågen har en tryckdynamometer placerats för att mäta den kraft som den tänkta högra handen ska klara av att hålla vid ett kast. (Vi får här tänka oss att motorsågsanvändaren har ett stadigt grepp om sågen)

Säg att vi testar med 3 olika svärd (kort, mellan, långt)
Försök:
Med mellan längd på svärdet:
Får man hastigheten X, med vilken hastighet som det bakre handtaget rör sig nedåt, vi får samtidigt kraften Y, med vilken kraft som hantaget rör sig nedåt.
Med kort längd på svärdet:
Skillnaden här är att hastigheten X ökar, men att kraften Y minskar.
Med lång längd på svärdet:
Skillnaden här blir omvänd med att hastigheten X minskar, medans kraften Y ökar.

Resultat:
Med korta svärd är det större risk att man tappar greppet om det bakre handtaget pga.den ökade snärtheten i kastet, medans risken ökar med det större svärdet att man tappar greppet pga. att kraften i kastet ökar, så att du inte klarar av att hålla kvar handen om handtaget.

OBS!
Det är kanske även som så att om man får ett riktigt kast kan man kanske inte oavsätt längd på svärd hålla kvar greppet om sågen. Men det jag vill försöka visa är vilken skillnad/karaktär som blir beroende på svärdsval.

Ser självklart fram emot Erres teststation. :)

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#334762 Fel såg. Ska använda min jonsered 2152 vid testet. Denna står lite modell så länge. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Kse  
#334764 Hmm, vete fan hur nära verkligheten man kommer med en sådan rigg men det ska hursomhelst bli intressant att följa. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#334765
Kse skrev:Hmm, vete fan hur nära verkligheten man kommer med en sådan rigg men det ska hursomhelst bli intressant att följa. :-BD


Hur nära verkligheten jag kommer är inte av så stor betydelse för mig.
Jag vill få fram ett sätt där jag kan testa 4 olika svärdslängder efter exakt samma förutsättningar. Då kvittar egentligen vilket värde jag får, jag kommer ändå att se om värdet ökar eller minskar med längre svärd. Så på så sätt får jag reda på det vi är ute efter.
Ska man bygga en jigg som mäter allt och tar hänsyn till allt så blir det lite övermäktigt för mig.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Kse  
#334768 Ok, själv är jag mest intresserad av hur det fungerar i verkligheten. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

anersimyra  
#334771
Erre skrev:
Kse skrev:Hmm, vete fan hur nära verkligheten man kommer med en sådan rigg men det ska hursomhelst bli intressant att följa. :-BD


Hur nära verkligheten jag kommer är inte av så stor betydelse för mig.
Jag vill få fram ett sätt där jag kan testa 4 olika svärdslängder efter exakt samma förutsättningar. Då kvittar egentligen vilket värde jag får, jag kommer ändå att se om värdet ökar eller minskar med längre svärd. Så på så sätt får jag reda på det vi är ute efter.
Ska man bygga en jigg som mäter allt och tar hänsyn till allt så blir det lite övermäktigt för mig.
Lägg sågen på sidan och kör in spetsen i en träplanka.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#334776 Jag har en plan! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334871 SMP har gjort massor med kast tester...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).