535 FBx | 550 XPG | 562 XPG |
MF 675 + Källefall skogsvagn
Samlarhyllan:
Stihl 012 AV
th skrev:anersimyra skrev:De " små grå " säger också att en minskad nosradie inte ger de yttre delarna en högre hastighet relativt de inre ( nitarna ) varje punkt i en radie ( noshjul ) passerar en given punkt samtidigt, det oavsett varvtal eller diameter på radien...
Nu verkar det behövas lite mer avancerad matematik för att övertyga (KTH eller ej, detta är faktiskt rena fakta som man lär sig redan på gymnasiet, eller borde lärt sig på gymnasiet):
När en kedja passerar noshjulet är hastigheten proportionell mot radien, dvs nitarna passerar med farten K x r där r är radien på svärdet plus avståndet till nitarna. Farten på överdelen av tanden är K x (r + h) där h är avståndet från mitten på niten till toppen på kedjan. Jag mätte r till 25 och 28 mm för ett HVA svärd respektive ett Iggesund svärd med en Carlton K2-kedja. För denna kedja är h ca 7 mm. Relationen mellan farten på toppen av tänderna och farten på nitarna blir då (K x (r + h))/(K x r) ellr 1+h/r om man förenklar det hela. Således blir farten på toppen av tanden 1,25 x farten på nitarna för Iggesundssvärdet och 1.28 x farten på nitarna för HVA -svärdet som har den mindre nosradien Således, en mindre nosradie ger en högre skärhastighet
anersimyra skrev:Efter en tripp till Himalaya för att meditera inför " problemet, " visar det sig att periferihastigheten blir oförändrad med mindre noshjul, man förändrar endast vinkelhastigheten och centrifugalkraften. Ett större noshjuls längre hävarm ger därför kraftfullare kast gentemot ett mindre, dessutom ger ett större noshjul större mängd arbete runt sin radie gentemot ett mindre...
Jim_the_one skrev:Ett "kast" rakt bakåt är ju mer eller mindre ofarligt, som att köra med skjutande kedja, det är bakåt roterande rörelsen som är farlig.
Man kan ju trimma in så att det är typ halva tandhöjden som får ingrepp.
Även viktigt att testa tvärs träfiberriktningen, det borde vara mest bett på det hållet men prova gärna ändträ också.
För att få ett vetenskapligt bevisat så krävs det ju att förutsättningarna för dom olika mätningarna är så lika varandra som möjligt.
Med en släde så är det inte säkert att det blir samma tryck mot svärdet varje gång.
En 45x45 regelstump i änden på en fallande pendel borde ge samma resultat varje gång, givetvis får man byta/flytta stumpen för varje mätning.
Självklart kommer kedjan att avverka en del material. Men så gör det ju även i skogen eller har jag fel där?
jannee skrev:Vilket är det Ni egentligen diskuterar?, är det risken för kast eller kastets styrka eller hur farligt kastet är.
Risken för kast kan knappast ha med svärdslängden att göra. Antingen kastar sågen eller inte.
Avgörande måste vara var på svärdspetsen föremålet träffas och som ger upphov till kast.
Kedjehastigheten och hur vass kedja spelar dock troligtvis den avgörande rollen + hastigheten du sätter an svärdspetsen mot föremålet.
För övrigt påverkas svärdet lika mycket oberoende om det är långt eller kort, dock blir kastet betydligt ofarligare om svärdet är långt - tänk på utväxlingen och svärdets tyngd = trögheten.
Göt skrev:det blir djupare och djupare diskussioner men jag tänker så här
Om man gör ett instick i ett träd rakt in på svärdstoppen med fullvarv på sågen så upplever jag att kastrisken är liten
men om jag gör ett instick med lite halvfart på sågen så upplever jag att det är lättare att få kast
th skrev:Jim_the_one skrev:Ett "kast" rakt bakåt är ju mer eller mindre ofarligt, som att köra med skjutande kedja, det är bakåt roterande rörelsen som är farlig.
Man kan ju trimma in så att det är typ halva tandhöjden som får ingrepp.
Även viktigt att testa tvärs träfiberriktningen, det borde vara mest bett på det hållet men prova gärna ändträ också.
För att få ett vetenskapligt bevisat så krävs det ju att förutsättningarna för dom olika mätningarna är så lika varandra som möjligt.
Med en släde så är det inte säkert att det blir samma tryck mot svärdet varje gång.
En 45x45 regelstump i änden på en fallande pendel borde ge samma resultat varje gång, givetvis får man byta/flytta stumpen för varje mätning.
Självklart kommer kedjan att avverka en del material. Men så gör det ju även i skogen eller har jag fel där?
När svärdet träffar en stock i det farliga området, säg vid en punkt 45 grader ovanför noshjulets centrum så kommer kedjan att börja "klättra" på stocken. För att kunna klättra måste den också kunna skjuta sågen bakåt mot huggaren (vid 45 graders vinkel får du en kraftkomposant längs med svärdet som skjuter sågen mot huggaren och en kraftkomposant vinkelrätt mot svärdet som börjar rotera sågen). Beroende på diametern på stocken blir troligen kontakttiden olika lång och därmed troligen kastkraften olika stor (= man kanske behöver testa med olika stockdiametrar också ).
th skrev:Jim_the_one skrev:Ett "kast" rakt bakåt är ju mer eller mindre ofarligt, som att köra med skjutande kedja, det är bakåt roterande rörelsen som är farlig.
Man kan ju trimma in så att det är typ halva tandhöjden som får ingrepp.
Även viktigt att testa tvärs träfiberriktningen, det borde vara mest bett på det hållet men prova gärna ändträ också.
För att få ett vetenskapligt bevisat så krävs det ju att förutsättningarna för dom olika mätningarna är så lika varandra som möjligt.
Med en släde så är det inte säkert att det blir samma tryck mot svärdet varje gång.
En 45x45 regelstump i änden på en fallande pendel borde ge samma resultat varje gång, givetvis får man byta/flytta stumpen för varje mätning.
Självklart kommer kedjan att avverka en del material. Men så gör det ju även i skogen eller har jag fel där?
När svärdet träffar en stock i det farliga området, säg vid en punkt 45 grader ovanför noshjulets centrum så kommer kedjan att börja "klättra" på stocken. För att kunna klättra måste den också kunna skjuta sågen bakåt mot huggaren (vid 45 graders vinkel får du en kraftkomposant längs med svärdet som skjuter sågen mot huggaren och en kraftkomposant vinkelrätt mot svärdet som börjar rotera sågen). Beroende på diametern på stocken blir troligen kontakttiden olika lång och därmed troligen kastkraften olika stor (= man kanske behöver testa med olika stockdiametrar också ).
anersimyra skrev:Det är en helt riktig iakttagelse, instick ska alltid göras med maximalt varv på sågen..Göt skrev:det blir djupare och djupare diskussioner men jag tänker så här
Om man gör ett instick i ett träd rakt in på svärdstoppen med fullvarv på sågen så upplever jag att kastrisken är liten
men om jag gör ett instick med lite halvfart på sågen så upplever jag att det är lättare att få kast