Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49601 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340105 Den såg jag fått flest kast med / drifttimme är nog en 38cc hobbysåg med 18" 3/8hobby kedja.
Minst antal kast / drifttimmeär nog en 020 med 1/4 kedja.
Kraftigast kast jag minns var en 90cc Jonsered med 28".

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

bjed0001  
#340115 Bra jobbat Erre, all heder!

Var tvungen att söka lite på ämnet kastrisk och hittade en studie som stödjer Erres resultat. Där fann man också att kortare svärd gav kraftigare kast. Så Erres tester stämmer gott...

Det framkom även som nämnts här att större motor ger kraftigare kast samt att typ av kedja, typ av svärdsspets och kedjespänningen var av stor betydelse. I och för sig kanske självklart när man hör det men har inte reflekterat över det tidigare...

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340157 Äntligen lite vettig text med både omega, alfa, fi, täta och delta :ugeek: :ugeek:
Även om längre svärd minskar kastvinkeln så rekommenderas de ändå inte:
It is necessary to note that lengthening the guide bar to decrease kickback angle also causes bigger energy loss related with chain friction in the guide bar. It decreases the efficiency of woodworking and generally impedes the use of the machine. The decision to use a longer guide bar requires thorough consideration.


Förvånande att chisel gav mindre kastvinkel än semichisel :surp:

Dåligt spänd kedja ökar också inverkan av kast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Hema  
#340173 Svärdslängden X 2 X 3.14 = Omkretsen (om det vore en kapklinga) Tar man detta värde och sedan delar med kedjehastigheten (ex. 20m/s). Får man fram hur lång tid det tar för sågen att snurra ett helt varv.
På ett 13-svärd får man en rotationstid på ca 0,1s, för 15" = 0,12s, för 18" = 0,14s. Blir ganska tydligt att ett kortare svärd sticker iväg kvickare. Men det är gott att det finns personer som @Erre, som förtydligar teori med praktik. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340248 Blir inte centrum för vridet framför svärdsfästet då?
Borde inte sågens längd räknas in eftersom de i regel kastar i framkant medans bakre handrag i stort är oförändrat fram tills man tappar greppet?
Det gör man i regel innan det snurrat ett halvt varv. Ca en tredjedel av ett varv.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Hema  
#340280 Självklart tappar man greppet före ett helt varv, jag menade visa på skillnaden i den tid det tar att rotera.

En annan liknelse: En dödsryttare (motorcyklist som kör innuti ett rum med runda väggar (tänk kula/cylinder)). Beroende på rummets storlek/diameter, så tar det olika lång tid för cyklisten att ta sig ett helt varv, om hastigheten är den samma.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340293 Jo, det är ju klart.
Om man då håller i sågen och får ett kast i ett oförberett tillfälle där man inte står/håller rätt kan det hända grejer. Vridpunkten spelar stor betydelse då.
Har du den säkert i bakre handtag krävs mer kraft och större hastighet för att kasta i samma hastighet som om du håller bara i bågen och får vrid punkt högt och långt fram.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

jannee  
#340299 Till syvende och sist är det väl ändå handhavandet av sågen som avgör om det blir något kast eller inte. Håller du i sågen som du fick lära dig när du tog motorsågskortet uppstår INGA kast - kedjebromsen utlöser långt innan kastet hinner blir mer än en liten knyck, framförallt om sågen även är utrustad med triobrake. Hur många gånger kedjebromsen utlöst utan att man märkt någon fara kan jag bara inte räkna till.
Men visst håller man sågen i en hand och massavedsbiten i den andra medan man kvistar ligger man säkert lite risigt till. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340300
jannee skrev:Till syvende och sist är det väl ändå handhavandet av sågen som avgör om det blir något kast eller inte. Håller du i sågen som du fick lära dig när du tog motorsågskortet uppstår INGA kast - kedjebromsen utlöser långt innan kastet hinner blir mer än en liten knyck, framförallt om sågen även är utrustad med triobrake. Hur många gånger kedjebromsen utlöst utan att man märkt någon fara kan jag bara inte räkna till.
Men visst håller man sågen i en hand och massavedsbiten i den andra medan man kvistar ligger man säkert lite risigt till. :mrgreen:


Du kan stå hur rätt du vill o göra allt rätt o riktigt, du kommer ändå att få kast.
Att påstå att det helt går att undvika är delvis rätt, men då får man undvika att såga helt o hållet!
Utlöser kedjebroms av sig själv utan någon anledning är det service dax...

Hastiga kast när det slår riktigt är lite skrämmande, men de som kommer smygande utan hastigt knyck är nästan värre för de ignoreras lätt förlänge.
Aptering där fiber klämmer kedjan o drar dig över socken eller kastar dig nån meter upp är ingen höjdare heller. Jag har fått rejäla lyft och är inte i fjäder vikt precis...

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340301 Det jag menar är att det är många faktorer som spelar in förutom svärdstrissans toppdiameter och svärdets längd.
Detta test är väldigt bra och mycket lärorikt, men att utgå från enbart detta är nog inte rätt.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

jannee  
#340302 Är visserligen bara en glad amatör, men under mina 45 år i skogen har jag då aldrig upplevt ett sådant kast som erre lyckades får fram i sina försök. Innan kastet blivit i den storleksordningen har kedjebromsen för länge sedan löst ut. Det är i mitt tycke bättre att kedjebromsen utlöser (kanske i proffsens tycke väl lätt) en gång för mycket än för sent.
Kanske haft tur eller är väl försiktig när jag arbetar i skogen eftersom jag ALDRIG i princip får några kast, dock löser kedjebromsen ut då och då (eller rätt ofta), detta kanske beroende på att jag filar ned ryttarna. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Williamm  
#658623 Hej!
Vilket intressant! test @Erre

Jag har funderat på en till aspekt av testet.
Om man fäster handtagsbågen i en teleskopisk stång där sågen kan röra sig uppåt och spänner ner den med en fjäder på ca 5kg (min gissning av vad man håller emot med vänsterhanden vid kast)
så blir det mer likt ett riktigt kast.

Vad tros om det?

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#658639 Det här var inte igår. 😃

Kanske det.
Har klurat mer än en gång på hur man skulle bygga en bättre ställning och göra lite nya test. Men det har inte blivit tid över.

Det ska ju vara så att man kan upprepa precis exakt samma om å om igen.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Williamm  
#658645 Precis!

En av orsakerna till att det sägs att längre svärd kastar mer kan vara att man oftast har en större/starkare så då.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

anersimyra  
#658680 Att man får fler kast med ett 18” jämfört med ett 13/15” är ett både rätt och ett felaktigt påstående. Är man van vid 13/15” och hänger på ett 18” och i övrigt hanterar sågen på samma sätt som med de kortare svärdslängderna så är man tveklöst och vevar runt med svärdsspetsen bland ris och grenar som ger lite småkast tills man anpassat sågningen till det längre svärdet.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).