Motorsåg och handhållet

Tomgångsproblem på HVA 335XPT

9 inlägg 5313 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tomgångsproblem på HVA 335XPT

LenteFolie  
#332035 Jag har läst mycket både intressanta och roliga trådar här på Skogsforum sedan en tid tillbaka. Som "rookie" inom skog och trädvård har jag insett att det finns många här som man kan lära sig en hel massa av.
Jag har ett problem som jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig med.
För en tid sedan köpte jag en Husqvarna 335 XPT, topphandtagssåg. Den är väl använd men i hyggligt skick, trots att den är från 1997. Första gångerna jag använde den surrade den på som bara den. Då "övningskörde" jag med den på marken för att få en känsla för den innan jag började klättra med den. När jag tog upp den i träden visade det sig att den går som en klocka under alla omständigheter utom när jag lyfter upp den från att haft den på tomgång hängande i stroppen och plockar upp den för att såga. Då dör den. Alltså går sågen på tomgång med svärdet nedåt håller den sig igång bra ända tills jag lyfter upp den horisontellt igen. Då dör den och blir svårstartad.
Jag tänkte att det är ju inte konstigt om det är lite slitet, trött och skitigt inuti så jag plockade isär och sköljde ur tankarna, bytte allt gummi, alla filter och ultraljudstvättade förgasaren. Tyvärr är problemet helt oförändrat. Det enda som hjälper är om jag ställer ner lågfartsnålen men då blir den svårstartad istället och måste få "halvgas" för att eventuellt hoppa igång på några drag.
Är det någon motorsågskunnig här som kan tipsa om andra åtgärder som kan hjälpa?
Ha en bra dag!
LenteFolie



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

anersimyra  
#332038
LenteFolie skrev:Jag har läst mycket både intressanta och roliga trådar här på Skogsforum sedan en tid tillbaka. Som "rookie" inom skog och trädvård har jag insett att det finns många här som man kan lära sig en hel massa av.
Jag har ett problem som jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig med.
För en tid sedan köpte jag en Husqvarna 335 XPT, topphandtagssåg. Den är väl använd men i hyggligt skick, trots att den är från 1997. Första gångerna jag använde den surrade den på som bara den. Då "övningskörde" jag med den på marken för att få en känsla för den innan jag började klättra med den. När jag tog upp den i träden visade det sig att den går som en klocka under alla omständigheter utom när jag lyfter upp den från att haft den på tomgång hängande i stroppen och plockar upp den för att såga. Då dör den. Alltså går sågen på tomgång med svärdet nedåt håller den sig igång bra ända tills jag lyfter upp den horisontellt igen. Då dör den och blir svårstartad.
Jag tänkte att det är ju inte konstigt om det är lite slitet, trött och skitigt inuti så jag plockade isär och sköljde ur tankarna, bytte allt gummi, alla filter och ultraljudstvättade förgasaren. Tyvärr är problemet helt oförändrat. Det enda som hjälper är om jag ställer ner lågfartsnålen men då blir den svårstartad istället och måste få "halvgas" för att eventuellt hoppa igång på några drag.
Är det någon motorsågskunnig här som kan tipsa om andra åtgärder som kan hjälpa?
Ha en bra dag!
LenteFolie
Prova med sågen i olika lägen, ändras tomgången kan en läckande vevaxeltätning vara problemet. Att byta stift kan även det göra underverk på sågen, jag har en 338 xpt som gick som en kratta under flera år, på den bytte jag till ett icke avstört stift vilket fick sågen att återigen fungera.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332068 Det kan vara en del olika grejer, de här sågarna kan driva en till spritmissbruk.
Nån har jag sett haft felaktigt monterad bränsleslang så den storknade när den inte var vågrät.

Vända såg är inget test utan mer fingervisning. Bättre är o provtrycka o se var det inte är tätt nog.
Ibland när de reagerar upp o ner är det nåt med bränsle slang/filter/lod, insug, cylinderfot, förgasarfäste etc.
Sida till sida visar vevtätning ibland.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

LenteFolie  
#332071 Hej anersimyra.
Tack för snabbt svar! Tändstiftet bytte jag tillsammans med luftfilter och bränslefilter, som första åtgärd. Lagren däremot har jag inte kollat. Jag delade hela motorn för att laga en sak som har med oljepumpen att göra och tänkte lite på lagren. Det var inget märkbart glapp i lagren men om de är täta har jag ingen uppfattning om. Vet du något bra sätt att kolla täthet? När jag vrider sågen i olika lägen ändrar sig tomgången lite upp och ner men det är bara en lägesförändring den dör av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

LenteFolie  
#332073 Hej Mange. Tack för ditt svar, också snabbt! Jag kollade på det här med provtryckning i verkstadshandboken men kände att det var lite väl stort projekt just då, bygga mätutrustning och plugga portar och vad det nu var som skulle göras. Det är vevhusets täthet du tänker på antar jag? Testar man både övertryck och undertryck när man testar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332087 Man kommer rätt långt med ett litet övertryck.
Man testar olika delar eller hela sågen på en gång.
Att testa med mellanstycke på är intrerssant. Förgasare testas nog bäst seperat, men om det är spjäll o hus som misstänks så kan man testa det mrd förknasare monterat.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

LenteFolie  
#332102 Det låter som jag ska göra lite trycktest helt klart. Mellanstycke är det det som jag kallar insugsrör? Delen mellan förknasaren och cylinder/vevhus. Det dröjer nog några dagar innan jag har möjlighet att sätta ihop klocka, slangar och pluggar men jag återkommer med resultat så snart jag har något. Om man märker att det läcker borde såpvatten eller läcksökningspray funka för att mer exakt hitta stället det läcker från va?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332123 Du kommer långt med en stor trut och en slang med...

Jag hade nog kollat ordentligt först innan provtryck. Särskilt slang, melanstycke o se till allt sitter som det ska.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem på HVA 335XPT

Jawnax  
#510909 Uppdaterar tråden.
Har en 335 xpt med större problem än tomgång, den går endast Max 10sek vid varje start och startar endast på choke.

Beställde en repsats till walbro'n och böt utan resultat, dock tror jag problemet sitter i gasspjället.
Den stänger inte helt då man släpper gasen, ser ut som att spjället är slitet, så den fastnar i loppet.

Tänkte byta ut hela förgasaren och priset på Zama är knappt hälften av en walbro, någon med erfarenheter om Zama? Dock kanske inte choke/gas ser lika ut på den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).