Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

117 inlägg 32027 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

toker72  
#753743 Prova fila kedjan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#753825
toker72 skrev:Prova fila kedjan.

😮 tänk att det i dag finns sågar vars acceleration man kan påverka genom att fila kedjan.. :-bd synd att vi som ägnade sjuttio och åttiotalet åt manuellhuggning inte redan då hade tillgång till detta tekniska under. 😥

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

tallen100  
#753826
anersimyra skrev:
toker72 skrev:Prova fila kedjan.

😮 tänk att det i dag finns sågar vars acceleration man kan påverka genom att fila kedjan.. :-bd synd att vi som ägnade sjuttio och åttiotalet åt manuellhuggning inte redan då hade tillgång till detta tekniska under. 😥

Tekniken går tydligen framåt🤣😂🐫

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#753829
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
toker72 skrev:Prova fila kedjan.

😮 tänk att det i dag finns sågar vars acceleration man kan påverka genom att fila kedjan.. :-bd synd att vi som ägnade sjuttio och åttiotalet åt manuellhuggning inte redan då hade tillgång till detta tekniska under. 😥

Tekniken går tydligen framåt🤣😂🐫

Jo, och med tanke på alla de hundratusentals fildrag man då tvangs utföra under perioden så skulle sågen få kraft som räckte till för att vi alla skulle kunna tagit oss en tur till både månen och Mars..😛👽👽

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Robertberg  
#753840
tallen100 skrev:Vill man göra det enkelt för sej så kör man inte med längre svärd än nödvändigt.
Med ett 13 tum klarar man i stort sett allt 😎
Så enkelt är det 🌲


Rotkapade vindfällen med både 13" och 20" idag. Det enklaste tyckte jag var 20" när jag nådde igenom direkt från ett håll.
Men ett 30" svärd hade varit jobbigare, så jag håller helt med dig.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Alex Strömberg  
#753847
Robertberg skrev:
tallen100 skrev:Vill man göra det enkelt för sej så kör man inte med längre svärd än nödvändigt.
Med ett 13 tum klarar man i stort sett allt 😎
Så enkelt är det 🌲


Rotkapade vindfällen med både 13" och 20" idag. Det enklaste tyckte jag var 20" när jag nådde igenom direkt från ett håll.
Men ett 30" svärd hade varit jobbigare, så jag håller helt med dig.

Brukar vara enklast och gå fortare med svärd som når igenom, att hålla på med tripla instick och massa skit med 13" är bara onödigt.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#753850 Som här då.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

T Landström  
#753853
Alex Strömberg skrev:
Robertberg skrev:
tallen100 skrev:Vill man göra det enkelt för sej så kör man inte med längre svärd än nödvändigt.
Med ett 13 tum klarar man i stort sett allt 😎
Så enkelt är det 🌲


Rotkapade vindfällen med både 13" och 20" idag. Det enklaste tyckte jag var 20" när jag nådde igenom direkt från ett håll.
Men ett 30" svärd hade varit jobbigare, så jag håller helt med dig.

Brukar vara enklast och gå fortare med svärd som når igenom, att hålla på med tripla instick och massa skit med 13" är bara onödigt.


Visst går det enklare och fortare att kapa vindfällor och fälla med ett längre svärd...men med tanke på hur lite tid man läger på fällning i förhållande till kvistning så väljer jag 13" svärd alla dagar i veckan...

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

tallen100  
#753855 Många tycks gå med 20" bara för att det ska se coolt ut 🤣
inga fel på 20" eller 30" när det behövs, men det gör det dock sällan.
ska jag välja endast ett svärd så är det 13" som gäller.
Det funkar till i stort sett allt, och är smidigt.
Mindre att fila, kräver mindre smörjning, mindre kastbenäget, o.s.v. endast fördelar. 🤓
Men det ser förstås inte lika coolt ut, gör som ni vill 🤣
Senast redigerad av tallen100 lör 26 mar 2022, 21:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

toker72  
#753856 .[/quote]
Brukar vara enklast och gå fortare med svärd som når igenom, att hålla på med tripla instick och massa skit med 13" är bara onödigt.[/quote]

Visst går det enklare och fortare att kapa vindfällor och fälla med ett längre svärd...men med tanke på hur lite tid man läger på fällning i förhållande till kvistning så väljer jag 13" svärd alla dagar i veckan...[/quote]
Just därför det är förvånande många vill ha krafig tung såg när den behövs så liten del av tiden en mindre smidigare fixar kvistningen bra och har man problem med accelerationen så får man lära sig rätt teknik.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Alex Strömberg  
#753857
T Landström skrev:
Visst går det enklare och fortare att kapa vindfällor och fälla med ett längre svärd...men med tanke på hur lite tid man läger på fällning i förhållande till kvistning så väljer jag 13" svärd alla dagar i veckan...


En smak sak alltså. Träffar mer och mer proffsfällare som frågar efter 18" och uppåt svärd. Just för att 13" är för kort. Har man längre behöver man inte böja ryggen lika mycket med om trädet ligget på marken.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753859 Det eg foretrekk, ei lita sag med 12 toms til kvisting, kapping og felling av mindre trer og ei større sag med 16-18 toms for felling og kapping av større trer. Det passar vel ikkje alle men passar iverfall meg. Dumt eg ikkje tok eit bilde av askeveden eg lagde til forrige lørdag formiddag 52 sekker på 60 liter. fellinga og kappinga gjekk ganske fort, alt blei utført med 12 toms sverd og ei 201.
Senast redigerad av can lör 26 mar 2022, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#753860 Kubik och långsvärdssjukan härjar i landet och smittan kommer från USA..🤒😛Faktum kvarstår att med en 13” utrustning så fäller och upparbetar vi professionella skogsarbetare ett träd med diametern 75 cm i fällskäret betydligt snabbare och smidigare än de som tramsar omkring med en såg på plus 50cc och med en skärutrustning på minimum 18” och uppåt.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Alex Strömberg  
#753863
anersimyra skrev:Kubik och långsvärdssjukan härjar i landet och smittan kommer från USA..🤒😛Faktum kvarstår att med en 13” utrustning så fäller och upparbetar vi professionella skogsarbetare ett träd med diametern 75 cm i fällskäret betydligt snabbare och smidigare än de som tramsar omkring med en såg på plus 50cc och med en skärutrustning på minimum 18” och uppåt.. 🤣

Hört från väldigt väldigt många i butiken som kallar 261or och 550 små sågar så finns nog nån anledning till att större sågar börjar bli vanligare.

Förmodligen för de går fortare med en såg såg orkar 🤔

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

tallen100  
#753864 En gammal hederlig 242 xpg med sin rapphet duger egentligen till det mesta, men sågar i den klassen finns ju tyvärr inte att få nya idag.
större såg än 50cc är tämligen onödigt vid "normal huggning", men ska det kubbas grov ved från välta eller sågas brädor skadar det inte med större såg. 👍
Senast redigerad av tallen100 sön 27 mar 2022, 01:22, redigerad totalt 3 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).