Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

117 inlägg 32021 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

traktorz  
#370415 Använder armbågsskydd i förebyggande syfte, för att inte få ont i armbågen. Bättre att ligga ett steg före, med att minimera skaderisk. Har vilat arm och axlar ett par månader, så nu är det dags för lite huggning igen, hyggesrensning och lätt gallring i naturvårdsfrämjande zoner.

Clas Ohlson har ett lämpligt skydd från Adidas, det finns vanligtvis hos olika sportaffärer.
Bild


Ref:
http://www.clasohlson.com/se/Armbågsskydd-Adidas/Pr315474002

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623456 Jaha, svärdet har rullat på och har blivit den självklara sågen som alltid är med i skogen. Är det gallring så är det MS200 som är reservsåg, är det mellangrovt så är det den andra 2152 med 13'' eller 15'', är det grovhuggning så blir det 362.

Kort sagt har det blivit mer lyckat än jag anade. Svärdet har väl gått bortåt 80fub och börjar tyvärr bli väl slitet. Kvaliteten på GB tycker jag lämnar en del övrigt att önska.

1581058804_2020-02-04_19.09.51.jpg


Därmed till den stora frågan vilka alternativ finns det? Sven tar hem Tsumura men då är det 50st som gäller och han tror inte att marknaden är så stor.

Skogma rear dem just nu så kanske ska man köpa på sig och slänga när man lessnar. Det tilltalar mig inte men det är kanske ekonomiskt vettigast?

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Avslutat-02  
#623458 Vad betalar du för svärdet?

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623465 Skogma säljer för 75kr/st just nu. Ska jag köpa ett tsumura så blir det nog bortåt 600kr.

Det låter uppenbarligen helt galet att överväga ett kvalitetssvärd med de prisskillnaderna.......

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Palakangas  
#623467
busholle skrev:Skogma säljer för 75kr/st just nu. Ska jag köpa ett tsumura så blir det nog bortåt 600kr.

Det låter uppenbarligen helt galet att överväga ett kvalitetssvärd med de prisskillnaderna.......

Har du sett svärden på Verktygsboden? Archer heter de. Billiga åtminstone.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623470
Palakangas skrev:
busholle skrev:Skogma säljer för 75kr/st just nu. Ska jag köpa ett tsumura så blir det nog bortåt 600kr.

Det låter uppenbarligen helt galet att överväga ett kvalitetssvärd med de prisskillnaderna.......

Har du sett svärden på Verktygsboden? Archer heter de. Billiga åtminstone.


Ser inte att de skulle ha 11'' i .325?

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Palakangas  
#623471 Synd.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623484 75kr/st! Det är ju inte helt fel. Det måste väl va prisvärt?
Vet de som gav de tredubbla o körde hälften med Husqvarnas svärd o va skitnöjda!

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623485 Har du rätt låga ryttare? Ser ut som det bankat lite. Putsa till det o se hur det ser ut sen. Grader o banor. Gissar du har en bit kvar o slita på tills kedjan går i botten.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623495
Mange skrev:75kr/st! Det är ju inte helt fel. Det måste väl va prisvärt?
Vet de som gav de tredubbla o körde hälften med Husqvarnas svärd o va skitnöjda!


https://skogma.se/skogsbruk/avverkning/motorsagssvard/gb/

De verkar ha brutal utförsäljning på resterande uddamodeller av GB-svärd. Jag beställde 5st, håller de i 5år/st så har jag bara några år till pension när de är slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623498
Mange skrev:Har du rätt låga ryttare? Ser ut som det bankat lite. Putsa till det o se hur det ser ut sen. Grader o banor. Gissar du har en bit kvar o slita på tills kedjan går i botten.


De är filade på 0,8mm och det är väl rätt lågt. Svärdet i övrigt har långt kvar till botten på spåret.

Saken är att jag inte har slitit ut 2 kedjor på det ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623501 GB är rätt mjuka. De vita håller lite bättre. Vad har du för kedja?
Hårda kedjor på mjukt svärd ger mycket slitage och tvärt om.
Hur ser kedjans slitage ut?

Att rotera flera kedjor på ett svärd/drev ger fler drift timmar o jämnare slitage. Går det två efter varandra går det nog 5 i rotation.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623514 De snurrar med Oregon BP och kedjorna ser fantastiskt fina ut. Oregon brukar jag klassa som mjuka eller normala kedjor, Stihlkedjor däremot är så hårda att de bara hör hemma på Stihls svärd.

Har kört kedjor efter varandra men varit flitig med att vända svärd och filat grader var gång. Nosen har dock varit svår att få att sitta still. Nu senast efterslog jag nitarna igen för att försöka få den till att sitta still.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623521
busholle skrev:
Mange skrev:Har du rätt låga ryttare? Ser ut som det bankat lite. Putsa till det o se hur det ser ut sen. Grader o banor. Gissar du har en bit kvar o slita på tills kedjan går i botten.


De är filade på 0,8mm och det är väl rätt lågt. Svärdet i övrigt har långt kvar till botten på spåret.

Saken är att jag inte har slitit ut 2 kedjor på det ännu.

0,8 mm ryttarfilning låter mycket. Oregon rekommenderar 0,025 tum (=0,64 mm). Har för mig att HVA:s mall ger max 0,75 mm i läge "soft"

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623526
th skrev:
busholle skrev:
Mange skrev:Har du rätt låga ryttare? Ser ut som det bankat lite. Putsa till det o se hur det ser ut sen. Grader o banor. Gissar du har en bit kvar o slita på tills kedjan går i botten.


De är filade på 0,8mm och det är väl rätt lågt. Svärdet i övrigt har långt kvar till botten på spåret.

Saken är att jag inte har slitit ut 2 kedjor på det ännu.

0,8 mm ryttarfilning låter mycket. Oregon rekommenderar 0,025 tum (=0,64 mm). Har för mig att HVA:s mall ger max 0,75 mm i läge "soft"


Det må vara men det går fort att kvista :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).