Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

117 inlägg 32005 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329732 Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att ha ett kortare svärd än 13" på en mellanstor såg?
Tanken var att köpa ett 11" svärd och 52 länk kedja drivet av 8kugg drivkrans. Meningen med detta är att få upp kedjehastigheten utan att försämra accelerationen och samtidigt få en något smidigare såg.
Nästa fråga är var man kan köpa ett sådant svärd, Oregon har i sina rekommendationstabeller men vem tar hem ett sådant?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

SawTroll  
#329842 Jeg har ingen erfaring med det, og vil aldri vurdere å prøve det. Etter min mening er balanse og håndterbarhet best med 15 -16" sverd, 13" er for kort/lett.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

jannee  
#329845 Avråder på det bestämdaste, sågen blir baktung, du lär ändå få upp så pass stor kedjehastighet att svärdet framkant undersida tenderar till att slitas onormalt mycket.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#329847
image.jpg
Är du ute efter ett maximalt lätt svärd kan detta rekommenderas, vad gäller balansen spelar det ingen roll om du har 15 eller 13" på t.e.x en 550 / 346, lyft med ett finger i främre bågen och sågen kommer ha samma läge med bägge svärdstyperna.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

jannee  
#329852 Busholle ville ned till 11 tum, måste ändå vara en stor skillnad mellan ett 11 tums kontra ett 15 tums, vilket i mitt tycke är ganska optimalt på en 50 cc motorsåg,
Även om man växlar upp sågen orkar den väl med att både dra och accelerera snabbt.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329856 Märker en rätt stor skillnad mellan 13 och 15 tum när det gäller accelerationen och därmed rytmen i kvistningen så det är det som lockar lite.
Hittade ett massivsvärd hos Skogma GB Arbropro det borde vara positivt för balansen.
Har endel senvuxen förstagallring till nästa säsong och erfarenheten hittills är att jag fått bättre teknik och flyt desto kortare svärd jag haft. Den avgörande brytpunkten är att svärdet inte räcker till nästa kvistvarv då jag upplever att det stör rytmen att behöva tänka på svärdspetsen och därmed hålla hålla tillbaka sågen från kvistarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#329860
busholle skrev:Märker en rätt stor skillnad mellan 13 och 15 tum när det gäller accelerationen och därmed rytmen i kvistningen så det är det som lockar lite.
Hittade ett massivsvärd hos Skogma GB Arbropro det borde vara positivt för balansen.
Har endel senvuxen förstagallring till nästa säsong och erfarenheten hittills är att jag fått bättre teknik och flyt desto kortare svärd jag haft. Den avgörande brytpunkten är att svärdet inte räcker till nästa kvistvarv då jag upplever att det stör rytmen att behöva tänka på svärdspetsen och därmed hålla hålla tillbaka sågen från kvistarna.
Det vore intressant att prova ett kortare svärd än 13" i klengallring.. :smile: , en " baktung " såg blir betydligt snabbare att kvista med än en framtung, ett kort svärd ger dessutom bättre kontroll när man kvistar med överdelen av svärdsspetsen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Brumsten  
#329861 Hej, det var många huggare som körde med 11" svärd på 80-talet i förstagallringar innan maskinerna tog över.
Har själv en Tanaka med 11" för passröjning, funkar bra.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329871 Tack
Det var sådan respons jag sökte.
Jag är rätt säker på att manuellhuggarna på 80-talet visste vad de gjorde. Min morfar ägde inget svärd längre än 13" och ekstockarna han körde till byasågen var grövre än vad klingan räckte igenom.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333995 Igår kom det ett paket från Skogma och så här blev det. Kedjorna kan det inte vara stor åtgång på, vissa var rätt dammiga och det var 21BP kedjor i en äldre förpackning. Tog ner ryttarna till 0,80 underställning, tror inte det blir för tufft för arbete i klen skog.
2015-06-16 20.40.30.jpg
2015-06-16 20.39.57.jpg

2015-06-16 20.41.19.jpg

2015-06-16 21.10.09.jpg

Nu får det vara stopp för fler modeller av kedjor och svärd. Det som hänger är 15'', 13'' Mejseltand, 13'' vanlig, 11''1,5mm, 12'' 1,3 och 12'' 1,1. Svärden i mitten, ofilat till vänster och filat till höger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

JensSkoog  
#333997 Blir intressant å höra hur du gillar det. Undrar hur det blir med underställning på 0,80 - blir det inte å hugga då?

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334004 Får se hur det går med underställningen, om man inte provar kan man inte veta :wink: men snäll kommer den inte att bli det vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

SkogsAdam  
#334010 Har en fundering. Blir inte sågen orolig med ett så kort svärd? Tänker att man lättare får kast när sågsidan är såpass kort. Hade en instruktör som aldrig skulle använda kortare än 15" av just den anledningen. Skulle vara kul att höra från någon som har erfarenhet utav det.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334014 När det gäller kastrisk och svärdsläng har allt jag läst och prövat själv visat på att risken vid kast är mindre med korta svärd. Man kan förklara det med att kraften i svärdspetsen alltid är densamma och längden på svärdet genererar momentet och ett kortare svärd ger mindre moment. Den stora fördelen som jag hoppas på är att ska kunna avlasta sågen bättre mot stammen utan att komma i kontakt med underlaget och vid kvistning av tättsittande kvistvarv inte nå till nästa kvistvarv med svärdspetsen.
arnesimyra skrev lite ovan om kvistning med svärdspetsen och att kortare svärd ger bättre kontroll vilket jag håller med om.
Vill man prova kastrisk så är det bara att ställa sig att öva instick med ett 20'' svärd och sedan göra om det med ett 13'' :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

JensSkoog  
#334016 Holler nog med Busholle i det! Själv kör jag kvistning med MS200 eller MS192 me 12" svärd på båda, och finner det mycket bekvämt och med liten riskiko för kast.
Värsta "kastperioden" jag har haft var när jag ärvde min morbrors 50cc Jonsered med 18" svärd. Var van med 13" på min gammla HVA. Blev inte långa tiden innan det satt annat svärd på ärvet :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).