Motorsåg och handhållet

stihl 026C går inte bränslebyte

18 inlägg 7805 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl 026C går inte bränslebyte

forest.  
#326022 Har en Stihl 026c som inte vill gå när jag bytt till aspen.

Går på chok läget en stund men när man drar upp reglaget så dör den

går att skifta mellan hel å full chok när man hör att den tänker stanna.

någon som vet vad felet är? förgasare bränsleledning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

tallen100  
#326026 Membranet eller så drar den tjuvluft någonstans, börja med att kolla bensinslangen.

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Blivande snickare  
#326027 Om du har bytt från vanligt bensin till aspen så har du antagligen gamla avlagringar som lösts upp av aspenbränslet och nu täpper förgasaren.
Så börja med en ordentlig förgasarputs!

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

röjar kalle  
#326028 Sågen vill ha riktigt bränsle inte något aspen skit den protesterar fortsett och köra på vanlig bensin :D :D :D

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Phantom  
#326035 Du har troligen fått upplösta avlagringar vid bränslebytet och behöver då en rengöring/ membranbyte i förgasaren. Alternativt kan du klara dig med en ny justering av förgasaren, men är ganska ovanligt att det bara är det...

Användarvisningsbild

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

totte  
#326103 Rengöring som sagts, och så byt bensinslangen, annars kommer det förmodligen mer goja.

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Brumsten  
#326109 Hej, eftersom Aspen inte innehåller något lösningsmedel tror jag inte på upplösta slaggprodukter.
Är bensinslangen hel och bensinfiltret nytt så tror jag att det är finsilen under pumpmembranet som är
igensatt.
Om det är länge sedan du använde sågen senast kan det även bero på stela membran i förgasaren.
Endast byte av bränsletyp påverkar inte motorn om allt övrigt är ok.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Göt  
#326255 026 luftfilter blir lätt igensatt gör rent det och skruva ur membranet ur förgasaren och gör rent det kan funka, hade lite sänt krångel när jag bytte till aspen men har sen fungerat mycket bättre än tidigare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

forest.  
#326287 Vilket menbran ska jag rengöra de unter locket med 1 skruv? eller de med 4 skruvar och ansl. till luftfiltret? Vad har du ställt H L skruven? har mina på 1 varva ska sågen gå på de utan problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Göt  
#326376 membranet med fyra under fyra skruvar gör rent överallt du kan och tvätta av membranet gör sen grundinställningar på H och L skruvarna då borde den hoppa igång sen får du finjustera lite

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Brumsten  
#326413 Hej, om man ska tvätta membramet, i så fall vilket av dom två?, hur gör man med packningarna?, tål
dom vanligt tvättmedel?,
Ska dom torktumlas efteråt?.
Nej, sätt in nya delar i förgasaren, köp en rep.sats.
Det verkar finnas många ideer om förgasarteorier och om varför dom inte fungerar här på forumet.
Undrar hur många av dom man kan lita på?.
Jag börjar alltid med att provtrycka förgasaren genom bensinslangen, undrar hur många sådana som har
bytts ut i onödan?.
Om det är ok, provtryck vevhuset.
Förgasare slits på ställen som är svåra att precisera, typ invändiga små kanaler osv.
Även högvarvsmunstycket kan vara defekt, svårt att byta för att inte säga omöjligt.
Det här pratet om att Aspen är skit och löser upp slagg i bensinslangar och förgasare bedömer jag som
skitsnack, om det är så, varifrån kommer skiten, inte från Aspen i varje fall.
Ha en bra helg. :roll:

Användarvisningsbild

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Göt  
#326415 Du har ju naturligtvis rätt fast kör man hela sågen i tvättmaskin :surp: och kör den i torktumlaren :surp: kanske den är svårstartad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är ju bäst och köpa nya grejor så funkar det :oops:

Ha en trevlig helg :grin:

Användarvisningsbild

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326426
Brumsten skrev:Det här pratet om att Aspen är skit och löser upp slagg i bensinslangar och förgasare bedömer jag som
skitsnack, om det är så, varifrån kommer skiten, inte från Aspen i varje fall.
Ha en bra helg. :roll:


Att skiten löses upp vet jag inte, den är nog inte fast, men det eldas upp och motorn blir ren o fin från oljerester o skit i dem.
Har gjort en del såna här bränsle byten och oftast går det bra, men det lyckas inte alltid och då tycker jag det är bättre o riva o göra rent sätta ihop o vara säker. Inte värt ras risk även om det är 1 på 30...

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

röjar kalle  
#326429 BYT BRÄNSLE FILTRET I TANKEN KAN BEHÖVAS JUSTERAS HÖG OCH LÅG SKRUVARNA LYCKA TILL.

Avatar Fallback

Re: stihl 026C går inte bränslebyte

forest.  
#326657 Går på choken om man pumpar med reglaget, omöjlig att få igång utan luftfilter

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).