Motorsåg och handhållet

Synpunkter om Husqvarna 339 XP

18 inlägg 28988 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Synpunkter om Husqvarna 339 XP

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23960 Har i vinter andvänt denna såg i gallring av tall, tycker att den har fungerat väldigt bra, många fördelar, bra att kvista med, låg vikt, bränslesnål.
Skulle vara roligt med andra andvändares synpunkter :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23967 Sök gärna, jag har skrivet lite om mina (små) erfarenheter. Suger in lössnö och smuts som bara den, tycker jag, Har lyckats bränna märke på benet 3 ggr. :shock:

Den är så lätt, att jag har svårt att föra den längs stammen på ett elegant sätt, det blir att jag lyfter den ändå. Ingen chasn att lära sig fin teknik.Har mest kört vindfälla tallar.

Detta är min första såg, så jag har inte mycket att jämföra med, mer än kompisarnas som jag lånat någon timme då och då.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24067 Ergomomiskt är den ju bra men. Jag som kör 8 timmars pass med den tycker att den inte riktigt är i nivå med en proffssåg. På mitt såg är det en del grejer som gick sönder tidigt. Gasvajer,kopplingen bytt, kopplingsfjäder bytt,
oljepump. Det var det jag kom på nu. Observera att fjädern till kopplingen gick en vecka före jag fick byta hela kopplingen.
Men den jag köpte kanske var en b såg. Alla kanske inte krånglar så mycket.
Nä nästa gång jag köper småsåg blir det en Stihl 192. :)

Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24109 Helnöjd. Stamkvista och fäller i förstagallring till NIAB 5-15.Tog 346 en dag men det var inte roligt när man har vant sej vid 339an. Tar ingen platts i hytten om man nu skall ha sågen där? Man blir bortskämd fort.

Avatar Fallback
Patrik.L  
#24849 Jag har bestält en 339:a i veckan och hoppas få den vilken månad som helst :)
det där kilot lättare än 346:an skall nog spara kroppen o orken
några Ton i lyft om dagen att kasta runt med,
det med att bränna hål i byxorna var ett bra tips som man får se upp med också :D

Användarvisningsbild
Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24857 Har kört 339XP en vecka nu och är nöjd. Suger in mycket skräp in i luftfiltret så det får man rengöra ofta. Annars lätt och smidig. Ibland lite seg vid gaspådrag, kanske beror på att det var kallt ute när jag körde.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24885 Jag har ingen 339'a men väl en Tanaka 4501 som också är en lättviktssåg på 4 kilo. Och jag kan inte fatta varför folk släpar omkring på dessa jätte sågar i skogen. Lånade svärfars 345'a senast, 1 kilos skillnad märks direkt och blir jobbigt redan efter nåt träd.
Så vilken man än väljer 339'a ms200 eller 4501 så tycker jag att en lätt såg är ett klokt val

Avatar Fallback

Re: Synpunkter om Husqvarna 339 XP

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24901
Bybonden skrev:Har i vinter andvänt denna såg i gallring av tall, tycker att den har fungerat väldigt bra, många fördelar, bra att kvista med, låg vikt, bränslesnål.
Skulle vara roligt med andra andvändares synpunkter :?:


Det var roligt att höra så många bra synpunkter.
Det som jag sätter som den bästa fördelen är den låga vikten.
Sedan tycker jag att den är effektiv att kvista med.
Det enda nackdelen för mej var när sågen var ny fick jag ändra bränsletillförseln ganska ofta, men det försvann efter ca 40 tim.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24944
trilla skrev:Jag har ingen 339'a men väl en Tanaka 4501 som också är en lättviktssåg på 4 kilo. Och jag kan inte fatta varför folk släpar omkring på dessa jätte sågar i skogen. Lånade svärfars 345'a senast, 1 kilos skillnad märks direkt och blir jobbigt redan efter nåt träd.
Så vilken man än väljer 339'a ms200 eller 4501 så tycker jag att en lätt såg är ett klokt val


Å andra sidan om man bara kör pass på 3-4 timmar varför inte ta den såg som producerar mest/timme?

Fast generellt håller jag med.Jag har rekommenderat att testa Ms200 till flera som därefter köpt en.
Min lillsåg är en Dolmar 401, 4kg o 2,4 hk. Tanakan är dock en trevligare,och dyrare, såg.Fast av refarenhet kan jag säga att en sydsvensk gårdsgran INTE är kul att göra 30 cm ved av med en tanaka..

/Nisse

Avatar Fallback
Patrik.L  
#25123 :D Fick min 339XP idag, han väl köra 1½timme med den i regnet och inte en flinga i filteret,
det satt en klisterlapp med texten New Edition på den med,
jämnförde lite med en ms192c (ms200:an var såld)
handtagen var tjockare på 339:an och ca2cm längre avstånd mellan handtagen med,
bra vrid har den med, får se vad som händer under veckan med den
jag tar med den hem i helgen och tittar närmare på den,
tar några kort med om kameran fungerar 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25134 Ta gärna kort så vi kan se om de har gjort något annorlunda med filtret!

Avatar Fallback
Patrik.L  
#25439
Mangan skrev:Ta gärna kort så vi kan se om de har gjort något annorlunda med filtret!

:) Jahapp! Då har man kört med den i 1 vecka å röjt o gallrat i allt möjligt träslag,
jag har hålt ögonen på vart det har samlats spån o skräp på den under tiden jag har kört med den,
filteret har jag inte gjort rent någon gång utan har bara tittat på det så det inte blir för mycket där
det som man kan se på blderna är 1 veckas samling "just for you" :D
där jag har observerat att det samlas mycket skit är
1. gropen vid bränsleblåsan/pumpen,
2. vid H/L justeringens öppning,
3. främre luft intaget på startpacketet

vid bränsleblåsan sitter en skumgummi typ tätning under locket som tätar mot locket,
vid H/L öppningen är det ett litet glapp max 1mm mellan locket o "justerings låsen",
främre luftintaget på startpaketet, där samlas det alltid skit tycker jag på alla sågar,

skickar med lite bilder så du har lite att titta på,
annars är jag helnöjd med den och skall nog köpa ett barkstöd till den för den känns lite "sladdrig"/lätt när man skall ta ner grova träd med den,
säg till om det är någon mer bild du vill ha.

Användarvisningsbild
masterchief  
#25440
Patrik.L skrev:
Mangan skrev:Ta gärna kort så vi kan se om de har gjort något annorlunda med filtret!

:) Jahapp! Då har man kört med den i 1 vecka å röjt o gallrat i allt möjligt träslag,
jag har hålt ögonen på vart det har samlats spån o skräp på den under tiden jag har kört med den,
filteret har jag inte gjort rent någon gång utan har bara tittat på det så det inte blir för mycket där
det som man kan se på blderna är 1 veckas samling "just for you" :D
där jag har observerat att det samlas mycket skit är
1. gropen vid bränsleblåsan/pumpen,
2. vid H/L justeringens öppning,
3. främre luft intaget på startpacketet

vid bränsleblåsan sitter en skumgummi typ tätning under locket som tätar mot locket,
vid H/L öppningen är det ett litet glapp max 1mm mellan locket o "justerings låsen",
främre luftintaget på startpaketet, där samlas det alltid skit tycker jag på alla sågar,

skickar med lite bilder så du har lite att titta på,
annars är jag helnöjd med den och skall nog köpa ett barkstöd till den för den känns lite "sladdrig"/lätt när man skall ta ner grova träd med den,
säg till om det är någon mer bild du vill ha.

Äntligen en som visat var skåpet ska stå och får ta in sågen i hemmet :D
Bilderna såg bra ut, önskar mina sågar såg ut så där, men tyvär så får de inte den ömma omvårdnad som dina sågar får.

Avatar Fallback
Patrik.L  
#25477
masterchief skrev:Äntligen en som visat var skåpet ska stå och får ta in sågen i hemmet :D
Bilderna såg bra ut, önskar mina sågar såg ut så där, men tyvär så får de inte den ömma omvårdnad som dina sågar får.

:D Den fick inte plats på köksbordet, för där ligger en cheva V8 i delar, golvet fick duga så länge :lol: (skämt)
Man är ju rädd om den "Lelle" nu i början, den har redan badat i lera o
simmat i en bäck o gjort sin första flygtur denna veckan,
så det har varit lite äventyr för den, men det syns inte än på den. 8)

Avatar Fallback
Patrik.L  
#25647 :D Jag hittade en reservdels lista till 339 XP,
kan alltid vara bra att ha om det händer nåt, PDF format
Högerklicka på denna texten och spara som, 339XP 2006-09

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).