Motorsåg och handhållet

Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

26 inlägg 10210 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Göt  
#325259 Stihl MS 261 funkar bra på vedbácken

Kör själv med föregångarna 026 och ms 260 dom varvar bra och det är nog viktigare än en större och starkare såg :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

johan eriksson  
#325267 Som jag ser det så är det två intressanta frågor jag saknar svar på, har du någon bra och pålitlig handlare i närheten? I så fall bör hans märke styra vad det ska vara för fabrikat på sågen, en bra ÅF är guld värt om sågen inte funkar som du vill. Nästa fråga är hur grovt anser du vara grovt? För en så kan det vara när stockarna börjar närma sig metern eller mer, för någon annan kan det vara stockar på halvmetern.
Bara mina tankar.
Personligen så gillar jag ju de gamla Partner kuberna, fin gång i dom och bra styrka för vedkapning.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Jim_the_one  
#325278 Sågen låter bättre irl än i filmen, vore grymt gött med automatiskt måttband :-BD

Är även väldigt nöjd med min 576xpg å borde egentligen inte köpt 562xpg men kunde inte låta bli :D antal sågar man behöver är ju alltid +>1 :lol:
Tycker 18" passar riktigt bra på den har kört lite med 20" också. Men det känns lite klumpigare.

Ja h42 kedjan är väl helmejsel eller fullchisel. Kantigt hörn iaf å jag vet att det inte är optimalt att kvista med men fort går det :D

Har blivit lite ms201 + 562xpg combo senaste veckan. Å jag är rätt besviken på 201an men till klenkvistiga granar duger den.

Å grovt för mig börjar väl runt 60 cm.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Göt  
#325359 Varför är 13" fortfarande bättre på en 50cc såg?
- Blir den lättare, rappare, smidigare, får en bättre balans, blir mindre farlig vid kvistning? Eller är det helt enkelt behovet som styr, virket är inte grövre än att 13" väl räcker till?

Den lilla tid jag tillbringade på skogsbruksskola hävdade man att en kortare svärd av säkrare mindre risk för kast och man lärde ut tekniker med att göra instick när man skall ta grova träd :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Hema  
#325372
Göt skrev:Varför är 13" fortfarande bättre på en 50cc såg?
- Blir den lättare, rappare, smidigare, får en bättre balans, blir mindre farlig vid kvistning? Eller är det helt enkelt behovet som styr, virket är inte grövre än att 13" väl räcker till?

Den lilla tid jag tillbringade på skogsbruksskola hävdade man att en kortare svärd av säkrare mindre risk för kast och man lärde ut tekniker med att göra instick när man skall ta grova träd :ugeek:

Man väljer svärdlängd efter de behov man har. Klart ju kortare svärd desto smidigare, men man får begränsningar i hur stora trän man kan fälla.

Att det risken för kast skulle öka med längre svärd, det har jag lite svårt o se. Det gäller alltid att ha koll på vad man gör och hålla koll på var den övre svärdsspeten befinner sig. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att vid kvistningen är det större risk för att ett längre svärd kan nudda en kvist man inte tänkt kapa i den tänkta kviströrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Peteflamingstar  
#325381 Hva 560 och 562 är väl samma såg förutom att svärdsfästet är det lilla på 560 och det stora på 562, så valet mellan dem kanske bör baseras på övrigt såginnehav och svärdlager. Har en 555:a (en något nedtrimmad 560) som allroundsåg, lite tung att gå o kvista med en hel dag, men är det fällning/kapning så är den kanon. Med 15 eller 18-tumssvärd kommer man långt.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

fs480  
#325385 Använder Stihl ms362 mtronic för kapning och fällning av grova träd. Kan varmt rekommendera den.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325433
Hema skrev:[ Det enda jag skulle kunna tänka mig är att vid kvistningen är det större risk för att ett längre svärd kan nudda en kvist man inte tänkt kapa i den tänkta kviströrelsen.


Det är större chans att man kan kvista mer vid samma rörelse, man når en bit längre. Minskar antalet förflyttningar.

Även vid förstagallring kan man tjäna på längre svärd.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325448
Mangan skrev:
Hema skrev:[ Det enda jag skulle kunna tänka mig är att vid kvistningen är det större risk för att ett längre svärd kan nudda en kvist man inte tänkt kapa i den tänkta kviströrelsen.


Det är större chans att man kan kvista mer vid samma rörelse, man når en bit längre. Minskar antalet förflyttningar.

Även vid förstagallring kan man tjäna på längre svärd.


Förutsättningen för att kunna använda ett längre svärd är att man har en bra bänk. Hugger man vindfällor eller annat som ligger direkt på marken så blir det långa svärdet i vägen så att man inte kan avlasta sågen vettigt.
Det var en video härom dagen där någon högg vindfällor med 18'' svärd och höll sågen ovanför stammen från andra stocken och framåt, är det då en större såg på 60-70cm3 så kräver det en stark rygg.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325449 Nej, det håller jag inte med om. Långt svärd gör att man inte behöver böja sig så långt ner, om stammen ligger på marken. Med kort svär måste du ner mer med sågen, och böja ryggen. Med långt svärd kan det räcka att böja benen.

Vid vindfällen är det viktigaste att man kan rotkapa ordentligt så man släpper spänningarna. Skall man hålla på med 13" svärd blir det ofta bökigt, och risken att man chansar på några farliga genvägar ökar.

Avatar Fallback

Re: Ny såg för grovhuggning. Förslag/Tips?

Pe_Er_79  
#325774 Jag ska erkänna att jag blev duktigt sugen på att handla en 560XPG. Trots att fars gubben tycker att det låter som ett dumt köp. Han anser att man inte ska ha onödigt tunga sågar.. Hur som helst, gubben plockade fram fler sågar som jag fick låna, så nu reder jag mig. Skjuter såg köpet på framtiden ännu en gång..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).