Intressant att Stihl använder en Walbro WTE-8 förgasare på MS362, så tydligen använder man även konkurrerande fabrikat, trots att man själv har ägarintressen i en annan tillverkare av förgasare, ZAMA.
Skruvade ihop sågen, men pilligt var det med alla hävarmar, bl.a. kärvade choke-reglaget, så jag tänkte att jag ändå behöver lämna in sågen för att få den driftduglig igen. Till slut fick jag ändå ihop allt och inga delar över...
Kunde kika in i cylindern och se kolven genom förgasarstosen, varvid noterades att den såg ut som i nyskick. Visserligen brukar en skadad kolv bäst besiktigas genom avgasporten, men såg ej heller några tecken på cylinderrepor, så gott som jag nu kunde se från insugsidan. Duschade rikligt in 5-56 smörjmedel genom insuget före återmonteringen, ifall smuts blåsts in mot kolven vid min rengöring med tryckluft.
Nåväl, fyllde på lite bränsle i den tomma tanken, ryckte i snöret någon gång varpå sågen till min förvåning lätt startade. Från det lilla jag provkörde motorkroppen (utan påmonterat svärd och kedja), så var tomgången initialt betydligt högre med samma nåljustering som tidigare. Motorn svarade även rappt på gasen, samt hade en stabil tomgång, även efter att ha sänkt den till normalt varvtal. Definitivt en förbättring från uppträdandet före mitt mekande, varför jag hoppas att det bara var något förgasarrelaterat.
Återstår att prova sågen med påmonterad kedja och i stock, för att se hur den uppträder efter att ha blivit riktigt varm.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto