Sida 1 av 1

Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: sön 05 apr 2015, 21:23
av freddan_
Tjena jag håller på att renovera en Husqvarna 346 xpg.
Det jag funderar över är går det att sätta i 50cc cylinder och kolv som sitter på nyare 346? utan att byta förgasare och massa annat, tror min är den äldre modellen med 46cc.

Det andra jag undrar över är ena kylvingen är trasig på Svänghjulet/fläkthjulet, (se bild)
går det att köra med den ändå eller kommer det bli så pass obalans så veven tar stryk?

DSC_4309.JPG

Tack På Förhand / Freddan

Re: Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: mån 06 apr 2015, 23:14
av totte
Inget problem, det är försumbar vikt jämfört med den inneboende obalansen i veven.

Re: Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: tis 07 apr 2015, 23:23
av freddan_
En till fråga, jag har rengjort massa plast och metall detaljer genom att lägga dom i hetvatten med diskmedel över natten, sedan får det ligga i värmen och torka, det funkade riktigt bra, törs jag göra det med vevhuset/veven också, eller kan lagren eller något ta skada av det? vill ha allt rent och fräscht till jag ska sätta ihop allt.

Re: Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: ons 08 apr 2015, 01:16
av totte
Jo visst törs du det, se till att skölja ordentligt och olja in alla ståldelar omedelbart efter. 5-56 eller WD-40 är bra till det, kryper in i lagren loch driver ut om det skulle finnas nån fukt kvar.

Re: Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: fre 10 apr 2015, 16:30
av freddan_
Nu har jag varit och införskaffat nya vevlager och tätningar, hur montarear jag ihop vevhuset smidigast utan massa specialverktyg?,
värma vevhus halvorna och sätta dit lagren först eller värma lagren på vevaxeln och sen montera ihop den i vevhuset?

Re: Några funderingar om renovering av Husqvarna 346 xpg

Postat: fre 10 apr 2015, 20:48
av Brumsten
Hej, börja med lagren på vevaxeln,
värm sedan vevhushalvorna en i taget, börja med den med styrstiften, lägg i vevaxeln.
Lägg dit packningen och ta den andra halvan.
Dra ihop vevhuset med skruvarna och dikta lagerlägerna med ett slag med en hylsa på bägge sidor.
Kontrollera att vevaxeln går lätt, montera packboxarna.
På verkstan drar dom ihop vevhuset och axeln med speciella verktyg numera.
Ha de.