Motorsåg och handhållet

Träslagens hårdhet

50 inlägg 55090 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324705
anersimyra skrev:http://www..com/bygga/materialfakta/traslag Här ser man att densitet inte är direkt proportionellt till hårdhet.. :geek: .. :smile:
Nej det gör man inte.. :???: dock hamnar lönn först på runt sjunde plats i densitetslistan. Störst densitet har Syren.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324719 Järnek, haggtorn och olika tjörne är ofta rätt hårt.
På min tomt har jag haggtorn där de äldsta är runt 60 år gammla. Vissa av dem är stenhårda andra rätt mjuka. Har någon järneksbuske med om inte den förfarit offer för mopederna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

JensSkoog  
#324727
axwell skrev:Järnek enl. min sökmotor.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/jarnek

Var försiktig med att spetsa kaffet med dom röda bären, giftig!

Det kommer jag nog inte till å prova :mrgreen:
"Järnek" - det var intressant. I Norge kallas den "beinved" (hård som ben) i några av områden där den har spridd sig i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324730
JensSkoog skrev:
axwell skrev:Järnek enl. min sökmotor.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/jarnek

Var försiktig med att spetsa kaffet med dom röda bären, giftig!

Det kommer jag nog inte till å prova :mrgreen:
"Järnek" - det var intressant. I Norge kallas den "beinved" (hård som ben) i några av områden där den har spridd sig i skogen.

I Sverige finns en buske kallad benved ( Bainvid på Gotland ) den växer i södra Småland, Gotland, Skåne, Halland och Blekinge..även den har fått namnet efter " hårt som ben ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324731 Det fanns mycket intressant att läsa i ämnet TRÄSLAG..t.e.x kan den övre stocken i gran ha en densitet på över 1000 kg/m3... :o det förklarar varför jag ibland tycker gran är så jävla tungt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Camwood  
#324737 Bland alla trädslag så får man inte glömma bort granen som den hårdaste träet :surp: Jag menar förstås granens kvistar som får bandsågblad och sågklingor att vobbla när man sågar i genom dom. Förr så använda man grankvistar till klingstyrningar bla,

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324740
Camwood skrev:Bland alla trädslag så får man inte glömma bort granen som den hårdaste träet :surp: Jag menar förstås granens kvistar som får bandsågblad och sågklingor att vobbla när man sågar i genom dom. Förr så använda man grankvistar till klingstyrningar bla,
Tyvärr ratar i stort sett alla den utmärkta brännveden man erhåller från granens grenar.. :???:

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Elfving  
#324754
Camwood skrev:Bland alla trädslag så får man inte glömma bort granen som den hårdaste träet :surp: Jag menar förstås granens kvistar som får bandsågblad och sågklingor att vobbla när man sågar i genom dom. Förr så använda man grankvistar till klingstyrningar bla,

Vad gäller brännvärde är det svårt att slå grankvist, dock är det väl 100 år sedan man slutade att ta reda på kvistarna för att elda i spisen.
Det tar tid att få ihop en kubik! På senare år har jag testat lite kvisteldning för friluftsändamål på ren hobbynivå. Det är ett förstklassigt bränsle.

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Elfving  
#324756 Vad gäller trädslagens hårdhet så tycker jag det finns skillnad mellan klyva och kapa - det är två olika saker egentligen där svårkluvet inte alltid beror på hårdhet (fukthalt i veden, temperatur vid tillfället, vresighet etc spelar in).
Här i västernorrland finns varken bok eller ek och lönnen växer bara där någon aktivt har planterat den så jag har ingen erfarenhet av dessa. Däremot kan rönn vara hård att sätta kedjan i, likaså björk. Asp brukar kunna slöa ner fort utan att för den skull vara hårt. Häruppe är al det mjukaste som finns vid sågning tvärtemot vad som nämns tidigare i tråden. Det fräser bara till så ligger stammen bredvid stubben!

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324757
Elfving skrev:Vad gäller trädslagens hårdhet så tycker jag det finns skillnad mellan klyva och kapa - det är två olika saker egentligen där svårkluvet inte alltid beror på hårdhet (fukthalt i veden, temperatur vid tillfället, vresighet etc spelar in).
Här i västernorrland finns varken bok eller ek och lönnen växer bara där någon aktivt har planterat den så jag har ingen erfarenhet av dessa. Däremot kan rönn vara hård att sätta kedjan i, likaså björk. Asp brukar kunna slöa ner fort utan att för den skull vara hårt. Häruppe är al det mjukaste som finns vid sågning tvärtemot vad som nämns tidigare i tråden. Det fräser bara till så ligger stammen bredvid stubben!
Ni har den mjukare gråalen i era trakter skulle jag tro.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

JensSkoog  
#324758
Elfving skrev: Häruppe är al det mjukaste som finns vid sågning tvärtemot vad som nämns tidigare i tråden. Det fräser bara till så ligger stammen bredvid stubben!

Finns det klibbal där? Den är hårdare än (grå)alen.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325033
Camwood skrev:Bland alla trädslag så får man inte glömma bort granen som den hårdaste träet :surp: Jag menar förstås granens kvistar som får bandsågblad och sågklingor att vobbla när man sågar i genom dom. Förr så använda man grankvistar till klingstyrningar bla,

Funkar bra att göra kilar av också.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

JensSkoog  
#325041
th skrev:
Camwood skrev:Bland alla trädslag så får man inte glömma bort granen som den hårdaste träet :surp: Jag menar förstås granens kvistar som får bandsågblad och sågklingor att vobbla när man sågar i genom dom. Förr så använda man grankvistar till klingstyrningar bla,

Funkar bra att göra kilar av också.

Inte bara hårdt, men smidigt och segt. Enligt arkeologarna gjordes i några fall skaft till långskaftiga vikingayxar av grankvist - den hade riktiga svängen.

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Hema  
#325048 Sluta snacka väl om grangrenar, jag som förra året eldade upp 6-7m långa fina grenar som jag inte visste vad jag skulle ha till. De kapades av från ett träd i förebyggande syfte då det trädet har/hade en väldigt olyckligt viktfördelning, men tack vare Egon så fick trädet stå kvar ett år till. Hade varit kul o göra kilar av.. Nästa gång jag finner så grova grangrenar ska jag vara smartare. (Kanske finns det några kvar längst upp)

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325057 Skulle vara roligt o se en sån kil. Den gran jag har tillgönglig är mjuk o tål inte en klapp ens...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).