ons 18 mar 2015, 07:13#322071
anersimyra skrev:Tomgången blev lika i alla lägen efter justering av lågvarvet ( öppnade något ) Avgaspuffarna verkade ha samband med förgasarjusteringen och inte ändrat tändläge.. Sågskrället ska väl få sig ett nytt stift vad det lider..
Så skummiteterna försvann med justering av L-nålen?
Tändstift brukar man inte behöva byta, så länge det finns tillräckligt med material kvar på elektroderna för att få ihop till ett gnistgap på 0.50mm.
Däremot att skrapa ur och blåsa rent ett tändstift är i högsta grad att rekommendera. Samtidigt ges man ju tillfälle att hålla koll på att det har rätt färg, som ett tecken på att sågen i övrigt är optimalt injusterad.
För att ställa in L-nålen, så drar jag först upp tomgången något. Sen justerar jag L-nålen för maxvarv, vilket typiskt medför att kedjan börjar snurra något. Därefter öppnar jag upp L-nålen ett kvarts varv. Avslutningsvis drar jag ner tomgången igen, så att inte kedjan drar.
Vanligtvis ger detta förfarande en optimal L-förgasarinställning, men kan kanske behöva justeras något litet, så att gasspjällsresponsen får det rätta klippet.