Motorsåg och handhållet

Antal drag vid start...

65 inlägg 21663 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23685
MickeBM skrev:
knaggen skrev:vilken model av 357 har du är det en såndär stryp och snörpad sak då kan jag förstå att den går kasst


Inte en aning, hur ser man det?
444:an är inga problem att ställa in, den är hur snäll som helst.
357:an däremot trilskas, inte ens farsan som är gamal manuellhuggare får till den.

har du utblåset på ljudämparn under kåpan eller ser den ut som 444ans dämpare det bästa är att lyfta på kåpan och ta en bild vilken årsmodel är det på 357an.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23688 Kipp har nog rätt för sig. Den verkar vilja ha mer bränsle.

Prova med att ge den mer på H. Annars svarar den dåligt med L.
Det verkar som den står alldeles för magert...

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23723
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?)


Fick lära mig en gång att bara hålla i bågen med vänster och rycka med höger (alternativt kasta sågen neråt) utan att ha bakre handtaget mellan knäna inte var bra p.g.a. risken att såga sig i vänsterbenet när sågen startar. Däremot var det OK att hålla i bågen med höger och rycka med vänster.

Startteknik: Kvistsågarna mellan knäna, fällsågen på marken. 2054 som har dekomp kan man ibland synda med :oops:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23725
MickeBM skrev:357:an är lite tjurig när man startat den kall, man får låta den gå på startläget ett tag och sen dutta med gasen för att få varv på den.
Gör man inte detta dör den direkt.
Startar fint igen och går klockrent på tomgång, men vill inte varvas upp.
Har man väl fått varv på den går den hur fint som helst.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Har provat att justera den men ingen skillnad


Har märkt samma sak med min 346:a några gånger, den blir väldigt känslig för gaspådrag direkt efter kallstart. För det mesta startar sågen normalt vid kallstart men kanske 10 gånger den gångna vintern har det här fenomenet uppträtt. Undras om det beror på väderleken eller hur tomt man kört innan den stannade senast?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23733
th skrev:
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?)


Fick lära mig en gång att bara hålla i bågen med vänster och rycka med höger (alternativt kasta sågen neråt) utan att ha bakre handtaget mellan knäna inte var bra p.g.a. risken att såga sig i vänsterbenet när sågen startar.


Japp, det är överkryssat i SVS motorsågsbok.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23742 Startar mellan knäna så mycket det går, långa stora såg får stå på backen.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23746
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?).


För gamla svaga armar är det gott att utnyttja sågens vikt. Alltså, jag gör som ölöppnaren.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#23763 Ibland utnyttjar jag sågens tyngd och "dropp-startar"men oftast startar jag med sågen mellan benen !

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23769
Skogshuggarn skrev:Hur startar ni motorsågen då?,,,"startteknik", mina herrar (och damer?).

Ställer ni sågen på backen och stoppar in "47án", i bakre handtaget med vänster hand på bygeln och högra runt starten?, eller gör ni som mig,,,,



Så gör jag med... men håller sågen med vänster hand istället, och drar med höger... (tror jag i alla fall)
Fick lära mig en gång att det var mer säkert... Håller mantvärt om och slinter så kan kedjan lättare gå i benet....

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23773 Det här med att starta sågen , blev jag lärd att han mellan knäna eller på backen . När jag gick skolan i början ov 90 talet var där en kille som var lite försynt , han ställde sågen på backen ,träde in huggerstöveln i bakre handtaget, drog och sågen starta, på fullvarv , huggarstöveln tryckte på gasen, han blev rädd, marken blev markberedd,sågen blev slö och vi hade svort att hålla oss för skratt.
Det var tur det inte blev personskader, killen förövrigt blev en rätt hyffsad huggare,för att aldrig hålli i en såg innan.

Användarvisningsbild
masterchief  
#23783
swe#kipp skrev:Ibland utnyttjar jag sågens tyngd och "dropp-startar"men oftast startar jag med sågen mellan benen !

Det brukade jag göra med tills den baktände och slant från greppet mellan benen och träffade klockverket :lol:
Nu kör jag droppstart med vänsterhanden.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23791 Hej.
Min gamla trogna HVA 42: Kall från 3 till 5.Oftast start på 4.Varm 1.
HVA 346:Kall allt under 6 är har nästan aldrig hänt.Den behöver många drag innan den behagar starta.8 till 15 är ganska normalt.Varm 1.Den är justerad/servad MÅNGA gånger men inget verkar hjälpa.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Borredräparn  
#24136 Hej

Min HVA 45 från 89 med jubileumsmärket :D startar nästan alltid på 2 drag (ett choke och ett med högfartsgasen) i sällsynta fall på 3. Varm på ett drag.
Startar den mellan bena. Tycker att frihandsstart orsakar obalans i kroppen.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24266
knaggen skrev:har du utblåset på ljudämparn under kåpan eller ser den ut som 444ans dämpare det bästa är att lyfta på kåpan och ta en bild vilken årsmodel är det på 357an.


Ok, jag försöker ordna en bild ikväll.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24267
Mange skrev:Kipp har nog rätt för sig. Den verkar vilja ha mer bränsle.

Prova med att ge den mer på H. Annars svarar den dåligt med L.
Det verkar som den står alldeles för magert...


Har den känslan också.
Dock står H på fullt, utan önskvärd 4 taktning dessutom.
Ska titta på det där med vingarna så snart jag hinner, varit fullt upp i helgen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).